Τετάρτη 10 Αυγούστου 2011

«Κύμα» ανατιμήσεων στην εστίαση αναμένεται από την 1η Σεπτεμβρίου



Kαθώς θα μεταταγούν στο συντελεστή ΦΠΑ 23% αναψυκτικά, χυμοί και υπηρεσίες εστίασης, σύμφωνα με την εγκύκλιο του υπουργείου Οικονομικών. Η ελληνική οικονομία θα βιώσει σοβαρότατες επιπτώσεις, καθώς....

πρόκειται για μια αλλαγή που θα συμπαρασύρει τη μικρομεσαία επιχειρηματικότητα και τον τουρισμό και θα πλήξει δραματικά την απασχόληση. Η επιβολή αυξημένου συντελεστή αναμένεται να οδηγήσει σε αυξήσεις κατά 9% στην τελική τιμή σε καφέ, τσάι, σοκολάτα, έτοιμα ροφήματα, αεριούχα νερά, φρούτα και αναψυκτικά.

Ακόμα θα αυξηθούν οι τιμές σε καφενεία, καφετέριες, ζαχαροπλαστεία, ψητοπωλεία, catering και delivery. αύξηση του ΦΠΑ κατά 77%, δηλαδή από 13% σε 23%, θα είναι καταστροφική για τον κλάδο της εστίασης. Αξίζει να σημειωθεί πως η εστίαση είναι ένας ήδη καταπονημένος κλάδος, καθώς έχει ήδη υποστεί διαδοχικές αναπροσαρμογές ΦΠΑ συνολικής αύξησης 44% (από 8%, σε 9%, σε 11% και σε 13%).Δραματικές αναμένεται να είναι, σύμφωνα με τους ειδικούς, τους επιχειρηματίες αλλά και τους εργαζόμενους οι επιπτώσεις από την αύξηση δεδομένο ότι ήδη η κίνηση στους χώρους εστίασης παρουσιάζει σημαντική πτώση.Η ανησυχία που θα έχει μία τέτοια αύξηση συνοψίζεται στα εξής:
-Θα ενισχυθεί η παραοικονομία.
-Οι μικροί μεμονωμένοι επιχειρηματίες, που αποτελούν το 75% της συνολικής αγοράς του κλάδου, θα καταφύγουν στη φοροδιαφυγή για να επιβιώσουν, μειώνοντας τις εισφορές τους στο δημόσιο.
-Την ίδια στιγμή οι οργανωμένες επώνυμες αλυσίδες, μόλις το 25% του κλάδου,θα κινδυνέψουν με αφανισμό.
-Θα ενισχυθεί ο αθέμιτος ανταγωνισμός με σημαντικά διαφυγόντα κέρδη για το δημόσιο και θα κυριεύσει η ανομία στην αγορά. (Έρευνα ΙΟΒΕ, 2011)
-Θα μειωθεί η ζήτηση στον κλάδο κατά 15% λόγω αύξησης κατά 10 ποσοστιαίες μονάδες στον ΦΠΑ, ενώ παράλληλα θα μειωθεί αισθητά το ετήσιο εισόδημα των ελλήνων καταναλωτών επηρεάζοντας ήδη σημαντικά την αγοραστική τους δύναμη. (Έρευνα ΙΟΒΕ, 2011)
-Θα επέλθουν σημαντικές επιπτώσεις στην τουριστική βιομηχανία της χώρας. Η αύξηση του ΦΠΑ στην εστίαση συνεπάγεται αύξηση κατά 2% του τουριστικού πακέτου και άρα μείωση της ανταγωνιστικότητας του ελληνικού τουρισμού. Η αλλαγή του ΦΠΑ θα οδηγήσει σε σημαντική αύξηση στην τιμή διάθεσης του τουριστικού πακέτου, γεγονός που θα υποβαθμίσει περαιτέρω τις τουριστικές προοπτικές της Ελλάδας (Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο Ελλάδος, Ιούλιος 2011)
-Θα επαναληφθεί ένα αποτυχημένο μοντέλο, όπως έχουμε δει να συμβαίνει και σε άλλες κατηγορίες προϊόντων (τσιγάρα, καύσιμα, αλκοολούχα ποτά, αυτοκίνητα)

Αναμένεται δραματική αύξηση της ανεργίας

Παράλληλα, η ανεργία αναμένεται να εκτοξευθεί από τα «λουκέτα» που θα επιφέρει στις επιχειρήσεις η μεγάλη αύξηση του Φ.Π.Α.
- Ο κλάδος της εστίασης απασχολεί 600.000 εργαζομένους σε περίπου 121.500 καταστήματα.
- 120.000 θέσεις απειλούνται να βρεθούν στον αέρα λόγω και της νέας μείωσης της ζήτησης που θα φέρει το νέο μέτρο (έρευνα ΙΟΒΕ 2011)
- Το α’ τρίμηνο του 2011 το ποσοστό ανεργίας ανήλθε στο 15,9% σημειώνοντας άνοδο κατά 4,2 εκατοστιαίες μονάδες σε σχέση με το α’ τρίμηνο του 2010 και 1,7 εκατοστιαίες ως προς το προηγούμενο τρίμηνο. Ο αριθμός των ανέργων ανήλθε στους 792,6 χιλ αυξημένος κατά 205,8 χιλ ή 35,1% σε σχέση με πέρυσι και κατά 80,5 χιλ. ή 11,3% ως προς το δ’ τρίμηνο του 2010. (έρευνα ΙΟΒΕ 2011)- Η εξέλιξη της κατανάλωσης, είναι αρνητική
-3% από το 2008 στην συνολική αγορά εστίασης (φαγητό-καφές), από 2,23 εκ. ευρώ το 2008 σε 2,1 εκ το 2010, ενώ αρνητική είναι και η εξέλιξη της μέσης μηνιαίας κατανάλωσης σε ευρώ που από 5,00€ το 2008 μειώθηκε σε 4,8€ το 2010 (έρευνα tracking, Prisma Options)
- Η αγορά για το 2010 σημείωσε πτώση κατά 20% σε σχέση με το 2009, ενώ υπολογίζεται επιπλέον 20% μείωση στο α’ εξάμηνο του 2011.
- 8 στους 10 Έλληνες έχουν αλλάξει τις καταναλωτικές τους συνήθειες και έχουν μειώσει τις εξόδους τους (έρευνα εμπιστοσύνης καταναλωτή, Nielsen, Ελλάδα 2011):
- «Οι Έλληνες με την πάροδο της κρίσης, θα συνεχίσουν να μην προτιμούν τα γεύματα εκτός σπιτιού, παγιώνοντας έτσι την τάση αυτή» (Έρευνα Nielsen 2011)
- «1 στους 3 Έλληνες καταναλωτές δεν έχει χρηματική ρευστότητα, ενώ τα όποια επιπλέον χρήματα διατίθενται για την αποπληρωμή δανείων και πιστωτικών καρτών» (Έρευνα Nielsen 2011)Τουριστικά ανταγωνιστικές χώρες με χαμηλότερο ΦΠΑ στην εστίαση