Δυστυχώς, τα μηνύματα για τη χρονιά που έρχεται δεν είναι και τα πλέον αισιόδοξα από το μέτωπο της αγοράς εργασίας. Οι εκτιμήσεις των επίσημων φορέων (ΤτΕ, ΔΝΤ, ΙΝΕ ΓΣΕΕ) για την ανεργία του 2013 κάνουν λόγο για ένα ποσοστό που θα κινηθεί, κατά μέσο όρο, γύρω στο 30%.
Αυτό πρακτικά...
σημαίνει ότι τα περιθώρια για μια πρόσληψη φαντάζουν πολύ δύσκολα, αφού οι περισσότερες επιχειρήσεις στις περισσότερες περιπτώσεις επιλέγουν εργαζομένους που διαθέτουν μπλοκάκι, έτσι ώστε να περιορίζουν τα εργασιακά τους κόστη, όπως τις ασφαλιστικές εισφορές, τα δώρα, τα επιδόματα κ.λπ. Αυτός ο τρόπος συνεργασίας μεταξύ επιχείρησης και εργαζομένου, δυστυχώς, περιορίζει σημαντικά το τελικό καθαρό μηνιαίο εισόδημα, καθώς για να διαθέτεις μπλοκάκι θα πρέπει να καταβάλλεις ασφαλιστικές εισφορές στον ΟΑΕΕ, που ξεκινούν από 200 ευρώ το μήνα, τέλος επιτηδεύματος, που από φέτος ανέρχεται στα 650 ευρώ το χρόνο, και ασφαλώς ΦΠΑ. Αν λοιπόν κάποιος δεν ξεπερνά τα 800 ευρώ μεικτή αμοιβή, αν έχει ήδη μπλοκάκι, θα πρέπει να σκεφτεί αν θα το κρατήσει ενεργό επωμιζόμενος όλα αυτά τα βάρη, ενώ στην περίπτωση που δεν έχει καλό θα είναι να δει σοβαρά το ενδεχόμενο να αμείβεται με άλλο τρόπο. Ποιος είναι αυτός; Η είσπραξη των δεδουλευμένων με απόδειξη δαπάνης.
Ο νέος ΚΑΒ
Με το νέο Κώδικα Βιβλίων και Στοιχείων, μπορούμε να εισπράττουμε αμοιβές έως 10.000 ευρώ το χρόνο με τη λεγόμενη απόδειξη δαπάνης. Την απόδειξη δαπάνης χορηγεί ο εργοδότης (ο λήπτης της υπηρεσίας που παρέχεται, για την ακρίβεια) με τους ακόλουθους «κανόνες»:
- Παρακρατεί φόρο 20%, τον οποίο και αποδίδει στην εφορία.
- Παρακρατεί χαρτόσημο 3,6%, το οποίο επίσης αποδίδει στο δημόσιο. Έτσι, για αμοιβή 1.000 ευρώ, ο ενδιαφερόμενος εισπράττει 764 ευρώ.
Με την απόδειξη δαπάνης, ο ενδιαφερόμενος έχει τρία πλεονεκτήματα:
- Δεν χρειάζεται να κάνει έναρξη επαγγέλματος στην εφορία, κάτι που σημαίνει ότι δεν τηρεί βιβλία και στοιχεία, ενώ δεν υποχρεούται να μπει σε καθεστώς ΦΠΑ.
- Δεν χρειάζεται να εγγραφεί στο ΤΕΒΕ, κάτι που σημαίνει ότι απαλλάσσεται από την υποχρέωση καταβολής ασφαλιστικών εισφορών, το ύψος των οποίων ανέρχεται σε τουλάχιστον 3.000 ευρώ το χρόνο, ακόμα και για κάποιον που ξεκινάει τώρα να κάνει δουλειά.
- Δεν καταβάλλει το τέλος επιτηδεύματος, το οποίο διαμορφώνεται στα 650 ευρώ για όποιον έχει συμπληρώσει τουλάχιστον τρία χρόνια από την ημερομηνία έναρξης του επαγγέλματός του.
Υπάρχουν, φυσικά, και τα μειονεκτήματα. Για παράδειγμα, ο ελεύθερος επαγγελματίας που θα υποχρεωθεί να κάνει κανονική έναρξη στην εφορία δεν πληρώνει χαρτόσημο (άρα έχει 3,6% λιγότερες κρατήσεις), ενώ μπορεί να εμφανίσει επαγγελματικές δαπάνες και να μειώσει τον τελικό φόρο. Αντίθετα, στην απόδειξη δαπάνης δυνατότητα εμφάνισης επαγγελματικών δαπανών δεν υπάρχει, δεδομένου ότι δεν έχει γίνει έναρξη και ως εκ τούτου δεν τηρούνται βιβλία. Και ασφαλώς κάποιος ο οποίος δεν πληρώνει ασφαλιστικές εισφορές δεν έχει και περίθαλψη. Για σύνταξη ούτε λόγος.
Πώς φορολογείται
Η απόδειξη δαπάνης φορολογείται ως εισόδημα από ελεύθερο επάγγελμα. Αυτό σημαίνει ότι, με το νέο έτος, επί του ποσού της δαπάνης θα επιβάλλεται φόρος 26%. Ήδη θα έχει παρακρατηθεί από τον εργοδότη το 20%, οπότε όταν έρχεται η ώρα υποβολής της φορολογικής δήλωσης ο φορολογούμενος θα πληρώνει τη διαφορά.
Δηλαδή:
Φορολογούμενος εισπράττει με απόδειξη δαπάνης 10.000 ευρώ. Στην τσέπη του βάζει 7.640 ευρώ μετά την αφαίρεση του χαρτόσημου και της παρακράτησης φόρου. Όταν έρχεται η ώρα υποβολής της δήλωσης, πληρώνει 600 ευρώ επιπλέον (σ.σ. 2.600 ευρώ είναι ο φόρος που του αναλογεί, μείον 2.000 ευρώ που έχουν παρακρατηθεί, ίσον 600 ευρώ). Άρα, το τελικό καθαρό ποσό που του απομένει είναι 7.040 ευρώ.
Πώς θα κλείσετε το μπλοκάκι σας
Η διακοπή των εργασιών είναι μια μεγάλη απόφαση που πρέπει να ληφθεί ύστερα από σκέψη.
Τι θα πρέπει να συνυπολογίσετε;
- Αν το εισόδημά σας από το μπλοκάκι δεν υπερβαίνει τις 10.000 ευρώ, τότε μπορείτε να εισπράξετε το συγκεκριμένο ποσό με απόδειξη δαπάνης. Το μείον στην όλη ιστορία είναι ότι πρέπει να πληρώσετε το χαρτόσημο, το οποίο θα μειώσει τη συνολική σας αμοιβή κατά 2,4% έως 3,6%.
- Αν η αμοιβή σας υπερβαίνει τις 10.000 ευρώ, τότε δεν έχετε εναλλακτική λύση από το να διατηρήσετε τα βιβλία σας ενεργά.
- Για να κλείσετε τα βιβλία σας, θα πρέπει να είναι συμπληρωμένα με βάση τις διατάξεις του Κώδικα Βιβλίων και Στοιχείων, ενώ θα πρέπει να φροντίσετε ώστε να υπάρχουν όλα τα απαραίτητα στοιχεία (τιμολόγια, αποδείξεις κ.λπ.).
- Μην ξεχνάτε ότι η εφορία δεν θα σας κλείσει τα βιβλία αν έχετε ληξιπρόθεσμες οφειλές από την άσκηση του επαγγέλματός σας. Ιδιαίτερη προσοχή και στον ΦΠΑ. Είναι ένα από τα αυστηρότερα τμήματα της εφορίας, από το οποίο θα πρέπει να περάσετε υποχρεωτικά πριν ανάψει το πράσινο φως για την κατάργηση των βιβλίων.
- Θα πρέπει να ξέρετε ότι για το κλείσιμο των βιβλίων θα χρειαστείτε αρκετό χρόνο στην εφορία (ίσως και μέρες). Θα πρέπει να ξεκινήσετε την… περιοδεία από το τμήμα του ΦΠΑ, το τμήμα των παρακρατούμενων φόρων, να ακυρώσετε τα βιβλία, να περάσετε από το τμήμα του ελέγχου και να επισκεφτείτε και το τμήμα του μητρώου.
- Εκτός από τη γραφειοκρατία της διακοπής, θα πρέπει να συνυπολογίσετε και αυτήν την επανέναρξης, αν υποτεθεί ότι θα χρειαστείτε το μπλοκάκι στο μέλλον...