Κυριακή 10 Ιουλίου 2011

ΑΛΛΑ ΛΟΓΙΑ ΝΑ ΑΓΑΠΙΩΜΑΣΤΕ... Ο ΑΜΟΙΡΙΔΗΣ ΟΜΩΣ ΕΚΕΙ... ΕΠΙΜΕΝΕΙ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΤΑΞΗ ΤΟΥ ...ΤΖΟΓΟΥ


Απάντηση του υπουργού Προστασίας του Πολίτη σε βουλευτές του ΠΑΣΟΚ μεταξύ αυτών και στον Γ. Αμοιρίδη.
Αντιμετώπιση του παράνομου τζόγου
και διαδικτυακού στοιχήματος
Παρότι η Ελληνική Αστυνομία έχει να επιδείξει σημαντικές επιτυχίες στην πάταξη του ηλεκτρονικού εγκλήματος, οι δυσκολίες λόγω απουσίας συγκεκριμένου θεσμικού πλαισίου παραμένουν πολλές. Αυτό αναφέρεται σε απάντηση του Χρήστου Παπουστή σε βουλευτές του ΠΑΣΟΚ, μεταξύ των οποίων και ο Γιάννης Αμοιρίδης, για την αντιμετώπιση του παράνομου τζόγου και του διαδικτυακού στοιχήματος.
Ο υπουργός, τονίζει πως χωρίς την έκδοση διάταξης για την άρση του απορρήτου δε δύναται να γίνει η ταυτοποίηση δράστη και ηλεκτρονικών ιχνών του, με αποτέλεσμα να μην υπάρχει η δυνατότητα περαιτέρω ενεργειών για τον εντοπισμό του και την παραπομπή του στη Δικαιοσύνη...

Οι βουλευτές του ΠΑΣΟΚ, στο κείμενο της ερώτησής τους, υποστήριζαν πως σύμφωνα με στοιχεία του Υπουργείου Οικονομικών, ο τζίρος από τα παράνομα τυχερά παιχνίδια στην Ελλάδα είναι τουλάχιστον 4 δις ευρώ ετησίως και παράγεται κυρίως από τον παράνομο στοιχηματισμό στο διαδίκτυο και στα παιγνιομηχανήματα (φρουτάκια), σημειώνοντας πως η παράνομη αυτή οικονομική δραστηριότητα δεν ελέγχεται, δε φορολογείται και νομιμοποιεί έσοδα από εγκληματικές πράξεις προκαλώντας σημαντική μείωση των εσόδων του κράτους.
Η απάντηση
Σε απάντηση της ανωτέρω ερώτησης, σε ό,τι μας αφορά, σας γνωρίζουμε ότι, η αντιμετώπιση του ηλεκτρονικού εγκλήματος, όπου περιλαμβάνεται και το έγκλημα στον κυβερνοχώρο, ειδικότερα έκφανση του οποίου είναι και ο παράνομος στοιχηματισμός και η διενέργεια τυχερών παιγνίων με τη χρήση του διαδικτύου, αποτελεί έναν από τους βασικούς στόχους του Υπουργείου μας, Είναι γεγονός ότι το ηλεκτρονικό έγκλημα συνιστά μία μορφή εγκληματικότητας, η οποία βαίνει διαρκώς αυξανόμενη τόσο σε παγκόσμιο όσο και σε εθνικό επίπεδο, μεταλλάσσεται δε διαρκώς με την εμφάνιση ολοένα και πιο εξελιγμένων μεθόδων διάπραξης των αδικημάτων. Τούτο οφείλεται κυρίως στη ραγδαία ανάπτυξη των τεχνολογικών συστημάτων, στη χρησιμοποίηση-ενασχόληση με το διαδίκτυο μεγαλύτερου αριθμού χρηστών και κυρίως στην ανωνυμία που αυτό παρέχει στους χρήστες του.
Η Ελληνική Αστυνομία, εφαρμόζοντας το υφιστάμενο νομικό πλαίσιο, έχει τα τελευταία χρόνια να επιδείξει αξιόλογα αποτελέσματα στον τομέα της δίωξης του παράνομου στοιχηματισμού προκαθορισμένης ή μη απόδοσης, κυρίως αγώνων ποδοσφαίρου, που πραγματοποιείται μέσω διαδικτύου, από ιδιώτες που λειτουργούν ως εκπρόσωποι-πράκτορες αλλοδαπών εταιρειών στοιχηματισμού. Ωστόσο, από την ενασχόληση των αστυνομικών Υπηρεσιών με το εν λόγω αντικείμενο, έχει διαπιστωθεί ότι οι ιστοσελίδες που παρέχουν τη δυνατότητα διενέργειας τυχερών παιγνίων μέσω διαδικτύου, φιλοξενούνται σε ηλεκτρονικούς διακομιστές (servers) χωρών όπου η προαναφερόμενη δραστηριότητα είναι καθ’ όλα νόμιμη.
Ακόμη δεν έλειψαν και οι περιπτώσεις κατά τις οποίες στο παράνομο στοίχημα εμπλέκονταν και πράκτορες της Ο.Π.Α.Π. Α.Ε. , οι οποίοι είτε με κίνητρο το υψηλό και αφορολόγητο ποσοστό κέρδους που τους προσέφεραν αλλοδαπές εταιρείες στοιχημάτων διακινούσαν από τα πρακτορεία τους το παράνομο στοίχημα, είτε από κερδοσκοπία δέχονταν το στοίχημα για λογαριασμό τους.
Επίσης, στα πλαίσια των ενεργειών, στις οποίες προβαίνουν οι αστυνομικές Αρχές κατά την προανακριτική διαδικασία, αντιμετωπίζουν διάφορα προβλήματα, τα οποία αποτελούν σοβαρά εμπόδια στην προσπάθεια ανακάλυψης των στοιχείων ταυτότητας του ατόμου που προέβη στις δημοσιεύσεις. Ο βαθμός των δυσχερειών αυτών ποικίλει ανάλογα με το που είναι εγκατεστημένος ο διακομιστής (server) που φιλοξενεί το διαδικτυακό ιστολόγιο (στην Ελλάδα ή το εξωτερικό).
Τα ανωτέρω έχουν ως αποτέλεσμα, οι υποθέσεις να ολοκληρώνονται με μόνη τη διαπίστωση του αδικήματος και την υποβολή του προανακριτικού υλικού που συλλέχθηκε στην κατά τόπο εισαγγελική Αρχή, αφού χωρίς την έκδοση διάταξης για την άρση του απορρήτου δε δύναται να γίνει η ταυτοποίηση δράστη και ηλεκτρονικών ιχνών του, με αποτέλεσμα να μην υπάρχει η δυνατότητα περαιτέρω ενεργειών για τον εντοπισμό του και την παραπομπή του στη Δικαιοσύνη.
Στο πλαίσιο αντιμετώπισης των παραπάνω προβλημάτων, εκδόθηκαν οι υπ’ αριθ. 9/2009 από 29-06-2009, 12/2009 από 29-09-2009 και 9/2011 από 10-05-2011 γνωμοδοτήσεις του Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου, σύμφωνα με τις οποίες τα ηλεκτρονικά ίχνη μιας εγκληματικής πράξεως που τελέστηκε μέσω διαδικτύου, δεν υπάγονται στον πυρήνα των προστατευομένων εννόμων αγαθών της προσωπικής επικοινωνίας. Ως εκ τούτου, οι πάροχοι υπηρεσιών διαδικτύου υποχρεώνονται να χορηγούν άμεσα στις Υπηρεσίες μας τα αιτούμενα στοιχεία, κατόπιν σχετικής διάταξης του αρμοδίου Εισαγγελέα, εφόσον διεξάγεται κύρια ανάκριση ή προκαταρκτική εξέταση ή προανάκριση μετά από παραγγελία του εισαγγελέα. Επισημαίνεται δε ότι οι ως άνω διατάξεις δύναται να εφαρμοστούν όταν τα ηλεκτρονικά ίχνη της εγκληματικής πράξης βρίσκονται στην Ελλάδα και όχι στο εξωτερικό.
Πέραν των προαναφερόμενων, η καταπολέμηση του οικονομικού και ηλεκτρονικού εγκλήματος συμπεριλαμβάνεται στο εφαρμοζόμενο πρόγραμμα αντεγκληματικής πολιτικής ως μια από τις προτεραιότητες των αρμοδίων Υπηρεσιών μας και στο πλαίσιο αυτό αναλαμβάνονται οι απαραίτητες πρωτοβουλίες για αποτελεσματικότητα στη δράση τους, ήτοι συμμετοχή σε ημερίδες και διαδικασίες ενημέρωσης κοινού, εκπαίδευση προσωπικού, ανάπτυξη ουσιώδους συνεργασίας με τις λοιπές συναρμόδιες Υπηρεσίες όχι μόνο σε εθνικό (Ο.Π.Α.Π,. Α.Ε., ΥΠ.Ε.Ε.), αλλά και σε ευρωπαϊκό επίπεδο κ.λ.π.