Παρασκευή 11 Φεβρουαρίου 2011

Βόρεια Πιερία..Ο τουρισμός μας γύρισε την πλάτη η εμείς γυρίσαμε την πλάτη στον τουρισμό? Ένα παρθένος τόπος μένει χωρίς τουριστική προβολή.

Είναι αλήθεια ότι τον τελευταίο καιρό γίνεται αρκετός λόγος για τον Τουρισμό σε σχέση με

το ΤΟΠΟ μας. Όλοι ξαφνικά αναρωτιόμαστε αν θα έχουμε Τουρισμό του χρόνου και πώς θα

πάει ο Τουρισμός μας. Όλοι φυσικά έχουν μια άποψη για το θέμα, οπότε αλλού ακούς ότι

θα πάμε καλά, αλλού ακούς ότι θα είναι λίγο καλύτερα από πέρσι και αλλού ακούς ότι

επέρχεται καταστροφή.

Όλο και λιγότερος κόσμος έρχεται στο τόπο μας και οι περιβόητοι Tour Operators κάνουν όλο και λιγότερες κρατήσεις δωματίων. Αυτές είναι ενδείξεις ότι «κάτι τρέχει».

Επειδή δυστυχώς όλοι μας έχουμε τη συνήθεια να ασχολούμαστε με κάτι όταν αρχίσει να

υπάρχει πρόβλημα, δηλ. εκ των υστέρων και πολύ σπάνια ασχολούμαστε με κάτι για να

προγραμματίσουμε το μέλλον του, έχει αρχίσει σήμερα μια μεγάλη συζήτηση για τον

Τουρισμό. Φυσικά όλοι μας έχουμε και μια ακόμη συνήθεια. Μόλις αρχίσει ένα θέμα να

απασχολεί την κοινωνία μας, έχουμε ξαφνικά όλοι μια άποψη. Γινόμαστε ξαφνικά

ειδήμονες. Οπωσδήποτε δεν είναι καθόλου κακό όλοι να έχουμε άποψη για ένα θέμα που

πραγματικά απασχολεί την τοπική μας κοινωνία όπως είναι ο Τουρισμός και το μέλλον

του. Είναι κακό όμως να έχουμε άποψη μόνο και μόνο για να τονίσουμε την παρουσία μας

στα τοπικά δρώμενα. Όταν καταθέτουμε απόψεις για ένα ζήτημα είναι χρήσιμο να έχουμε

συγκεκριμένες προτάσεις και όχι να επαναλαμβάνουμε ευχολόγια και γενικολογίες. Για

παράδειγμα δεν νομίζω ότι θα ήταν χρήσιμο σε αυτό το άρθρο να γράψω ότι για να πάει

καλά ο Τουρισμός μας θα πρέπει να αυξήσουμε τις δαπάνες για διαφήμιση. Αυτό είναι

κάτι πασιφανές. Αν θες να πουλήσεις, οτιδήποτε, θα πρέπει να το διαφημίσεις. Κατά την

άποψη μου είναι πολύ πιο χρήσιμο να καταθέσω την άποψη μου για το που, πως και γιατί

πρέπει να διαφημίσουμε ΤΗΝ ΒΟΡΕΙΑ ΠΙΕΡΙΑ.

Τι τουρισμό θέλουμε;

Εντάξει λοιπόν. Ας υποθέσουμε ότι ξέρουμε πολλά πράγματα για τον Τουρισμό που

έχουμε και ξέρουμε τι πρέπει να κάνουμε για να ευχαριστήσουμε τους ανθρώπους που

έρχονται στο ΤΟΠΟ μας. Λύσαμε το πρόβλημά μας; Όχι φυσικά. Σε έναν στρατηγικό

σχεδιασμό δεν αρκεί να ξέρεις τι θέλει ο πελάτης που τυχαίνει να έρχεται στο μαγαζί σου

αλλά θα πρέπει να έχεις διαμορφωμένη άποψη για το είδος των πελατών που εσύ θέλεις

να έρχονται στο μαγαζί σου και πιστεύεις ότι θέλεις να εξυπηρετήσεις. Το γενικό αίσθημα

στο ερώτημα «Τι τουρισμό θέλουμε;» λέει ότι «δεν θέλουμε με κανέναν τρόπο τον

τουρίστα του σακιδίου. Όχι προς θεού. Αυτοί κάνουν φασαρίες και δεν αφήνουν λεφτά.

Εμείς θέλουμε τον οικογενειάρχη. Τον ήρεμο άνθρωπο που αφήνει και λεφτά στον τόπο.»

Φυσικά το μυαλό όλων μας αμέσως (και πάλι πολύ κλισαρισμένα) πάει στον πλούσιο

Βόρειο-Ευρωπαίο που θα μας επισκεφθεί με το SAAB και την οικογένειά του.

Τα πράγματα όμως δεν είναι έτσι ακριβώς. Ειδικά στη σημερινή εποχή όπου οι οικονομίες

του κόσμου, και της Ελλάδας φυσικά, δεν πηγαίνουν και τόσο καλά. Με λίγα λόγια είναι

κοινά αποδεκτό ότι σήμερα ΄ο κόσμος δεν έχει λεφτά στην τσέπη του΄. Και τώρα εμείς τι

θα κάνουμε;. Πουλάμε Τουρισμό. Διακοπές. Κάτι που δεν θεωρείται, ειδικά σήμερα, μια

δραστηριότητα που βρίσκεται στην κορυφή των προτεραιοτήτων του καθενός. Αυτό που

έχουμε, αρχίζει σιγά-σιγά να περνάει στη σφαίρα της πολυτέλειας. Θα εκλείψει όμως ο

Τουρισμός; Θα σταματήσει ο κόσμος να κάνει Διακοπές. Όχι βέβαια. Απλά ο τουρίστας θα

αλλάξει (έχει ήδη αρχίσει) σιγά-σιγά τις συνήθειές του. Για παράδειγμα: θα μειώσει τον

χρόνο των διακοπών του, θα προτιμήσει διακοπές πακέτο, θα μειώσει τα χρήματα που

ξοδεύει σε παράπλευρες δραστηριότητες (π.χ. watersports) κ.α.

Γνωρίζουμε τον ανταγωνισμό;

Μια ακόμη πολύ σημαντική παράμετρος για να επιτύχουμε στη βελτίωση του Τουριστικού

προϊόντος μας είναι να γνωρίζουμε τον ανταγωνισμό. Το ανταγωνιστικό τοπίο στον

Τουρισμό έχει αλλάξει πάρα πολύ τα τελευταία χρόνια και πρέπει όλοι να

προσαρμοστούμε για να πάμε μπροστά. Ο αντίπαλος μας δεν είναι πια ο γείτονάς μας

που έχει και αυτός ενοικιαζόμενα. Σήμερα εμείς και οι γείτονες μας μοιραζόμαστε μια κοινή

μοίρα. Θα πρέπει να πολεμήσουμε για τον τόπο μας και στη συνέχεια να σκεφτούμε ποιος

θα πάρει το μεγαλύτερο κομμάτι της πίτας που θα δημιουργηθεί. Αυτό δεν με ενδιαφέρει

ιδιαίτερα. Το μεγαλύτερο κομμάτι θα το πάρει αυτός που προσφέρει τα περισσότερα στην

καλύτερη τιμή.

Στην πραγματικότητα βέβαια, μέσα στο σύγχρονο τοπίο του Τουρισμού, ο αληθινός

ανταγωνιστής είναι ο ίδιος μας ο εαυτός. Πρέπει να ασχοληθούμε συστηματικά και με

ενδιαφέρον με τον Τουρισμό και τις επιχειρήσεις μας. Ο Τουρισμός δεν αποτελεί πλέον

μια ευκαιριακή απασχόληση. Πρέπει να εκπαιδευτούμε, να ασχοληθούμε με τους

υπολογιστές, να απευθυνθούμε σε ανθρώπους που πραγματικά γνωρίζουν τα θέματα του

τουρισμού, της προβολής και των κρατήσεων. Πρέπει να δραστηριοποιηθούμε για να

δούμε αποτελέσματα. Για το λόγο αυτό πάντα λέω ότι πρέπει πρώτα να ανταγωνιστούμε

τον παλιό κακό μας εαυτό για να μπορέσουμε να προσαρμοστούμε και να επιζήσουμε σε

ένα δύσκολο μέλλον.
ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ Η ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΠΡΟΒΟΛΗ ΤΗΣ ΒΟΡΕΙΑΣ ΠΙΕΡΙΑΣ..ΤΙ ΚΑΝΕΙ ΓΙΑ ΤΟ ΖΗΤΗΜΑ ΑΥΤΟ Ο ΔΗΜΟΣ ΠΥΔΝΑΣ - ΚΟΛΙΝΔΡΟΥ?

Κατά τη γνώμη μου η ηλεκτρονική προβολή αποτελεί το «πυρηνικό οπλοστάσιο» της

προβολής κάθε τόπου και κάθε επιχείρησης. Είναι η προβολή που θα κάνει ένα προϊόν να

ξεχωρίσει από τα υπόλοιπα. Στο πεδίο της ηλεκτρονικής προβολής μπορεί οποιοσδήποτε

σήμερα να αποκτήσει στρατηγικό πλεονέκτημα έναντι του ανταγωνισμού. Φτάνει να έχει

μια καλή ιδέα και να μπορέσει να την αξιοποιήσει. Με την τρομερή ανάπτυξη της

Τεχνολογίας όλοι απέκτησαν πρόσβαση σε αυτή. Κατά τη γνώμη μου ο χώρος της

Τεχνολογίας είναι από τους πιο Δημοκρατικούς χώρους στην κοινωνική μας ζωή. Όλοι

έχουμε πρόσβαση στα εργαλεία (σε αρκετά εργαλεία για να ακριβολογούμε) και από εμάς

εξαρτάται πως θα τα χρησιμοποιήσουμε για να έχουμε το επιθυμητό αποτέλεσμα. Στην

κατηγορία της Ηλεκτρονικής προβολής όπως και στα οπλοστάσια υπάρχουν τα γνωστά

πυρηνικά όπλα όπου δεν μπορούμε πλέον να παίξουμε πολύ, όπως π.χ τα Web site και

τα CD-ROM αλλά και τα «κρυφά όπλα» με τη χρήση των οποίων αποκτούμε

πλεονέκτημα. Τα «κρυφά όπλα» είναι οι υπηρεσίες και οι καινοτομικές εφαρμογές. Εδώ

παίζουν όλοι, και όποιος έχει την καλύτερη ιδέα κερδίζει. Ο Έλληνας σε αυτόν τον τομέα

μπορεί και πρέπει να είναι πρώτος.

Για να εξηγήσω τι ακριβώς εννοώ παραπάνω θα αναφερθώ σε ένα παράδειγμα. Όλοι

γνωρίζουμε το Διαδίκτυο. Οι περισσότεροι το έχουμε στο μυαλό μας σαν μια ηλεκτρονική

βιβλιοθήκη, μια ηλεκτρονική εγκυκλοπαίδεια. Όμως η εγκυκλοπαίδεια είναι «νεκρή». Το

μόνο που μπορούμε να κάνουμε είναι να πάρουμε κάποιες στατικές πληροφορίες από μια

εγκυκλοπαίδεια. Το Internet ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΜΙΑ ΕΓΚΥΚΛΟΠΑΙΔΕΙΑ.

Με λίγα λόγια το Internet σήμερα είναι ένα εύπλαστο και

αλληλεπιδραστικό εργαλείο που αλλάζει συνεχώς μορφή ανάλογα με τα δεδομένα που

ζητούν ή με τα οποία το τροφοδοτούν οι χρήστες. Οι σελίδες που είναι «απλά

πληροφοριακές» θεωρούνται πλέον νεκρές ή ξεπερασμένες. Ο χρήστης του Διαδικτύου

θέλει σήμερα να «κάνει κάτι» στη σελίδα που βρίσκεται και να μην είναι παθητικός

αποδέκτης της πληροφορίας. Κάθε Δικτυακός τόπος είναι περισσότερο μια

ολοκληρωμένη εφαρμογή παρά μια πηγή πληροφοριών όπως ο χρυσός οδηγός. Για το

λόγο αυτό μπορούμε να δημιουργήσουμε τα δικά μας «πυρηνικά όπλα» προβολής με

χρήση των σύγχρονων Τεχνολογιών. Μπορούμε να είμαστε καλύτεροι από κάθε άλλη

χώρα και να προσελκύσουμε περισσότερους επισκέπτες.

Έντυπη προβολή (Φυλλάδια-Οδηγοί).

Αν η Ηλεκτρονική προβολή αποτελεί το «πυρηνικό οπλοστάσιο» στην προβολή η έντυπη

προβολή αποτελεί το «συμβατικό οπλοστάσιο» του προβαλλόμενου. Μπορούν να κάνουν

μικρότερη ζημιά αλλά είναι πάντοτε αναγκαία.

Παρουσία σε εκθέσεις.

Η παρουσία σε εκθέσεις είναι περισσότερο αναγκαία για να βλέπεις τι κάνουν οι άλλοι

παρά για να έχεις ουσιαστικά οφέλη.

Οι εκθέσεις δηλ.αποτελούν μια καλή ευκαιρία για να μπορέσει κάποιος να αναπτύξει περισσότερο τον

κύκλο των επαφών του. Αυτό δεν σημαίνει βέβαια ότι πρέπει να πηγαίνουμε εκεί

ανοργάνωτοι ή να μην εκμεταλλευόμαστε τα στρατηγικά μας πλεονεκτήματα.

Έλληνες της διασποράς.

Άλλες τεχνικές Marketing.

Υπάρχουν μέθοδοι προβολής που ξεφεύγουν από τα τετριμμένα. Είναι μέθοδοι

προσέγγισης ανθρώπων σε θέσεις κλειδιά (Tour Operators, Δημοσιογράφους κτλ) που

έχουν να κάνουν περισσότερο με τη δημιουργία μιας προσωπικής σχέσης παρά με μια

απρόσωπη προβολή. Την προσέγγιση αυτή θα πρέπει να αναλάβει κάποιος έμπειρος σε

θέματα marketing για να μπορέσει να είναι αποδοτική.

Ας πουλήσουμε επιτέλους…. ΒΟΡΕΙΑ ΠΙΕΡΙΑ

Μετά την προβολή ακολουθεί η πώληση. Για να κάνω μια πολύ μικρή ανασκόπηση του

άρθρου μέχρι στιγμής θυμίζω ότι η άποψη που διατυπώνεται εδώ είναι ότι ξεκινάμε με τη

γνώση του τι έχουμε και τι προσφέρουμε. Στη συνέχεια συναποφασίζουμε για τους

μακροπρόθεσμους στόχους που θέλουμε να επιτύχουμε. Οργανώνουμε σωστά την

προβολή μας για να αποκτήσουμε ένα συγκριτικό πλεονέκτημα και στη συνέχεια έρχεται η

μεγάλη στιγμή. Πρέπει επιτέλους να δρέψουμε τις δάφνες των κόπων μας. Πρέπει να

πουλήσουμε το Τουριστικό προϊόν μας.

Ποιος είναι τελικά ο στόχος που πρέπει να έχουμε όλοι; Πρέπει όλοι να βοηθήσουμε στη

βελτίωση των υποδομών και των υπηρεσιών που προσφέρουμε. Πρέπει επιτέλους να

επιτύχουμε τον Τουρισμό που επιθυμούμε πραγματικά. Ο μεγάλος στόχος πρέπει να είναι

να μπορέσουμε σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα να ορίζουμε οι ίδιοι τις τύχες του

Τουρισμού μας για να μπορέσουμε να έχουμε μεγάλες πωλήσεις και τελικά να

επιβιώσουν όλοι οι επαγγελματίες του χώρου.

Πρώτα απ’όλα απαιτείται συμμετοχή όλων των ενδιαφερομένων. Θα πρέπει να πάρουμε

τις τύχες μας στα χέρια μας. Έχουμε τα μέσα και τους ανθρώπους. Ας τα

χρησιμοποιήσουμε. Θα πρέπει να γίνει ένας κοινός προγραμματισμός και πολύ

συγκεκριμένες επιχειρηματικές κινήσεις. Η χρήση της Τεχνολογίας με τον σωστό τρόπο

είναι κατά τη γνώμη μου μια πολύ σημαντική διέξοδος στα θέματα της προβολής και της

πώλησης του Τουριστικού προϊόντος του νησιού μας.

Κλείνοντας, θα πρέπει να αναφέρω ΚΑΝΤΕ ΓΡΗΓΟΡΑ ΚΑΤΙ ΓΙΑ ΤΗΝ ΒΟΡΕΙΑ ΠΙΕΡΙΑ......Η ΒΟΡΕΙΑ ΠΙΕΡΙΑ ΠΕΘΑΙΝΕΙ........

ΥΠΟΓΡΑΦΗ. ΛΑΓΙΟΣ ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ