Στην κατάρτιση της «μαύρης λίστας» προχωρά το υπουργείο Ανάπτυξης, δίνοντας στη δημοσιότητα τα ονόματα επιχειρήσεων που προχωρούν σε αυξήσεις οι οποίες δεν δικαιολογούνται από τα κοστολόγιά τους.
Ο υφυπουργός Ανάπτυξης Γιώργος Βλάχος.
Με αφορμή την ανακοίνωση των στοιχείων για την κίνηση των τιμών με βάση τους ελέγχους στα κοστολόγια και τους τιμοκαταλόγους που έχουν υποβληθεί στο υπουργείο Ανάπτυξης έως τις 30 Ιανουαρίου από επιχειρήσεις τροφίμων, βιομηχανικών προϊόντων και υπηρεσιών ο υφυπουργός Ανάπτυξης Γιώργος Βλάχος και ο γενικός γραμματέας Καταναλωτή ανακοίνωσαν ότι 33 εταιρείες προχώρησαν σε μείωση τιμών σε 2.213 κωδικούς, 21 εταιρείες μετά τους κοστολογικούς ελέγχους προχώρησαν σε ανάκληση των ανατιμήσεων σε 2.475 κωδικούς και 12 εταιρείες προχώρησαν, έπειτα από κατάθεση των απαραίτητων κοστολογίων, σε αυξήσεις τιμών, σε 925 κωδικούς.
Σε ό,τι αφορά τις μειώσεις, ήταν μέχρι 54,81% ενώ σε ό,τι αφορά τις αυξήσεις, στα περισσότερα από τα βασικά προϊόντα αυτές κινούνται στα όρια του μέσου όρου του πληθωρισμού του 2008. Πιο συγκεκριμένα 731 κωδικοί προϊόντων έχουν αύξηση, μέχρι 4,70% ενώ 139 κωδικοί από 4,71% μέχρι 10% και τέλος 55 κωδικοί από 10,10% μέχρι 20%.
Επίσης, από τις εταιρείες που ανακοίνωσαν νέους τιμοκαταλόγους, μετά από τους ελέγχους του υπουργείου Ανάπτυξης:
- Η εταιρεία ΦΑΓΕ Α.Ε. (γαλακτοκομικά) δεν δικαιολογεί την αύξηση σε 107 κωδικούς προϊόντων αφού προέβη σε μεσοσταθμική αύξηση 3,5%, σε σύνολο 181 κωδικών προϊόντων που διακινεί (γιαούρτια, τυροκομικά και χυμοί). Η αύξηση οφείλεται στη διαφοροποίηση της εμπορικής πολιτικής της εταιρείας για να καλύψει ζημιές παρελθόντων χρήσεων.
- Οι εταιρείες Coca Cola HBC - Τρία Έψιλον A.E και Pepsico ΗΒΗ ΕΛΛΑΣ Α.Ε., που δραστηριοποιούνται στο χώρο των αναψυκτικών προχώρησαν σε αυξήσεις των τιμών πώλησης. Πιο συγκεκριμένα, η Cοca Cola HBC - Τρία Έψιλον A.E προχώρησε σε αυξήσεις 193 κωδικών, από τους 276 που διακινεί, με μεσοσταθμική αύξηση 3,7%, ενώ η Pepsisco ΗΒΗ ΕΛΛΑΣ Α.Ε, 83 κωδικών, από τους 88 που διακινεί, με μεσοσταθμική αύξηση 3,5%.
Σύμφωνα με τη σχετική ανακοίνωση του υπουργείου Ανάπτυξης, «παρότι από την προσκόμιση των ζητηθέντων κοστολογικών στοιχείων οι συγκεκριμένες εταιρείες ήταν σε θέση να καλύψουν την απόφασή τους αυτή, τους ζητήθηκε και συμφώνησαν, ότι θα προχωρήσουν σε σημαντικές προσφορές - παροχές απευθείας στους καταναλωτές για όλο το 2009. Οι προσφορές - παροχές αυτές, που σε ποσοστά, μάλιστα, φτάνουν και το 30% επί των τιμών πώλησης, αφορούν κωδικούς προϊόντων με τη μεγαλύτερη εμπορευσιμότητα».
Επίσης, το υπουργείο υπογραμμίζει πως με καθημερινούς ελέγχους και τιμοληψίες θα ελέγχει το κατά πόσο οι προσφορές αυτές θα καταλήγουν στον καταναλωτή.
Σε δηλώσεις του ο κ. Βλάχος μεταξύ άλλων επισήμανε πως η ΦΑΓΕ έχει προχωρήσει σε αυξήσεις προϊόντων οι οποίες δεν δικαιολογούνται από τους κοστολογικούς ελέγχους. Συνεχίζοντας διεμήνυσε πως «δεν χαριζόμαστε σε κανέναν διότι πρώτο μέλημά μας είναι η προστασία του καταναλωτή».
Τέλος, σε ό,τι αφορά στις 12 εταιρείες που προχώρησαν, έπειτα από κατάθεση των απαραίτητων κοστολογίων, σε αυξήσεις τιμών, σε 925 κωδικούς, από τους 4.683 που διακινούν συνολικά και τις οποίες τεκμηριώνουν από τα υποβληθέντα στοιχεία (αύξηση του κόστους παραγωγής, ή την αύξηση των πρώτων υλών που χρησιμοποιούνται) είναι οι εξής:
- ΑΜΒΥΞ Α.Ε που δραστηριοποιείται στο χώρο της εμπορίας εισαγομένων ποτών προχώρησε σε μεσοσταθμική αύξηση 7,8%, 57 κωδικών προϊόντων, από τους 146 που διακινεί.
- B.P. A.E που δραστηριοποιείται στο χώρο της εμπορίας λιπαντικών προχώρησε σε μεσοσταθμική αύξηση 2,5%, 21 κωδικών προϊόντων, από τους 626 που διακινεί.
- SCA HYGIENE PRODUCT A.E που δραστηριοποιείται στο χώρο της εμπορίας χαρτικών προχώρησε σε μεσοσταθμική αύξηση 4%, 46 κωδικών προϊόντων, από τους 128 που διακινεί.
- PROCTER & GAMBLE ΗELLAS A.E που δραστηριοποιείται στο χώρο της εμπορίας ειδών καθαριότητας και συντήρησης νοικοκυριού - ειδών ατομικής φροντίδας, προχώρησε σε μεσοσταθμική αύξηση 2%, 533 κωδικών προϊόντων, από τους 1155 που διακινεί.
- CENTRAL PARKING SYSTEM - ΑΘΗΝΑ - ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΣΤΑΘΜΕΥΣΗΣ Α.Ε. ΣΤΑΘΜΟΣ ΚΕΔ που δραστηριοποιείται στο χώρο υπηρεσιών στάθμευσης περιόρισε στο 5% την αρχική υποβληθείσα αύξηση, που έφτανε το 20%, σε 10 από τους 14 κωδικούς υπηρεσιών που παρέχει.
- Γ. KAΛΛΙΜΑΝΗΣ Α.Ε, που δραστηριοποιείται στο χώρο εμπορίας κατεψυγμένων αλιευμάτων εισαγωγής, προχώρησε σε μεσοσταθμική αύξηση 4,73%, 12 κωδικών προϊόντων, από τους 537 που διακινεί.
- ΚΟΝΤΟΒΕΡΟΣ Α.Ε.Β.Ε, που δραστηριοπείται στο χώρο εμπορίας κατεψυγμένων αλιευμάτων εισαγωγής, προχώρησε σε μεσοσταθμική αύξηση 27%, 47 κωδικών προϊόντων, από τους 770 που διακινεί συνολικά.
- ΜΕΛΙΣΣΑ ΚΙΚΙΖΑΣ ΑΕ.Β.Ε ΤΡΟΦΙΜΩΝ που δραστηριοποιείται στο χώρο εμπορίας τοματοειδών, προχώρησε σε μεσοσταθμική αύξηση 19,5%, 8 κωδικών προϊόντων, από τους 294 που διακινεί.
- ΚΡΑΦΤ ΦΟΥΝΤΣ ΕΛΛΑΣ Α.Ε., που δραστηριοποιείται στο χώρο των τυποποιημένων τροφίμων (μαγιονέζες κτλ) προχώρησε σε μεσοσταθμική αύξηση 9,5%, 9 κωδικών προϊόντων, από τους 549 που διακινεί.
- OLYMPIC HERMES Α.Ε. που δραστηριοποιείται στο χώρο των ειδών ζαχαροπλαστικής (καραμέλες) προχώρησε σε μεσοσταθμική αύξηση 3,60%, 82 κωδικών προϊόντων, από τους 190 που διακινεί.
- ΕΥΡΗΚΑ ΕΛΛΑΣ Α.Ε. που δραστηριοποιείται στο χώρο ειδών καθαρισμού προχώρησε σε μεσοσταθμική αύξηση 2,5%, 49 κωδικών προϊόντων, από τους 106 που διακινεί.
- ΕΒΓΑ Α.Β.Ε.Ε που δραστηριοποιείται στο χώρο των χυμών προχώρησε σε μεσοσταθμική αύξηση 7%, 51 κωδικών προϊόντων, από τους 168 που διακινεί.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ