ΤΕΛΕΣΤΗΚΑΝ ΤΑ ΕΓΚΑΙΝΙΑ ΓΙΑ ΤΗ ΝΕΑ ΧΡΗΣΗ ΤΟΥ ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΟΥ ΚΤΙΡΙΟΥ ΚΑΙ ΤΗ ΜΟΝΙΜΗ ΕΚΘΕΣΗ ΠΙΝΑΚΩΝ ΤΟΥ ΜΕΓΑΛΟΥ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΗ
* Γ.ΠΑΠΑΘΑΝΑΣΙΟΥ: Σ’ ΑΥΤΗ ΤΗ ΔΥΣΚΟΛΗ, ΤΗ ΓΚΡΙΖΑ ΕΠΟΧΗ, Η ΠΙΝΑΚΟΘΗΚΗ ΜΑΣ ΘΑ ΔΩΣΕΙ ΧΡΩΜΑ ΑΙΣΙΟΔΟΞΙΑΣ & ΝΟΤΑ ΕΛΠΙΔΑΣ.
* ISLAY GRIMES: ΟΙ ΠΙΝΑΚΕΣ ΤΟΥ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗ ΤΑΞΙΔΕΨΑΝ ΑΠΟ ΤΟ ΠΑΡΙΣΙ, ΤΟ «ΠΛΟΙΟ» ΕΦΤΑΣΕ ΣΤΟ «ΛΙΜΑΝΙ» ΤΟΥ, ΣΤΟ ΛΙΤΟΧΩΡΟ!
* HELENA BASTAIS: ΑΥΤΗ Η ΕΚΘΕΣΗ ΕΡΓΩΝ ΤΟΥ ΣΥΜΠΑΤΡΙΩΤΗ ΜΑΣ ΕΥΧΟΜΑΙ ΝΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΕΙ ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ ΜΑΣ ΠΗΓΗ ΧΑΡΑΣ
Σε πινακοθήκη μετατράπηκε το παλιό αρχοντικό του Γκουντέλια που κατασκευάστηκε πριν από 110 χρόνια (1902), που αγοράστηκε από τον τ. δήμο Λιτοχώρου (επί δημαρχίας Γ.Παπαθανασίου), η αναπαλαίωσή του ολοκληρώθηκε το 2005 και σήμερα πλέον φιλοξενεί μόνιμη έκθεση πινάκων του διεθνούς φήμης Έλληνα καλλιτέχνη Φιλοποίμενος Κωνσταντινίδη, που για πάνω από 50 χρόνια έζησε στο Παρίσι και έφυγε από τη ζωή το 1992.
Στα εγκαίνια του αρχοντικού, με τη νέα του χρήση, αλλά και της έκθεσης έργων του Κωνσταντινίδη, μετά τον Αγιασμό που τελέστηκε, ο δήμαρχος Δίου-Ολύμπου Γ.Παπαθανασίου αναφέρθηκε τόσο στο αρχοντικό του Γκουντέλια όσο και στη μόνιμη έκθεση του Λιτοχωρίτη, εκ μητρός, καλλιτέχνη.
Τα σημαντικότερα σημεία της ομιλίας του δημάρχου έχουν ως εξής: «Zούμε σε μια εποχή δύσκολη, γκρίζα, γι αυτό και νομίζω ότι αυτή η πινακοθήκη με τα χρώματα τα οποία ο καλλιτέχνης, ο Φιλοποίμην Κωνσταντινίδης, έχει βάλει πάνω στα έργα του, θα μας δώσει μια νότα αισιοδοξίας, μια νότα ελπίδας.
Να ευχαριστήσουμε όλους όσοι συνέβαλαν στο να έρθουν εδώ τα έργα του Φιλοποίμενος Κωνσταντινίδη αλλά και να εκτίθενται πλέον σ’ αυτό το αρχοντικό.
Να ευχαριστήσουμε όμως και τους χορηγούς αυτής της εκδήλωσης, διότι βλέποντας πλέον και οι χορηγοί ότι αυτός ο δήμος κάτι κάνει για τον πολίτη, για τον πολιτισμό, για την κοινωνία, βοηθούν, είτε από το υστέρημα, είτε από το πλεόνασμά τους, για να μπορέσουμε να κρατήσουμε αυτή την κοινωνία για να είναι κοινωνία συνοχής και πολιτισμού».
Η ΙΣΤΟΡΙΚΟΣ ΤΕΧΝΗΣ, ΟΜΟΓΕΝΗΣ, HELENA BASTAIS.
Η τοποθέτηση των πινάκων του Φιλοποίμενος Κωνσταντινίδη έγινε υπό την επιμέλεια της ιστορικού έργων τέχνης, ομογενούς, Helena Bastais (Ελένα Μπαστέ, από Έλληνα πατέρα με καταγωγή από την Κρήτη - Μπαστάκης στο επίθετο).
Κατά τη διάρκεια των εγκαινίων, μιλώντας για τον καλλιτέχνη, την οικογένειά του αλλά και για το ιστορικό μεταφοράς των έργων από το Παρίσι στο Λιτόχωρο, η Helena Bastais ανέφερε μεταξύ άλλων τα εξής (την ομιλία της μετέφραζε η διευθύντρια του δήμου Δίου-Ολύμπου, Ελένη Σοφιανίδου):
«Ο Φιλοποίμην Κωνσταντινίδης αν και έζησε σχεδόν μισό αιώνα στο εξωτερικό, θεωρούσε πάντοτε τον εαυτό του παιδί της Βόρειας Ελλάδας.
Καταγόταν από μια αξιοσέβαστη οικογένεια της Θεσσαλονίκης όπου γεννήθηκε στις 29 Απριλίου του 1909 ενώ οι πρόγονοί του κατάγονταν από ένα χωριό του Ολύμπου.
Στο βουνό Όλυμπος αποφάσισε η χήρα του, η Αγγλίδα Anne Fairholme-Constantinidis να σκορπίσει τις στάχτες του συζύγου της ο οποίος πέθανε στο Παρίσι το 1992, παραδίδοντας μ’ αυτόν τον τρόπο στην Ελλάδα την «ψυχή» του καλλιτέχνη που υπήρξε πάντοτε πνευματικά και συναισθηματικά συνδεδεμένος με τη χώρα του παρά το γεγονός ότι έζησε μακριά της.
Το γεγονός ότι τα έργα του Φιλοποίμενος Κωνσταντινίδη βρίσκονται σήμερα και παρουσιάζονται εδώ στο Λιτόχωρο είναι διπλά συμβολικό και δικαιολογημένο. Μετά τον θάνατο της Anne Fairholme-Constantinidis το ατελιέ του κληρονομήθηκε από την αδελφή της Άννας, την Islay Grimes (και οι δύο είναι Αγγλίδες στην καταγωγή με διαμονή όμως στη Γαλλία).
Στον κατάλογο της αναδρομικής έκθεσης των έργων του συζύγου της που έγινε το 1997 στο πνευματικό κέντρο της Εθνικής Τράπεζας στη Θεσσαλονίκη, η Anne Fairholme-Constantinidis έγραφε: «Εύχομαι στον καθένα από εσάς, αυτή η έκθεση έργων από έναν συμπατριώτη σας να αποτελέσει πηγή χαράς». Εύχομαι κι εγώ με τη σειρά μου, αυτή η φράση να γίνει και πάλι επίκαιρη σήμερα».
ΠΑΡΟΥΣΙΕΣ
Στην εκδήλωση των εγκαινίων είχαν κληθεί και μίλησαν για τον μεγάλο Έλληνα καλλιτέχνη, ο Θέμης Λιβεριάδης, συγγραφέας, μακρινός συγγενής του Φιλοποίμενος Κωνσταντινίδη, καθώς και ο Θεόδωρος Οικονόμου, ο οποίος μεσολάβησε για να έρθουν οι πίνακες στο Λιτόχωρο.
Εκτός των προαναφερθέντων, παραβρέθηκαν Ιερείς της Ιεράς Μητροπόλεως που υπηρετούν στο Λιτόχωρο, ο βουλευτής Δημήτρης Χριστογιάννης, εκπρόσωπος του βουλευτή Κώστα Κουκοδήμου, ο αναπληρωτής δήμαρχος Δίου-Ολύμπου Γιώργος Φαρμάκης, ο πρόεδρος του δημοτικού συμβουλίου Γιώργος Κωτούλης, ο πρόεδρος της δημοτικής κοινότητας Λιτοχώρου Δημήτρης Ανδριάς, οι αντιδήμαρχοι Σοφία Νούλα και Πέτρος Κιάφας, οι δημοτικοί σύμβουλοι Γιώργος Ελευθερίου (συντονιστής της εκδήλωσης), Θεόδωρος Τζίκας, Νίκος Λάππας, Ευαγγελία Μόχλα-Φαρμάκη κ.ά., η οικογένεια του αείμνηστου προέδρου Δίου-Ολύμπου Μιχάλη Λαλούμη (ο Μιχάλης Λαλούμης είχε κάνει τις πρώτες συζητήσεις για τη μεταφορά των πινάκων του καλλιτέχνη από το Παρίσι στο Λιτόχωρο), ο πρόεδρος του ιδρύματος και ένας εκ των χορηγών της εκδήλωσης Διονύσης Πασχάλης, οι κύριοι Αθανάσιος Δημητρίου, Χρήστος Αντωνέλης, Κώστας Ζαρβιτσάκης και Λεωνίδας Ελευθερίου, επίσης χορηγοί της εκδήλωσης, καλλιτέχνες, εκπρόσωποι φορέων και συλλόγων, κάτοικοι της περιοχής και του δήμου αλλά και πολίτες από την Πιερία και ευρύτερα.
ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ Η ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΗΣ ΕΚΘΕΣΗΣ
Στο αρχοντικό του Γκουντέλια, με πρόσφατη απόφαση του δημοτικού συμβουλίου Δίου-Ολύμπου, έχει μεταφερθεί το γραφείο της δημοτικής κοινωφελούς επιχείρησης Δίου-Ολύμπου (ΔΗΚΕΔΟ).
Η μεταφορά του γραφείου της δημοτικής επιχείρησης στο αρχοντικό έγινε με σκοπό να είναι ανοιχτή καθημερινά η έκθεση πινάκων του Φιλοποίμενος Κωνσταντινίδη. Συγκεκριμένα, εάν η πινακοθήκη λειτουργούσε χωρίς να συστεγάζει κάποια υπηρεσία, θα έπρεπε να τοποθετηθεί ξεχωριστός υπάλληλος του δήμου για τον σκοπό αυτό.
Αυτονόητα, η συστέγαση της ΔΗΚΕΔΟ με τη δημοτική πινακοθήκη στο αρχοντικό του Γκουντέλια, δίνει τη δυνατότητα να εξυπηρετείται η δημοτική κοινωφελής επιχείρηση και ταυτόχρονα να λειτουργεί καθημερινά (εκτός Σαββάτου και Κυριακής) και η πινακοθήκη, από τις 8.00 το πρωί έως τις 2.00 το μεσημέρι.
Για γκρουπ που εκτάκτως θέλουν να επισκεφθούν την έκθεση τα απογεύματα (καθημερινές) ή τα Σαββατοκύριακα (πρωί ή απόγευμα), οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να επικοινωνούν στο τηλέφωνο 23520 83 927 (κ. Μίνα Γκουνού) προκειμένου να κανονιστεί το άνοιγμα της αίθουσας σε ώρες εκτός κανονικού ωραρίου.