Δευτέρα 9 Απριλίου 2012

Aπό το παραλήρημα του χρηματιστηρίου στη σημερινή κατάρρευση των ΜΜΕ ...


Το ποσό των περίπου 632 εκατ. ευρώ (215 δισ. δρχ) συγκέντρωσαν οι εταιρείες των ΜΜΕ από την εισαγωγή τους στο χρηματιστήριο από τα χρήματα των επενδυτών ! Το μυθικό αυτό ποσό για την ελληνική αγορά των Μέσων συγκεντρώθηκε επί της ουσίας από... τον Οκτώβριο του 1998 ως και τον Ιούνιο του 2000, αν και το πρώτο βήμα έκανε το 1994 το Mega, μπαίνοντας στην τότε Σοφοκλέους. Διευκρινίζουμε πως πρόκειται για τα συνολικά έσοδα των εταιρειών συμπεριλαμβανομένων και του κόστους της έκδοσης για την εισαγωγή στο χρηματιστήριο Αθηνών, δηλαδή το πραγματικό ποσό είναι ελαφρώς μικρότερο από τα 632 εκατ. ευρώ . Το ζητούμενο είναι πως δαπανήθηκαν αυτά τα ποσά , αν δηλαδή τα σχέδια των εταιρειών ΜΜΕ έγιναν πραγματικότητα, αν αυξήθηκαν οι θέσεις εργασίας . Το κεντρικό ερώτημα είναι με τόσα χρήματα που ήλθαν στα ταμεία των Μέσων, πως φτάσαμε στις σημερινές ζημιές





Ο οργανισμός που συγκέντρωσε τα περισσότερα χρήματα είναι ο ΔΟΛ με 234 εκατ. ευρώ, με την εισαγωγή που έκανε τον Οκτώβριο του 1999 συγκεντρώνοντας 50 εκατ. ευρώ και στη συνέχεια ένα χρόνο μετά την αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου κατά 184 εκατ. ευρώ . Ακολουθεί η Χ. Κ. Τεγόπουλος με συνολικά έσοδα 107 εκατ. ευρώ , από την εισαγωγή (20 εκατ. ευρώ) τον Δεκέμβριο του 2998 ακολουθώντας το ΔΟΛ και την αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου (87 εκατ. ευρώ) τον Ιανουάριο του 2000. Η «Καθημερινή» συγκέντρωσε 72 εκατ. ευρώ , ο Πήγασος 61 εκατ. ευρώ , το Alter 46 εκατ. ευρώ και οι υπόλοιπες εταιρείες μικρότερα ποσά .

Για πρώτη φορά στα χρονικά τα ΜΜΕ ενισχύθηκαν με τόσο σημαντικά κεφάλαια . Υπήρξαν δύο κεντρικές επιλογές που έγιναν στο Internet και την εξαγορά μικρότερων εταιρειών. Ο ΔΟΛ ακολούθησε μια επιλογή συγκέντρωσης επιχειρήσεων ανακοινώνοντας για ένα διάστημα αλλεπάλληλες εξαγορές, παίρνοντας π.χ. τις «Ειδικές Εκδόσεις» και αποκτώντας τα περιοδικά «ΚΛΙΚ», «ΜΕΝ», των επεκτάσεων στον κινηματογράφο, με την Odeon» στα βιβλία με τα «Ελληνικά Γράμματα» κ..α Ήταν όμως και η εποχή της θεωρίας της Νέας Οικονομίας , όταν ο ΔΟΛ, έκανε το πρώτο βήμα με το In.gr κάνοντας τεράστιες αναλογικές επενδύσεις στο Διαδίκτυο που τότε έκανε τα πρώτα του βήματα . Τότε το όραμα ήταν να εισαχθεί η θυγατρική ΔΟΛ Digital στο χρηματιστήριο της Φρανκφούρτης. Την τρέλα των επενδύσεων στο Internet ακολούθησε ο Σ. Κόκκαλη με το Flash.gr και ο Πήγασος με το www.e-go.gr καθώς ο καθένας ήθελε να δημιουργήσει το δικό του κερδοφόρο «μαγαζϊ». Μικρότερα αναλογικά, σχέδια είχε και ο Α. Λυμπέρης με τη libecom , αλλά και ο Π. Κωστόπουλος με την ΙΜΑΚΟ. Μόνο Κ. Τεγόπουλος, βλέποντας το κόστος είπε όχι στην επένδυση των portal .

Μια από τις σοβαρές πολιτικές ήταν αυτή του Mega το οποίο κέρδισε περίπου 60 εκατ. ευρώ από την πώληση των μεριδίων του στη Multichoice Hellas και τη NetMed NV . Άλλες πολιτικές που ακολούθησαν οι εταιρείες, ήταν οι επενδύσεις στα τυπογραφία (ΔΟΛ, Πήγασος, Καθημερινή, Τεγόπουλος) , ενώ η «Καθημερινή» έκανε μια από τις πιο έξυπνες κινήσεις, και επένδυσε τα χρήματά της στη ναυτιλία την εποχή της ανθοφορίας. Μικρότερες εταιρείες , όπως η ΙΜΑΚΟ, οι Αττικές και οι εκδόσεις Λυμπέρη επένδυσαν στο ραδιόφωνο. Η πρώτη αγόρασε το Derti και πήρε υπό τον έλεγχό της το Sfera , η δεύτερη το DJ και τον Rock και οι Εκδόσεις Λυμπέρη τον Εν Λευκώ και το Village (σημερινό V FM) . Αντιθέτως οι μεγάλες εταιρείες υποτίμησαν το ραδιόφωνο και μόνο εσχάτως ο Πήγασος μπήκε στο χώρο, εξαγοράζοντας το Gold (σημερινό Sentra) Συνάμα και οι 3 εταιρείες περιοδικών επιχείρησαν την έξοδό τους στα Βαλκάνια , ενώ ο Π. Κωστόπουλος επεκτάθηκε στην Τουρκία. Πιο συντηρητική πολιτική ακολούθησε η «Ναυτεμπορική» που είπε όχι στις διάφορες προτάσεις εξαγοράς της , αλλά και στη διάθεση των αντληθέντων κεφαλαίων, χωρίς μέτρο.

Η πολιτική των συμμαχιών δεν ήταν ιδιαίτερα δημοφιλής μεταξύ των εκδοτών. Μόνο οι Αττικές Εκδόσεις με την είσοδο Μπερλουσκόνι έκαναν αυτό το βήμα, ενώ αντιθέτως από τον Πήγασο αποχώρησε η ιταλογαλλική Burda & Rizzoli.

Βασίλης Κουφόπουλος



Πίνακας

Τα χρήματα που πήραν από το ΧΑΑ οι εταιρείες ΜΜΕ