Τετάρτη 10 Μαρτίου 2010

Πρόταση της Ν.Δ. επί των διατάξεων που αφορούν στα θέματα Ποινικής αντιμετώπισης του «ντόπινγκ»

Πέρα από κάθε επιφύλαξη πρέπει να συνομολογηθεί ότι το μείζονος σημασίας ζήτημα της φαρμακοδιέγερσης, δεν αντιμετωπίζεται ΜΟΝΟ με επαπειλούμενες πειθαρχικές και ποινικές κυρώσεις.
Κατ’ επέκταση, η θέσπιση ακόμη πιο αυστηρών ποινικών κυρώσεων, εκτιμάμε ότι δεν συμβάλλει στην αντιμετώπιση του προβλήματος, ούτε λειτουργεί αποτρεπτικά, όπως, προφανώς εσφαλμένα, εκτιμά η Κυβέρνηση.
Εκείνο που πράγματι απαιτείται είναι η βούληση, όχι μόνο της Πολιτείας, όχι μόνο της εκάστοτε Κυβέρνησης και του αρμόδιου για τον αθλητισμό Υπουργείου, αλλά και όλων των εμπλεκομένων φορέων, δημοσίου ή και ιδιωτικού (αθλητικού) χαρακτήρα.
Απαιτούνται συγκεκριμένες πολιτικές και συγκεκριμένες δράσεις και πρωτοβουλίες, κυρίως στους τομείς της ενημέρωσης και της πρόληψης, ξεκινώντας από το χώρο της εκπαίδευσης. Στο πλαίσιο αυτό, υλοποιήθηκε πρόταση της Ν.Δ., που κατατέθηκε στον πρόεδρο της Βουλής των Ελλήνων για τη δημιουργία Υπο-Επιτροπής Αθλητισμού που εντάσσεται στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων.
Η Ν.Δ. έχει προτάσεις για τις απαραίτητες δράσεις στην αντιμετώπιση του μεγάλου κοινωνικού προβλήματος του «ντόπινγκ», οι οποίες συνοψίζονται, επιγραμματικά, στα παρακάτω:
  1. Συνεχής ενημέρωση και εκπαίδευση των ανθρώπων που ασχολούνται με το θέμα αυτό (αθλητές – γονείς – προπονητές – γιατροί - διοικητικά στελέχη, κλπ.).
  2. Προσδιορισμός των τρόπων με τους οποίους μπορεί να επιτευχθεί ο στόχος αυτός.
  3. Βελτίωση της οργάνωσης και της λειτουργίας του ΕΣΚΑΝ αφού προηγηθεί εκπόνηση ειδικής μελέτης προκειμένου να επαναπροσδιοριστούν:
            α. Η αποστολή του.
            β. Οι στόχοι του.
            γ. Οι τρόποι με τους οποίους θα επιτευχθούν αυτοί οι στόχοι.
            δ. Τα στελέχη που απαιτούνται για τη λειτουργία του.
            ε. Τα προσόντα που πρέπει να έχουν τα στελέχη αυτά.
            στ. Το οργανόγραμμα στο οποίο θα ενταχθούν.
  1. Επαρκής χρηματοδότηση των αθλητικών Ομοσπονδιών και Σωματείων, ώστε η άθληση να είναι δωρεάν.
  2. Σχολικός αθλητισμός με άσκηση, αγωγή υγείας, εκμάθηση κανόνων αθλημάτων, αθλητικός εγγραμματισμός.
  3. Ενεργός ρόλος στα ΤΕΦΑΑ για την αντιμετώπιση του φαινομένου και την ενημέρωση των αθλητών - προπονητών - παραγόντων.
  4. Συμμετοχή εκπροσώπων συνδικαλιστικών οργανώσεων στο ΕΣΚΑΝ.
  5. Εξασφάλιση πλήρους υγειονομικής φροντίδας των αθλητών.
  6. Θεσμοθέτηση αυστηρών μέτρων ελέγχου εισαγωγής και διακίνησης των φαρμακοδιεγερτικών ουσιών, φαρμάκων, συμπληρωμάτων διατροφής και γενικά σκευασμάτων που αλλοιώνουν τη φυσική κατάσταση. 
  7. Ενίσχυση του ελεγκτικού ρόλου του Ε.Ο.Φ.
  8. Αυστηρή τιμωρία του προπονητή, του αθλητικού Σωματείου και της αθλητικής Ομοσπονδίας όταν αθλητής τους αποδεικνύεται «ντοπαρισμένος».
  9. Αρτιότερη ενημέρωση περί των απαγορευμένων ουσιών.
  10. Μεθοδικότερη και πιο εμπεριστατωμένη έρευνα των ελεγκτικών μηχανισμών και των διωκτικών αρχών, η οποία να μην περιορίζεται στη δειγματοληπτική εξέταση, αλλά να επεκτείνεται στη γενικότερη έρευνα των χώρων του εξεταζόμενου αθλητή.
  11. Αύξηση των τακτικών και έκτακτων ελέγχων.
  12. Επέκταση ελέγχου και σε αθλητές πέραν αυτών που συμμετέχουν σε αγώνες υψηλού επιπέδου.
  13. Έλεγχος και δίωξη των γενικότερα εμπλεκόμενων στη διακίνηση αναβολικών ουσιών.
Σε κάθε περίπτωση και ανεξάρτητα από την, επί της αρχής, θέση που τελείως συνοπτικά αναφέρθηκε, η Ν.Δ. έχει να παρατηρήσει και να προτείνει τα εξής, επί των διατάξεων του νομοσχεδίου:
Α. Στην παράγραφο 1 του άρθρου 1 (άρθρο 128Θ) να προβλεφθεί ίδιον εδάφιο κατά το περιεχόμενο του οποίου οι διατάξεις αυτές εφαρμόζονται αναλογικά και προκειμένου περί της χορήγησης αυτών των ουσιών και σε οποιοδήποτε άλλο πρόσωπο που δεν είναι κάτοχος δελτίου αθλητικής ιδιότητας.
(Η αιτιολογική βάση έγκειται στο προφανές χρέος της Πολιτείας να μην εξαντλεί το ενδιαφέρον της μόνο στους αθλητές, αλλά και σε οποιοδήποτε άλλο πρόσωπο που εμπλέκεται στη λήψη απαγορευμένων ουσιών, αντίστοιχα δε και σε αυτούς που τις χορηγούν).
Ακόμη, ρητά θα πρέπει να προβλεφθεί ότι οι ποινές καταλαμβάνουν και τους ηθικούς αυτουργούς, όπως επίσης και όσους, με οποιοδήποτε τρόπο - άμεσα ή έμμεσα – συνδέονται στη διάπραξη του αδικήματος ή οπωσδήποτε διευκολύνουν αυτούς που συγκροτούν – εντάσσονται σε «ομάδα» κ.λ.π.
Β. Επίσης, στο τέλος της παραγράφου 11 να προστεθεί και η ιδιότητα του μέλους του Διοικητικού Συμβουλίου Σωματείου, Ένωσης ή Ομοσπονδίας, καθώς και η ιδιότητα του εργοφυσιολόγου και του διατροφολόγου.
Γ. Στην ίδια παράγραφο 11, πριν τη λέξη «επιδιώκει», να προστεθεί η φράση: «και με την ενέργειά του αυτή».