Κατατέθηκε στη Βουλή το νομοσχέδιο για την απλοποίηση των διαδικασιών σύστασης εταιρειών με υπηρεσίες μιας στάσης. Σε αυτό περιλαμβάνεται, επίσης, ρύθμιση, με την οποία τροποποιούνται οι όροι και τα αποτελέσματα καταγγελίας της εμπορικής μίσθωσης από τον μισθωτή.
Πιο αναλυτικά, όπως αναφέρεται στη σχετική ανακοίνωση του υπουργείου Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, πρωταρχικός στόχος του νομοσχεδίου είναι, με τη θέσπιση υπηρεσίας μίας στάσης (one stop shops) στην ίδρυση των συνηθέστερων μορφών των εμπορικών εταιρειών (Ο.Ε., Ε.Ε., Ε.Π.Ε. και Α.Ε.), να ιδρύονται όλες τις επιχειρήσεις σε ένα βήμα και μία ημέρα.
Για την αποτελεσματική λειτουργία της νέας διαδικασίας, συγκροτείται ένα ευρύ δίκτυο εξυπηρέτησης των επιχειρήσεων, το οποίο αποτελείται από 100 καταστήματα και υποκαταστήματα των Εμπορικών Επιμελητηρίων, τα οποία συμπληρώνονται από 50 περίπου επιλεγμένα Κέντρα Εξυπηρέτησης Πολιτών (Κ.Ε.Π.) για την εξυπηρέτηση των μικρότερων δήμων, και 3.200 συμβολαιογράφους που λειτουργούν στη χώρα.
Για την ίδρυση των Ο.Ε. και Ε.Ε., ως υπηρεσίες μίας στάσης, θεσπίζονται τα Επιμελητήρια (Υπηρεσίες Γ.Ε.ΜΗ.) και τα «πιστοποιημένα» Κ.Ε.Π., με πρόβλεψη ώστε στο μέλλον να μπορούν να ιδρύουν και Ε.Π.Ε. καθώς και Α.Ε., έχοντας τη δυνατότητα εντός των Υπηρεσιών αυτών να απασχολείται συμβολαιογράφος. Για τις Ε.Π.Ε. και τις Α.Ε. και εν γένει για τις εμπορικές εταιρίες για τη σύσταση των οποίων απαιτείται δημόσιο (συμβολαιογραφικό) έγγραφο, ως υπηρεσία μίας στάσης, ορίζεται ο συμβολαιογράφος. Με τις ρυθμίσεις του σχεδίου νόμου, οι υπηρεσίες μίας στάσης θα προβαίνουν οι ίδιες ή θα διαμεσολαβούν για τη διεκπεραίωση όλων των προβλεπόμενων ενεργειών που απαιτούνται, για να αποκτήσουν οι εμπορικές εταιρείες νομική προσωπικότητα.
Σύμφωνα πάντα με την ανακοίνωση του υπουργείου, η αναμόρφωση, που επιχειρείται με το προτεινόμενο σχέδιο νόμου, βασίζεται στους εξής άξονες:
α) Θεσπίζεται η λειτουργική έννοια της υπηρεσίας μίας στάσης για τις επιχειρήσεις.
β) Εισάγεται ρητά ο χρονικός περιορισμός των τριών μηνών από τη δημοσίευσή του παρόντος στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης ως το ανώτατο χρονικό όριο για την άμεση ενεργοποίηση του Γ.Ε.ΜΗ., με την εντός τριμήνου απαραίτητη έκδοση της προβλεπομένης από το σχέδιο νόμου κοινής υπουργικής απόφασης, με την οποία ρυθμίζονται όλα τα κατά εξουσιοδότηση νόμου θέματα, στα οποία περιλαμβάνονται και εκείνα που είναι αναγκαία να ρυθμιστούν, προκειμένου να εξασφαλιστεί η έναρξη λειτουργίας του Γ.Ε.ΜΗ. τόσο λειτουργικά όσο και τεχνικά. Προκειμένου μάλιστα να επιτευχθεί το τελευταίο, με το παρόν νομοσχέδιο γίνονται οι απαραίτητες τροποποιήσεις των διατάξεων του ν. 3419/2005 (στο Β’ Μέρος του σχεδίου νόμου), έτσι ώστε να εξασφαλίζεται και εναρμόνιση με τις διατάξεις του παρόντος ( Α΄ Μέρος), όσο και να καθίσταται πλέον το νομοθετικό πλαίσιο του Γ.Ε.ΜΗ. λειτουργικό και άμεσα εφαρμόσιμο.
γ) Καθιερώνεται στη βάση της ανταποδοτικότητας Γραμμάτιο Ενιαίου Κόστους Σύστασης Εταιρείας, που αντικαθιστά όλα τα επιμέρους τέλη και εισφορές της υπάρχουσας διαδικασίας. Το Γραμμάτιο Ενιαίου Κόστους Σύστασης Εταιρείας, καθώς και ο φόρος συγκέντρωσης κεφαλαίου, εισπράττονται από τις υπηρεσίες μίας στάσης.
δ) Με τη νέα διαδικασία ίδρυσης απλοποιείται και γίνεται πιο αποτελεσματικός ο έλεγχος για τη διασφάλιση της νομιμότητας στη λειτουργία της ιδρυόμενης επιχειρηματικής οντότητας.
Με τις αλλαγές που εισάγει το παρόν σχέδιο νόμου επιτυγχάνονται:
α) Η απλοποίηση των διαδικασιών σύστασης εμπορικών εταιρειών με μείωση του σχετικού κόστους κατά ποσοστό μεγαλύτερο του 70%. Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι το κόστος σύστασης μιας μέσης Ε.Π.Ε., που είναι η μεγάλη πλειοψηφία των ελληνικών επιχειρήσεων, υπολογισμένο το 2009, από 1.900 ευρώ μειώνεται στα 590 ευρώ (72% μείωση).
β) Η συγκέντρωση του συνόλου των γραφειοκρατικών διαδικασιών σύστασης σε ένα μόνο βήμα από 16 για τις Ο.Ε. και Ε.Ε., από 15 για τις Ε.Π.Ε. και από 16 για τις Α.Ε.
γ) Η δραστική μείωση του χρόνου που απαιτείται για τη σύσταση εμπορικών εταιρειών (ενδεικτικά, ο Μ.Ο. χρόνου για την ίδρυση μιας Ε.Π.Ε. σύμφωνα με στοιχεία της World Bank μέχρι και το 2008 ήταν 38 ημέρες και αναμένεται να μειωθεί σε μία ημέρα).
δ) Η άμεση βελτίωση των όρων ανταγωνιστικότητας της χώρας, αναφορικά με την προσέλκυση άμεσων ξένων επενδύσεων. Συγκεκριμένα, με τη νέα διαδικασία προκύπτει σημαντική βελτίωση της κατάταξης της θέσης της χώρας στον δείκτη «starting a business», στον οποίο από τη θέση 140 το 2009 η χώρα μας θα ανέλθει 97 θέσεις και θα βρεθεί μέσα στις 43 πιο ευέλικτες οικονομίες. Στον πολύ-παραγοντικό δείκτη μέτρησης της ανταγωνιστικότητας, «doing business» της Παγκόσμιας Τράπεζας χωρίς να γίνουν αλλαγές στα αλλά πεδία που επηρεάζουν τη λειτουργία μιας επιχείρησης, η νέα διαδικασία σύστασης ανεβάζει τη χώρα στην παγκόσμια κατάταξη ανταγωνιστικότητας από τη θέση 109 στην θέση 90 (άνοδος κατά 19 θέσεις).
ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΕΣ ΜΙΣΘΩΣΕΙΣ
Με το άρθρο 17 του σχεδίου νόμου τροποποιούνται οι όροι και τα αποτελέσματα καταγγελίας της εμπορικής μίσθωσης από τον μισθωτή. Σκοπός της προτεινόμενης τροποποίησης είναι να διευκολύνει την επαναδιαπραγμάτευση των μισθώσεων στο πλαίσιο της νέας οικονομικής συγκυρίας που έχει διαμορφωθεί.
Ειδικότερα, με την τροποποίηση του άρθρου 43 Π.Δ. 34/1995, μια μίσθωση θα μπορεί πλέον να καταγγελθεί εφόσον έχει παρέλθει από την έναρξη της μίσθωσης χρονικό διάστημα ενός έτους, αντί της προβλεπόμενης σήμερα διετίας. Περαιτέρω, το χρονικό διάστημα που θα πρέπει να μεσολαβήσει από την καταγγελία για να επέλθουν τα αποτελέσματά της περιορίζεται από έξι σε τρεις μήνες, ενώ η αποζημίωση που θα καταβάλει ο μισθωτής περιορίζεται από τέσσερα μηνιαία μισθώματα σε ένα μηνιαίο μίσθωμα.
«BAKE OFF»
Τέλος, με άλλη διάταξη του νομοσχεδίου τροποποιούνται οι διατάξεις με τις οποίες καθορίζονται οι προδιαγραφές των εγκαταστάσεων παραγωγής και διάθεσης προϊόντων περάτωσης έψησης («bake-off»).
Ειδικότερα, προβλέπεται ότι, αν το πρατήριο άρτου βρίσκεται μέσα σε χώρο καταστήματος τροφίμων, μεικτού καταστήματος τροφίμων ή υπεραγοράς τροφίμων, η απαιτούμενη ελάχιστη επιφάνεια ορίζεται σε δώδεκα (12) τ.μ., αν όμως στο πρατήριο αυτό διατίθεται αποκλειστικά άρτος η απαιτούμενη ελάχιστη επιφάνεια ορίζεται σε δέκα (10) τ.μ.
Η εγκατάσταση περάτωσης έψησης μπορεί να αποτελεί είτε αυτοτελές και ανεξάρτητο κατάστημα είτε τμήμα μικτού καταστήματος τροφίμων ή υπεραγοράς τροφίμων, που διαχωρίζεται, στην περίπτωση αυτή, με μόνιμη κατασκευή. Αν η εγκατάσταση αυτή αποτελεί τμήμα μικτού καταστήματος τροφίμων ή υπεραγοράς τροφίμων, μπορεί να βρίσκεται μέσα ή έξω από το κατάστημα ή την υπεραγορά τροφίμων ως αυτοτελής και ανεξάρτητος χώρος.
Ο χώρος της εγκατάστασης περάτωσης έψησης περιλαμβάνει: χώρο αποθήκευσης των ενδιάμεσων προϊόντων αρτοποιίας, χώρο προετοιμασίας των προϊόντων αυτών προς έψηση, χώρο εκκλιβάνισης, χώρο επαναφοράς των ενδιάμεσων προϊόντων αρτοποιίας, μετά την έψησή τους, στη θερμοκρασία του περιβάλλοντος και χώρο συσκευασίας, που μπορεί να είναι κοινός με τον προηγούμενο χώρο. Οι ανωτέρω χώροι δεν επιτρέπεται να αποτελούν διαμερίσματα ή χώρους υπογείου. Με το νομοσχέδιο ορίζονται οι προδιαγραφές των χώρων, ανάλογα με τη δυναμικότητα του κλιβάνου.
Αν η εγκατάσταση περάτωσης έψησης αποτελεί αυτοτελές και ανεξάρτητο κατάστημα, απαιτείται να διαθέτει αποδυτήριο και αποχωρητήριο, με τον προθάλαμό του και το λουτρό των εργαζομένων, με την επιφάνεια και τις προδιαγραφές που ορίζονται, για κάθε περίπτωση, από τις διατάξεις του Κτιριοδομικού Κανονισμού και τις κείμενες υγειονομικές διατάξεις.