Τρίτη 25 Νοεμβρίου 2008
ΘΕΟΧΑΡΗΣ ΜΠΙΚΗΡΟΠΟΥΛΟΣ -ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΑΡΑΣ
ΘΕΟΧΑΡΗΣ ΜΠΙΚΗΡΟΠΟΥΛΟΣ:
Η παρουσίαση του βιβλίου του Δημήτρη Κωνσταντάρα Η ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΚΑΛΗΝΥΧΤΑ.
«Νοέμβριος του 1988. Εργάζομαι ως διευθυντής ειδήσεων –ενημέρωσης στο ΠΡΩΤΟ ΙΔΙΩΤΙΚΟ Ραδιόφωνο Κατερίνης . Την ημέρα του εορτασμού της πολιούχου της Κατερίνης, 25 Νοεμβρίου, μιλάω πρώτη φορά με τον αξιότιμο κύριο Δημήτρη Κωνσταντάρα, ζωντανά στην εκπομπή του με τον Γιώργο Παπαδάκη ΜΑΖΙ ΚΑΙ ΣΗΜΕΡΑ που έβγαινε τότε στην ΕΡΤ. Ακριβώς 20 χρόνια μετά, σήμερα 23 Νοεμβρίου, έχω την τιμή, να παρουσιάζω το νέο βιβλίο του Δημήτρη Κωνσταντάρα η ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΚΑΛΗΝΥΧΤΑ, με την ευχή, πλέον, να συναντηθούμε ξανά σε 20 χρόνια, αλλά κάθε χρόνο στα επόμενα βιβλία του!!!
Στη σημερινή παρουσίαση βασισμένη στη «μαιευτική μέθοδο του Σωκράτη», θα προσπαθήσουμε όλοι μαζί να εκμαιεύσουμε, να αποσπάσουμε τα μυστικά της συγγραφής του μυθιστορήματός του, η ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΚΑΛΗΝΥΧΤΑ των εκδόσεων «Καστανιώτης». Έχουμε μαζί μας έναν φιλόλογο, έναν βραβευμένο δημοσιογράφο, έναν αναγνωρισμένο συγγραφέα, έναν αγωνιστή πολιτικό, έναν άνθρωπό που έζησε και ζει, ανάμεσα στην εξουσία και την 4η εξουσία και με το λόγο ή την πένα, λέει όσα έχει να μας πει, είτε σε διαλέξεις -ομιλίες, είτε από τα μικρόφωνα των ραδιοσταθμών, είτε μέσα από το γυαλί, είτε με την αρθρογραφία του είτε με τους «ήρωες» του, στα μυθιστορήματά του.
Πολυσχιδής προσωπικότητα ο κ. Δημήτρης Κωνσταντάρας, έρχεται για πρώτη φορά στην Κατερίνη, αλλά σήμερα εμείς πρέπει να τον κερδίσουμε με το χαμόγελό μας και τη φιλοξενία μας.
Η ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΚΑΛΗΝΥΧΤΑ, είναι ένα μυθιστόρημα που στις 295 σελίδες του, ξεδιπλώνεται η ιστορία μιας ολόκληρης εποχής.
Αποτελεί μια ακτινογραφία μιας χαμένης γενιάς που μεγάλωσε με την κατοχή, τον εμφύλιο και το Πολυτεχνείο. Μια γενιά που ο συγγραφέας χαρακτηρίζει «χαμένη γενιά». Μια γενιά που δε γνωρίζει τι ακριβώς συνέβη, μια γενιά που προσπάθησε να πάρει την τύχη της χώρας μας στα χέρια της αλλά τα πολλά λάθη, το μίσος, η στενοχώρια, η απογοήτευση, οι πράξεις της, «δημιούργησαν» τη σύγχρονη Ελλάδα, την Ελλάδα που μας πληγώνει, την Ελλάδα, του Χρηματιστηρίου, της διαπλοκής, των σκανδάλων.
Η «χαμένη γενιά» έζησε από την εποχή του Woodstock και τους Beatles μέχρι την αυγή του 21ου αιώνα, συγκλονιστικά γεγονότα –ως και την κατάκτηση του διαστήματος – αλλά κατά πως φαίνεται, προσπαθώντας να βάλει το δικό της λιθαράκι για να χτίσει , γκρεμίζει το οικοδόμημα, γιατί κάτι δε γίνεται καλά…
Οι ιστορίες των πρωταγωνιστών, θα μπορούσαν να είναι υπαρκτά πρόσωπα… Μπορεί όμως και να είναι δημιούργημα της φαντασίας του συγγραφέα. Μήπως δεν υπάρχουν πρόσωπα που υπήρξαν στην παγκοσμιότητα μόνο στις σελίδες ενός βιβλίου; Από τον Όμηρο ακόμη!!!
Αυτή η γενιά που έµαθε να περνά µέσα από «µυλόπετρες» τελικά γιατί αµπαρώθηκε πίσω από τους µύθους που η ίδια δηµιούργησε;
Τι και ποιους εκπροσωπεί ο μεγαλοδικηγόρος Δημήτρης Καρράς , η αυτοκτονία του οποίου γίνεται αφορµή για µια μυθιστορηματική αναδροµή στην ταραχώδη του ζωή, αλλά και στην ιστορία µιας ολόκληρης γενιάς, της χαμένης γενιάς που επικαλείται ο Δημήτρης Κωνσταντάρας;
Γιατί είπε την ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΚΑΛΗΝΥΧΤΑ, με τέτοιο τρόπο;
Για να σας βάλω στην ατμόσφαιρα του βιβλίου, Θα αναφερθώ εν συντομία στο μύθο. Δε θα τολμήσω καμιά εμβάθυνση, καμιά ανάλυση, καμιά εξήγηση…
Αυτό θα το κάνει ο καθένας σας ξεχωριστά, διαβάζοντας τις σελίδες της ΤΕΛΕΥΤΑΙΑΣ ΚΑΛΗΝΥΧΤΑΣ.
"Η Τελευταία Καληνύχτα" ξεκινάει με την περιγραφή μιας σκηνής, που προκαλεί αμέσως το ενδιαφέρον και την αγωνία… δημιουργώντας ερωτηματικά για το τι έχει συμβεί και γιατί έχει συμβεί.
Μια περίεργη δεξίωση της οποίας ο οικοδεσπότης αυτοκτονεί μπροστά στους καλεσμένους του.
Σοκαριστηκό.
Συγκλονιστικό.
Ποιος θα μπορούσε να το φανταστεί, ότι μια δεξίωση θα είχε ένα τέτοιο τέλος…
Μέσα στις επόμενες σελίδες, ξετυλίγεται το κουβάρι του μυστηρίου.
Με γοργό κινηματογραφικό ρυθμό, ο συγγραφέας κάνει αναδρομή στην ιστορία της ζωής και της εξέλιξης ενός νεαρού των sixties, μέσα από την ανάμιξή του σε γνωστά γεγονότα μέχρι και τα nineties.
Μέσα από την εξιστόρηση και το μύθο, περνάνε –επαναλαμβάνω κινηματογραφικά - εικόνες, σκηνές, τόποι, άνθρωποι και καταστάσεις, στην Ελλάδα των τελευταίων 40 χρόνων περίπου.
Ο ήρωας της ιστορίας, ή αν θέλετε ο πρωταγωνιστής, ο Δημήτρης Καρράς, έφηβος, παιδί μιας «καλής οικογένειας», θέλει να σπουδάσει νομική. Την ίδια περίοδο της ζωής του γνωρίζει και ερωτεύεται την Μαριάννα, δύο χρόνια μεγαλύτερή του, φοιτήτρια ήδη της αρχιτεκτονικής.
Ο έρωτας είναι αμοιβαίος, δυνατός, αγνός, μεγάλος αλλά η απρόβλεπτη εγκυμοσύνη της Μαριάννας – και η παράνομη έκτρωση (την δεκαετία του 60) βάζουν εμπόδια στο φλογερό έρωτά τους. Εμπόδια που ξεκινούν από τη στάση και τις ενέργειες του σκοτεινού και περίεργου τύπου, του πατέρα της Μαριάννας, του Μιχάλη Μεληδώνη.
Ο πατέρας Μεληδώνης, αφού τη σώζει από βέβαιο θάνατο από την έκτρωση σε ένα ιατρείο της κακιάς ώρας, θα την στείλει στο Λονδίνο στην μητέρα της και θα ορκιστεί να εκδικηθεί τον υπαίτιο.
Ο Δημήτρης χάνει τη Μαριάννα.
Το σχέδιο για να κάνει τη ζωή του νεαρού Δημήτρη μαρτύριο, είχε γίνει σκοπός της ζωής του.
Την ημέρα που ο Δημήτρης Καρράς θα πάει να δώσει εξετάσεις στην νομική ο Δημήτρης, θα τον κτυπήσει "μυστηριωδώς" ένα αυτοκίνητο.
Ο Δημήτρης χάνει τις εξετάσεις εκείνης της χρονιάς και το όνειρό του.
Τίποτα όμως δε μπορεί να τον σταματήσει από το στόχο του.
Δεν το βάζει κάτω και την επόμενη χρονιά, το 1967, όταν το πέπλο της δικτατορίας έχει απλωθεί πάνω από την Ελλάδα, θα μπει στην Νομική πραγματοποιώντας το όνειρό του.
Στο πανεπιστήμιο θα γνωρίσει την Βάσω τον καινούριο φοιτητικό πια έρωτά του καθώς και νέες παρέες και νέους τρόπους ζωής. Κάθε καινούρια παρέα και ψιλοανταγωνισμος γνώσεων και επαναστατικής σκέψης. Κάθε διάλεξη και 3 νύχτες διαλογισμός. Σπουδές, έρωτες, διαλογισμός, δικτατορία. Εκρηκτικό κοκτέιλ.
Ενώ όλα κυλούν όμορφα και ωραία, κάποιοι τραμπούκοι θα ξυλοκοπήσουν τον Δημήτρη μαζί με την Βάσω.
Πολύ αργότερα ο Δημήτρης θα συνειδητοποιήσει ότι πίσω απ' όλα αυτά κρύβεται και πάλι ο πατέρας της εξαφανισμένης πλέον πρώτης του αγάπης, της Μαριάννας.Ο Μιχάλης Μεληδώνης.
Η μανία της εκδίκησης δεν έχει κοπάσει.
Ο «πρωταγωνιστής» της «Τελευταίας Καληνύχτας » Δημήτρης θα βρεθεί να κυνηγιέται σαν αριστερός από την Χούντα, να γεύεται την εξορία και από τα απανωτά χτυπήματα επιτέλους θα "ξυπνήσει" και θ' αποφασίσει να εκδικηθεί τον αόρατο κυνηγό του. Να τον πληρώσει ή καλύτερα να τον ξεπληρώσει με το ίδιο νόμισμα.
Αποφασίζει να περάσει στην αντεπίθεση πουλώντας την ψυχή του στο διάολο.
Ο Δημήτρης χάνει την ψυχή του.
Θα γίνει χαφιές και όργανο πειθήνιο της Χούντας.
Εκείνη την περίοδο της επταετίας, καταφέρνει να εξολοθρεύσει τους διώκτες του χωρίς κανέναν ηθικό ενδοιασμό. Μπαινόβγαινε στο Πολυτεχνείο κοίταζε, μίλαγε, σημείωνε, γεμίζοντας 50 φύλλα με ονόματα και πληροφορίες. Με τη δράση του αυτή, με τη δουλειά του αυτή, δεν καταλαβαίνει ότι κάνει κακό σε νέους, σε παιδιά, σε φοιτητές που δεν του έφταιξαν ποτέ... Ο αγώνας για επιβίωση σκληρός.
Ο Δημήτρης χάνει την ανθρωπιά του.
Η ιστορία εξελίσσεται. Η ζωή του κυλάει μέσα από το μεροκάματο του τρόμου, μέχρι εκείνον τον Νοέμβρη που, στο πολυτεχνείο είχε ξεκινήσει αυτό που στη συνέχεια εξελίχθηκε σε μια από τις σημαντικότερες στιγμές του 20ου αιώνα για την Ελλάδα… «Εδώ Πολυτεχνείο, εδώ Πολυτεχνείο, ο σταθμός των αδούλωτων φοιτητών, των ελεύθερων Ελλήνων… Οι ήχοι από τα μεγάφωνα, τρυπούσαν τα αυτιά του. Μα πιο πολύ την καρδιά του. Χωρίς δεύτερη σκέψη αποφασίζει να φύγει. Λίγο πριν πέσει η Χούντα.
Ο Δημήτρης Καρράς θα φύγει στη Νέα Υόρκη. Μπαίνει στη ζωή με τα «μούτρα».
Θα καταφέρει με τις σπουδές του, τις θυσίες του, την σκληρή εργασία του, να γίνει ισχυρός και πολύ πλούσιος.
Καναδάς, Μεξικό, Γαλλία είναι οι επόμενοι σταθμοί του.
Για την καταξίωση. Ίσως και για τη λήθη.
Αρκετά χρόνια μετά, θα γνωρίσει τη Μάγια. Θα την παντρευτεί, θα γυρίσει στην Ελλάδα, θα αναλάβει μεγάλες και σκοτεινές υποθέσεις και «χοντρές» δουλειές, έχοντας αποκτήσει τη φήμη του ανίκητου μεγαλοδικηγόρου.
Μέσα στην πλοκή της ιστορίας, γεγονότα που σημάδεψαν της σύγχρονη ελληνική ιστορία, πλάθονται με ήρωες τον Δημήτρη Καρρά και τους φίλους του.
Ακόμα και σε δουλειές του Κοσκωτά μπλέκει.
Αργότερα επενδύει στο Χρηματιστήριο, μπαίνει στα ΜΜΕ και με την εξαγορά ενός τηλεοπτικού Σταθμού, είναι πλέον παντοδύναμος.
Έχοντας φτάσει στην κορυφή. Στην κορωνίδα της επιτυχίας. Έχοντας εκπληρώσει τους στόχους του και ενώ όλα είναι …υπό έλεγχο, για μια ακόμη φορά, ανακαλύπτει μια συνομωσία πίσω από τις πλάτες του.
Μια συνομωσία, από την ίδια τη γυναίκα που παντρεύτηκε, τη σύντροφό του και τους φίλους της.
Ο Δημήτρης Καρράς, χάνει την εμπιστοσύνη του στους ανθρώπους. Ακόμη μια φορά.
Κομμάτια της ζωής του έρχονται σαν φλασιές στο μυαλό του. Τα όνειρά του είχαν τσακιστεί. Η ωριμότητά του είχε τσακιστεί κι αυτή.
Ήταν απογοητευμένος, κουρασμένος, καταπονημένος.
Και μόνος. Πως ήταν δυνατόν, αυτός που «έκανε πολλά, πρόδωσε και φέρθηκε σκάρτα σε πολλούς εκτός από τις 3 γυναίκες που αγάπησε, και αυτές να τον προδώσουν;
Η εκδίκηση του Δημήτρη Καρρά, θα μείνει αποτυπωμένη βαθιά, στα μάτια και τη μνήμη των «άσπονδων φίλων» του.
Είναι η στιγμή που μέσα από την κορύφωση της προσωπικής του τραγωδίας και την κάθαρση, εκδικείται. Εκδικείται για όλα όσα έπραξε, για όλα όσα δεν έπραξε και για όλα όσα του έκαναν.
Μάζεψε ανθρώπους, συμπεριφορές, ενέργειες 35 ετών, στο σπίτι του. Σε μια δεξίωση με απρόβλεπτο τέλος.
Στην Τελευταία του Καληνύχτα, ο Δημήτρης Καρράς λέει όλα όσα ήθελε να πει.
Δωρίζει μαζί με την ΤΕΛΕΥΤΑΊΑ ΚΑΛΗΝΥΧΤΑ του και το θάνατό του, ένα ντοκουμέντο. Το βιβλίο του. Ήταν το τελειωτικό χτύπημά του.
Ο πρόλογος, είναι η τελευταία «σφαίρα» στον κάθε καλεσμένο του ξεχωριστά:
«Αφιερωμένο σε αυτούς που με πρόδωσαν. Πολλοί ίσως θα πουν ότι είναι ένα μυθιστόρημα. Κι ότι τα μυθιστορήματα δε λένε την αλήθεια. Αυτό τους βολεύει. Αλλά δεν είναι σωστό. Μάλλον δεν είναι ακριβές. Υπάρχουν μυθιστορήματα που λένε όλη την αλήθεια. Όπως αυτό εδώ. Όσοι ταμπουρωθούν πίσω από τη λέξη …μυθιστόρημα, απλώς αναζητούν άλλοθι…»
Στην ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΚΑΛΗΝΥΧΤΑ, οι πρωταγωνιστές είναι Άνθρωποι του χθες και του σήμερα, θα μπορούσαμε ίσως να πούμε ότι είναι άνθρωποι της διπλανής πόρτας. Με τις ίδιες καταβολές, την ίδια νοοτροπία, τις ίδιες χαρές και λύπες, τους στόχους και τα όνειρά τους.
Στην ιστορία μας, δεν υπάρχουν καλοί και κακοί, υπάρχουν όμως θύτες και θύματα, αλλά και πάλι, έτσι όπως αυτοί παρουσιάζονται δεν είσαι και σίγουρος αν ήταν θύτες από την αρχή ή ξεκίνησαν από θύματα.
Το βιβλίο του κ. Κωνσταντάρα διαβάζεται χωρίς να κουράζει, οι εικόνες και τα γεγονότα εναλλάσσονται με γοργό ρυθμό, το ενδιαφέρον παραμένει αμείωτο και κορυφώνεται στην τελευταία του σελίδα.
Με τον ίδιο τρόπο, που αρχίζει.
Η ιστορία θα μπορούσε να γίνει
μια πετυχημένη ταινία ή σήριαλ.
Η δημοσιογραφία και η πολιτική αφήνουν το στίγμα τους έντονα μέσα στις σελίδες του βιβλίου του κ. Κωνσταντάρα.
Πέρα από τους χαρακτήρες των πρωταγωνιστών, ο σημερινός αναγνώστης της «χαμένης γενιάς», θυμάται τα γεγονότα που σημάδεψαν την ιστορία του τόπου.
Ο αναγνώστης των ημερών μας κι ελπίζω όχι μιας ακόμη χαμένης γενιάς, μαθαίνει το πρόσφατο παρελθόν, τα γεγονότα που σημάδεψαν την Ελλάδα –Δικτατορία, Πολυτεχνείο, φούσκες στο Χρηματιστήριο, Κοσκωτάδες, μίζες, για τα λαδώματα πολιτικών και μη προσώπων, αδίστακτα κυκλώματα, πισώπλατα μαχαιρώματα και διαπλοκή- ακόμη κι αν δεν έχει διαβάσει ιστορία.
Τόσο απλά. Τόσο μεστά. Τόσο έξυπνα.
Πίσω από 3 μεγάλες ερωτικές ιστορίες.
Κυρίες και κύριοι, αυτή ήταν Η ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΚΑΛΗΝΥΧΤΑ…»
Η παρουσίαση του βιβλίου του Δημήτρη Κωνσταντάρα Η ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΚΑΛΗΝΥΧΤΑ.
«Νοέμβριος του 1988. Εργάζομαι ως διευθυντής ειδήσεων –ενημέρωσης στο ΠΡΩΤΟ ΙΔΙΩΤΙΚΟ Ραδιόφωνο Κατερίνης . Την ημέρα του εορτασμού της πολιούχου της Κατερίνης, 25 Νοεμβρίου, μιλάω πρώτη φορά με τον αξιότιμο κύριο Δημήτρη Κωνσταντάρα, ζωντανά στην εκπομπή του με τον Γιώργο Παπαδάκη ΜΑΖΙ ΚΑΙ ΣΗΜΕΡΑ που έβγαινε τότε στην ΕΡΤ. Ακριβώς 20 χρόνια μετά, σήμερα 23 Νοεμβρίου, έχω την τιμή, να παρουσιάζω το νέο βιβλίο του Δημήτρη Κωνσταντάρα η ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΚΑΛΗΝΥΧΤΑ, με την ευχή, πλέον, να συναντηθούμε ξανά σε 20 χρόνια, αλλά κάθε χρόνο στα επόμενα βιβλία του!!!
Στη σημερινή παρουσίαση βασισμένη στη «μαιευτική μέθοδο του Σωκράτη», θα προσπαθήσουμε όλοι μαζί να εκμαιεύσουμε, να αποσπάσουμε τα μυστικά της συγγραφής του μυθιστορήματός του, η ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΚΑΛΗΝΥΧΤΑ των εκδόσεων «Καστανιώτης». Έχουμε μαζί μας έναν φιλόλογο, έναν βραβευμένο δημοσιογράφο, έναν αναγνωρισμένο συγγραφέα, έναν αγωνιστή πολιτικό, έναν άνθρωπό που έζησε και ζει, ανάμεσα στην εξουσία και την 4η εξουσία και με το λόγο ή την πένα, λέει όσα έχει να μας πει, είτε σε διαλέξεις -ομιλίες, είτε από τα μικρόφωνα των ραδιοσταθμών, είτε μέσα από το γυαλί, είτε με την αρθρογραφία του είτε με τους «ήρωες» του, στα μυθιστορήματά του.
Πολυσχιδής προσωπικότητα ο κ. Δημήτρης Κωνσταντάρας, έρχεται για πρώτη φορά στην Κατερίνη, αλλά σήμερα εμείς πρέπει να τον κερδίσουμε με το χαμόγελό μας και τη φιλοξενία μας.
Η ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΚΑΛΗΝΥΧΤΑ, είναι ένα μυθιστόρημα που στις 295 σελίδες του, ξεδιπλώνεται η ιστορία μιας ολόκληρης εποχής.
Αποτελεί μια ακτινογραφία μιας χαμένης γενιάς που μεγάλωσε με την κατοχή, τον εμφύλιο και το Πολυτεχνείο. Μια γενιά που ο συγγραφέας χαρακτηρίζει «χαμένη γενιά». Μια γενιά που δε γνωρίζει τι ακριβώς συνέβη, μια γενιά που προσπάθησε να πάρει την τύχη της χώρας μας στα χέρια της αλλά τα πολλά λάθη, το μίσος, η στενοχώρια, η απογοήτευση, οι πράξεις της, «δημιούργησαν» τη σύγχρονη Ελλάδα, την Ελλάδα που μας πληγώνει, την Ελλάδα, του Χρηματιστηρίου, της διαπλοκής, των σκανδάλων.
Η «χαμένη γενιά» έζησε από την εποχή του Woodstock και τους Beatles μέχρι την αυγή του 21ου αιώνα, συγκλονιστικά γεγονότα –ως και την κατάκτηση του διαστήματος – αλλά κατά πως φαίνεται, προσπαθώντας να βάλει το δικό της λιθαράκι για να χτίσει , γκρεμίζει το οικοδόμημα, γιατί κάτι δε γίνεται καλά…
Οι ιστορίες των πρωταγωνιστών, θα μπορούσαν να είναι υπαρκτά πρόσωπα… Μπορεί όμως και να είναι δημιούργημα της φαντασίας του συγγραφέα. Μήπως δεν υπάρχουν πρόσωπα που υπήρξαν στην παγκοσμιότητα μόνο στις σελίδες ενός βιβλίου; Από τον Όμηρο ακόμη!!!
Αυτή η γενιά που έµαθε να περνά µέσα από «µυλόπετρες» τελικά γιατί αµπαρώθηκε πίσω από τους µύθους που η ίδια δηµιούργησε;
Τι και ποιους εκπροσωπεί ο μεγαλοδικηγόρος Δημήτρης Καρράς , η αυτοκτονία του οποίου γίνεται αφορµή για µια μυθιστορηματική αναδροµή στην ταραχώδη του ζωή, αλλά και στην ιστορία µιας ολόκληρης γενιάς, της χαμένης γενιάς που επικαλείται ο Δημήτρης Κωνσταντάρας;
Γιατί είπε την ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΚΑΛΗΝΥΧΤΑ, με τέτοιο τρόπο;
Για να σας βάλω στην ατμόσφαιρα του βιβλίου, Θα αναφερθώ εν συντομία στο μύθο. Δε θα τολμήσω καμιά εμβάθυνση, καμιά ανάλυση, καμιά εξήγηση…
Αυτό θα το κάνει ο καθένας σας ξεχωριστά, διαβάζοντας τις σελίδες της ΤΕΛΕΥΤΑΙΑΣ ΚΑΛΗΝΥΧΤΑΣ.
"Η Τελευταία Καληνύχτα" ξεκινάει με την περιγραφή μιας σκηνής, που προκαλεί αμέσως το ενδιαφέρον και την αγωνία… δημιουργώντας ερωτηματικά για το τι έχει συμβεί και γιατί έχει συμβεί.
Μια περίεργη δεξίωση της οποίας ο οικοδεσπότης αυτοκτονεί μπροστά στους καλεσμένους του.
Σοκαριστηκό.
Συγκλονιστικό.
Ποιος θα μπορούσε να το φανταστεί, ότι μια δεξίωση θα είχε ένα τέτοιο τέλος…
Μέσα στις επόμενες σελίδες, ξετυλίγεται το κουβάρι του μυστηρίου.
Με γοργό κινηματογραφικό ρυθμό, ο συγγραφέας κάνει αναδρομή στην ιστορία της ζωής και της εξέλιξης ενός νεαρού των sixties, μέσα από την ανάμιξή του σε γνωστά γεγονότα μέχρι και τα nineties.
Μέσα από την εξιστόρηση και το μύθο, περνάνε –επαναλαμβάνω κινηματογραφικά - εικόνες, σκηνές, τόποι, άνθρωποι και καταστάσεις, στην Ελλάδα των τελευταίων 40 χρόνων περίπου.
Ο ήρωας της ιστορίας, ή αν θέλετε ο πρωταγωνιστής, ο Δημήτρης Καρράς, έφηβος, παιδί μιας «καλής οικογένειας», θέλει να σπουδάσει νομική. Την ίδια περίοδο της ζωής του γνωρίζει και ερωτεύεται την Μαριάννα, δύο χρόνια μεγαλύτερή του, φοιτήτρια ήδη της αρχιτεκτονικής.
Ο έρωτας είναι αμοιβαίος, δυνατός, αγνός, μεγάλος αλλά η απρόβλεπτη εγκυμοσύνη της Μαριάννας – και η παράνομη έκτρωση (την δεκαετία του 60) βάζουν εμπόδια στο φλογερό έρωτά τους. Εμπόδια που ξεκινούν από τη στάση και τις ενέργειες του σκοτεινού και περίεργου τύπου, του πατέρα της Μαριάννας, του Μιχάλη Μεληδώνη.
Ο πατέρας Μεληδώνης, αφού τη σώζει από βέβαιο θάνατο από την έκτρωση σε ένα ιατρείο της κακιάς ώρας, θα την στείλει στο Λονδίνο στην μητέρα της και θα ορκιστεί να εκδικηθεί τον υπαίτιο.
Ο Δημήτρης χάνει τη Μαριάννα.
Το σχέδιο για να κάνει τη ζωή του νεαρού Δημήτρη μαρτύριο, είχε γίνει σκοπός της ζωής του.
Την ημέρα που ο Δημήτρης Καρράς θα πάει να δώσει εξετάσεις στην νομική ο Δημήτρης, θα τον κτυπήσει "μυστηριωδώς" ένα αυτοκίνητο.
Ο Δημήτρης χάνει τις εξετάσεις εκείνης της χρονιάς και το όνειρό του.
Τίποτα όμως δε μπορεί να τον σταματήσει από το στόχο του.
Δεν το βάζει κάτω και την επόμενη χρονιά, το 1967, όταν το πέπλο της δικτατορίας έχει απλωθεί πάνω από την Ελλάδα, θα μπει στην Νομική πραγματοποιώντας το όνειρό του.
Στο πανεπιστήμιο θα γνωρίσει την Βάσω τον καινούριο φοιτητικό πια έρωτά του καθώς και νέες παρέες και νέους τρόπους ζωής. Κάθε καινούρια παρέα και ψιλοανταγωνισμος γνώσεων και επαναστατικής σκέψης. Κάθε διάλεξη και 3 νύχτες διαλογισμός. Σπουδές, έρωτες, διαλογισμός, δικτατορία. Εκρηκτικό κοκτέιλ.
Ενώ όλα κυλούν όμορφα και ωραία, κάποιοι τραμπούκοι θα ξυλοκοπήσουν τον Δημήτρη μαζί με την Βάσω.
Πολύ αργότερα ο Δημήτρης θα συνειδητοποιήσει ότι πίσω απ' όλα αυτά κρύβεται και πάλι ο πατέρας της εξαφανισμένης πλέον πρώτης του αγάπης, της Μαριάννας.Ο Μιχάλης Μεληδώνης.
Η μανία της εκδίκησης δεν έχει κοπάσει.
Ο «πρωταγωνιστής» της «Τελευταίας Καληνύχτας » Δημήτρης θα βρεθεί να κυνηγιέται σαν αριστερός από την Χούντα, να γεύεται την εξορία και από τα απανωτά χτυπήματα επιτέλους θα "ξυπνήσει" και θ' αποφασίσει να εκδικηθεί τον αόρατο κυνηγό του. Να τον πληρώσει ή καλύτερα να τον ξεπληρώσει με το ίδιο νόμισμα.
Αποφασίζει να περάσει στην αντεπίθεση πουλώντας την ψυχή του στο διάολο.
Ο Δημήτρης χάνει την ψυχή του.
Θα γίνει χαφιές και όργανο πειθήνιο της Χούντας.
Εκείνη την περίοδο της επταετίας, καταφέρνει να εξολοθρεύσει τους διώκτες του χωρίς κανέναν ηθικό ενδοιασμό. Μπαινόβγαινε στο Πολυτεχνείο κοίταζε, μίλαγε, σημείωνε, γεμίζοντας 50 φύλλα με ονόματα και πληροφορίες. Με τη δράση του αυτή, με τη δουλειά του αυτή, δεν καταλαβαίνει ότι κάνει κακό σε νέους, σε παιδιά, σε φοιτητές που δεν του έφταιξαν ποτέ... Ο αγώνας για επιβίωση σκληρός.
Ο Δημήτρης χάνει την ανθρωπιά του.
Η ιστορία εξελίσσεται. Η ζωή του κυλάει μέσα από το μεροκάματο του τρόμου, μέχρι εκείνον τον Νοέμβρη που, στο πολυτεχνείο είχε ξεκινήσει αυτό που στη συνέχεια εξελίχθηκε σε μια από τις σημαντικότερες στιγμές του 20ου αιώνα για την Ελλάδα… «Εδώ Πολυτεχνείο, εδώ Πολυτεχνείο, ο σταθμός των αδούλωτων φοιτητών, των ελεύθερων Ελλήνων… Οι ήχοι από τα μεγάφωνα, τρυπούσαν τα αυτιά του. Μα πιο πολύ την καρδιά του. Χωρίς δεύτερη σκέψη αποφασίζει να φύγει. Λίγο πριν πέσει η Χούντα.
Ο Δημήτρης Καρράς θα φύγει στη Νέα Υόρκη. Μπαίνει στη ζωή με τα «μούτρα».
Θα καταφέρει με τις σπουδές του, τις θυσίες του, την σκληρή εργασία του, να γίνει ισχυρός και πολύ πλούσιος.
Καναδάς, Μεξικό, Γαλλία είναι οι επόμενοι σταθμοί του.
Για την καταξίωση. Ίσως και για τη λήθη.
Αρκετά χρόνια μετά, θα γνωρίσει τη Μάγια. Θα την παντρευτεί, θα γυρίσει στην Ελλάδα, θα αναλάβει μεγάλες και σκοτεινές υποθέσεις και «χοντρές» δουλειές, έχοντας αποκτήσει τη φήμη του ανίκητου μεγαλοδικηγόρου.
Μέσα στην πλοκή της ιστορίας, γεγονότα που σημάδεψαν της σύγχρονη ελληνική ιστορία, πλάθονται με ήρωες τον Δημήτρη Καρρά και τους φίλους του.
Ακόμα και σε δουλειές του Κοσκωτά μπλέκει.
Αργότερα επενδύει στο Χρηματιστήριο, μπαίνει στα ΜΜΕ και με την εξαγορά ενός τηλεοπτικού Σταθμού, είναι πλέον παντοδύναμος.
Έχοντας φτάσει στην κορυφή. Στην κορωνίδα της επιτυχίας. Έχοντας εκπληρώσει τους στόχους του και ενώ όλα είναι …υπό έλεγχο, για μια ακόμη φορά, ανακαλύπτει μια συνομωσία πίσω από τις πλάτες του.
Μια συνομωσία, από την ίδια τη γυναίκα που παντρεύτηκε, τη σύντροφό του και τους φίλους της.
Ο Δημήτρης Καρράς, χάνει την εμπιστοσύνη του στους ανθρώπους. Ακόμη μια φορά.
Κομμάτια της ζωής του έρχονται σαν φλασιές στο μυαλό του. Τα όνειρά του είχαν τσακιστεί. Η ωριμότητά του είχε τσακιστεί κι αυτή.
Ήταν απογοητευμένος, κουρασμένος, καταπονημένος.
Και μόνος. Πως ήταν δυνατόν, αυτός που «έκανε πολλά, πρόδωσε και φέρθηκε σκάρτα σε πολλούς εκτός από τις 3 γυναίκες που αγάπησε, και αυτές να τον προδώσουν;
Η εκδίκηση του Δημήτρη Καρρά, θα μείνει αποτυπωμένη βαθιά, στα μάτια και τη μνήμη των «άσπονδων φίλων» του.
Είναι η στιγμή που μέσα από την κορύφωση της προσωπικής του τραγωδίας και την κάθαρση, εκδικείται. Εκδικείται για όλα όσα έπραξε, για όλα όσα δεν έπραξε και για όλα όσα του έκαναν.
Μάζεψε ανθρώπους, συμπεριφορές, ενέργειες 35 ετών, στο σπίτι του. Σε μια δεξίωση με απρόβλεπτο τέλος.
Στην Τελευταία του Καληνύχτα, ο Δημήτρης Καρράς λέει όλα όσα ήθελε να πει.
Δωρίζει μαζί με την ΤΕΛΕΥΤΑΊΑ ΚΑΛΗΝΥΧΤΑ του και το θάνατό του, ένα ντοκουμέντο. Το βιβλίο του. Ήταν το τελειωτικό χτύπημά του.
Ο πρόλογος, είναι η τελευταία «σφαίρα» στον κάθε καλεσμένο του ξεχωριστά:
«Αφιερωμένο σε αυτούς που με πρόδωσαν. Πολλοί ίσως θα πουν ότι είναι ένα μυθιστόρημα. Κι ότι τα μυθιστορήματα δε λένε την αλήθεια. Αυτό τους βολεύει. Αλλά δεν είναι σωστό. Μάλλον δεν είναι ακριβές. Υπάρχουν μυθιστορήματα που λένε όλη την αλήθεια. Όπως αυτό εδώ. Όσοι ταμπουρωθούν πίσω από τη λέξη …μυθιστόρημα, απλώς αναζητούν άλλοθι…»
Στην ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΚΑΛΗΝΥΧΤΑ, οι πρωταγωνιστές είναι Άνθρωποι του χθες και του σήμερα, θα μπορούσαμε ίσως να πούμε ότι είναι άνθρωποι της διπλανής πόρτας. Με τις ίδιες καταβολές, την ίδια νοοτροπία, τις ίδιες χαρές και λύπες, τους στόχους και τα όνειρά τους.
Στην ιστορία μας, δεν υπάρχουν καλοί και κακοί, υπάρχουν όμως θύτες και θύματα, αλλά και πάλι, έτσι όπως αυτοί παρουσιάζονται δεν είσαι και σίγουρος αν ήταν θύτες από την αρχή ή ξεκίνησαν από θύματα.
Το βιβλίο του κ. Κωνσταντάρα διαβάζεται χωρίς να κουράζει, οι εικόνες και τα γεγονότα εναλλάσσονται με γοργό ρυθμό, το ενδιαφέρον παραμένει αμείωτο και κορυφώνεται στην τελευταία του σελίδα.
Με τον ίδιο τρόπο, που αρχίζει.
Η ιστορία θα μπορούσε να γίνει
μια πετυχημένη ταινία ή σήριαλ.
Η δημοσιογραφία και η πολιτική αφήνουν το στίγμα τους έντονα μέσα στις σελίδες του βιβλίου του κ. Κωνσταντάρα.
Πέρα από τους χαρακτήρες των πρωταγωνιστών, ο σημερινός αναγνώστης της «χαμένης γενιάς», θυμάται τα γεγονότα που σημάδεψαν την ιστορία του τόπου.
Ο αναγνώστης των ημερών μας κι ελπίζω όχι μιας ακόμη χαμένης γενιάς, μαθαίνει το πρόσφατο παρελθόν, τα γεγονότα που σημάδεψαν την Ελλάδα –Δικτατορία, Πολυτεχνείο, φούσκες στο Χρηματιστήριο, Κοσκωτάδες, μίζες, για τα λαδώματα πολιτικών και μη προσώπων, αδίστακτα κυκλώματα, πισώπλατα μαχαιρώματα και διαπλοκή- ακόμη κι αν δεν έχει διαβάσει ιστορία.
Τόσο απλά. Τόσο μεστά. Τόσο έξυπνα.
Πίσω από 3 μεγάλες ερωτικές ιστορίες.
Κυρίες και κύριοι, αυτή ήταν Η ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΚΑΛΗΝΥΧΤΑ…»
Εγγραφή σε:
Αναρτήσεις (Atom)