Τετάρτη 3 Φεβρουαρίου 2010

Συνεδρίαση της Ειδικής Μόνιμης Επιτροπής Οδικής Ασφάλειας της Βουλής

-Ενημέρωση των βουλευτών από συγκοινωνιολόγους του Παρατηρητηρίου Οδικής Ασφάλειας του ΤΕΕ






Στην Ειδική Μόνιμη Επιτροπή Οδικής Ασφάλειας, στην οποία μετέχει ο βουλευτής Πιερίας Κ. Κουκοδήμος, συζητήθηκαν οι προτάσεις του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας, σχετικά με τη διαμόρφωση του εθνικού σχεδίου οδικής ασφάλειας για τη δεκαετία 2010-2020 (Παρατηρητήριο Οδικής Ασφάλειας του Τ.Ε.Ε.)».

Στη συνεδρίαση, παρέστησαν ο κ. Αντώνης Καστής, Συγκοινωνιολόγος, Συντονιστής στο Παρατηρητήριο Οδικής Ασφάλειας του Τ.Ε.Ε., και η κυρία Εύα Κασάπη, Συγκοινωνιολόγος, μέλος του Παρατηρητηρίου Οδικής Ασφάλειας του Τ.Ε.Ε..



Ερωτήματα σχετικά με την ασφάλεια του οδικού δικτύου, τόσο της εθνικής οδού όσο και του παράπλευρου οδικού δικτύου που χρησιμοποιείται σήμερα λόγω των κατολισθήσεων στα Τέμπη έθεσε ο κ. Κ. Κουκοδήμος και ζήτησε από τους συγκοινωνιολόγους του ΤΕΕ στοιχεία για τους δείκτες ασφάλειας του δικτύου Ελασσόνας-Κατερίνης.

Επιπλέον, έθεσε εκ νέου το θέμα της ανακατασκευής της 13ης εθνικής οδού που μετά το κλείσιμο των Τεμπών αναδείχθηκε ως ένας από τους βασικούς οδικούς άξονες σύνδεσης της Ελλάδας. Τέλος αναφέρθηκε στο θέμα της αναζήτησης των ευθυνών ώστε να ακολουθηθεί η διαδικασία αποζημιώσεων υπέρ όλων Φυσικών ή Νομικών Προσώπων επλήγησαν και θα πληγούν οικονομικά από το κλείσιμο της εθνικής οδού.



ΟΙ ΤΟΠΟΘΕΤΗΣΕΙΣ



ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΚΟΥΚΟΔΗΜΟΣ: Καταρχήν, δεν ξέρω αν γνωρίζετε ότι υπάρχει μια μελέτη, την οποίαν είχε καταθέσει η Νομαρχία της Πιερίας. Αλλά και από την πλευρά της Λάρισας, αν δεν κάνω λάθος, μέχρι την Καλλιθέα και το Λιβάδι, έχει καταθέσει η Νομαρχία της Λάρισας μελέτη για έγκριση ύψους 21 εκατομμύρια ευρώ για την κατασκευή της παλιάς εθνικής οδού. Και τα δύο μεγάλα κόμματα έχουν την ευθύνη γι' αυτό το θέμα. Δεν έχει γίνει, απολύτως, τίποτα και μάλιστα είναι ένας δρόμος χωρίς απαλλοτριώσεις. Δεν υπάρχουν, πουθενά, κτήματα μέχρι την Καλλιθέα ή είναι ελάχιστα. Μάλιστα, η πρόταση, προσφάτως, σε μια σύσκεψη που έγινε στη Νομαρχία της Πιερίας, τέθηκε πάλι το θέμα στην καινούργια Περιφερειάρχη και θέλουμε την δική σας συμβολή και βοήθεια, ούτως ώστε να προχωρήσει γρήγορα το έργο αυτό.

Δεύτερον, στο θέμα των κατολισθήσεων: Γνωρίζω ότι από το 1962 μέχρι σήμερα, έχουν έρθει αρκετές φορές αλπινιστές - και μάλιστα υπάρχει αρχείο στη Νομαρχία Πιερίας και πιστεύω ότι υπάρχει και στη Νομαρχία Λάρισας - οι οποίοι έχουν δει τα εδάφη. Δεν υπήρχε καμία σαθρότητα. Είναι συμπαγής βράχος. Δεν είναι η πρώτη φορά που στην Ελλάδα είχαμε βροχές για να δημιουργηθεί σαθρότητα. Είχαμε και χειρότερες πλημμύρες και ποτέ δεν έγιναν κατολισθήσεις. Θέλω μία απάντηση σε αυτό.



Ο κ.ΚΑΣΤΗΣ

Αξιοσημείωτα είναι όσα τόνισε στην τοποθέτησή του ο κ.Αντώνης Κάστης, σχετικά με το θέμα της ασφάλειας του οδικού δικτύου που σήμερα χρησιμοποιείται ως παρακαμπτήρια οδός.

Αναφέρουμε απόσπασμα της τοποθέτησής του: «Τα τούνελ θα τελειώσουν το 2013, καλώς εχόντων των πραγμάτων. Προχωρούν οι εκσκαφές και το Τεχνικό Επιμελητήριο, σε ό,τι αφορά τα εδαφοτεχνικά, έστειλε μια επιτροπή μαζί με τους καθηγητές του Πολυτεχνείου σε συνεργασία, οι οποίοι απέδωσαν τα αίτια στο υφιστάμενο έδαφος που είναι πολύ κακό σε συνδυασμό με τις πολύ έντονες βροχοπτώσεις. Αυτές ήταν ο πυροκροτητής για να ενεργοποιηθούν αυτά τα πράγματα.

Εκείνο που τονίσαμε είναι ότι αυτή την ώρα έχουν δοθεί στην κυκλοφορία κάποιες παρακαμπτήριες. Αυτές οι παρακαμπτήριες θα έπρεπε να είχαν εντοπιστεί, προσδιοριστεί και βελτιωθεί εδώ και αρκετά χρόνια. Δηλαδή, ανά πάσα στιγμή που έπεφταν πέτρες και υπήρχαν καταπτώσεις, έκλειναν οι δρόμοι για λίγες ώρες, άρα παρακάμπταμε το πρόβλημα. Ενώ βλέπαμε ότι αν κλείσει ο δρόμος, όπως αντιμετωπίζονταν τα μπλόκα, η περιπορεία που εκτελείται είναι τεράστια. Αυτή την ώρα, η πρώτη που προκρίνεται μόνο για Ι.Χ., είναι η παραλιακή χάραξη μέσω Αγιάς, Αγιοκάμπου κ.λπ.. Όμως, αυτή σε ό,τι αφορά τη διατομή της στο πλάτος της δεν επιτρέπει εύκολα την κίνηση λεωφορείων. Αυτή την ώρα η πίεση των ΚΤΕΛ είναι τεράστια για να περάσουν και αυτοί, αλλά το θέμα πρέπει να ειδωθεί με μεγάλη προσοχή, διότι το να αφήσουμε τα λεωφορεία σε τέτοιο βαθμό που θέλουν τα ΚΤΕΛ πανελλαδικώς, χρειάζεται πολύ μεγάλη προσοχή, για να ελαττώσουμε τη διακινδύνευση που ούτως ή άλλως υπάρχει. Παράλληλα αυτός ο δρόμος έχει δύο σημεία, ολόκληρες περιοχές, όπου εμφανίζει κατολισθήσεις και, συνεπώς, θα πρέπει να επιτηρείται συνεχώς. Ένα άλλο μεγάλο κομμάτι του προς το τέλος είναι το Αμόλιο, κοντά στην γέφυρα Ραψάνης, στο οποίο παρουσιάζονται πλημμύρες και όταν κατέβουν τα νερά απότομα από τον Κίσσαβο, πλημμυρίζει, ανεβάζει φερτά υλικά πάνω στο δρόμο, αγκαλιάζει το δρόμο και φεύγει κάτω στην πεδιάδα.

Επομένως παρόλο που είναι ο καλύτερος, είναι 86 χιλιόμετρα, δεν ξέρω πώς θα ρυθμιστεί το θέμα, να περάσει τουλάχιστον ένας μικρός αριθμός λεωφορείων και μάλιστα υπό ειδικές συνθήκες.

Οι άλλες δύο ή τρεις στην πληρότητα τους παρακαμπτήριες είναι από Τύρναβο - Ελασσόνα – ΄Αγιο Δημήτριο – Κατερίνη, ο οποίος δρόμος είναι πολύ δύσκολος, στενός, ανεβαίνει σε πολύ μεγάλο υψόμετρο και όταν θα γίνουν χιονοπτώσεις, παγετοί κ.λπ., θα είναι δύσκολα τα πράγματα. Επομένως, για εκεί δεν συζητάμε καθόλου και ούτε τα Ι.Χ. δεν τον προτιμούν αυτό τον δρόμο.

Όσον αφορά στα φορτηγά, μετά την Ελασσόνα, όπου είναι κοινός ο δρόμος κατευθύνονται στον παλιό εθνικό δρόμο Σέρβια - Κοζάνη και μπαίνουν κοντά στη Κοζάνη στον αυτοκινητόδρομο της Εγνατίας για Θεσσαλονίκη. Αυτή είναι μια εναλλακτική για τα φορτηγά. Υπάρχει και δεύτερη εναλλακτική από Λάρισα – Τρίκαλα – Καλαμπάκα – Γέφυρα Μουργκάνι όπου βγαίνει στην Εγνατία προς τη μεριά της Ηγουμενίτσας. ΄Ολοι αυτοί οι δρόμοι, όμως, έχουν προβλήματα. Ακόμα και τα Σέρβια έχουν πρόβλημα αν έχουν χιόνι ή παγετό. Η χειμερινή συντήρηση και ο αποχιονισμός πρέπει να είναι σε μεγάλο επίπεδο ετοιμότητας, αυτή την ώρα, για να επέμβει. Καθώς, επίσης, και η διαδρομή μέσω Παναγιάς στα τελευταία χιλιόμετρα παρουσιάζει αρκετά προβλήματα σε γεωμετρία, δηλαδή, πέφτει η γεωμετρία του δρόμου.

Επομένως, καταλαβαίνετε ότι και στις παρακαμπτήριες υπάρχουν προβλήματα. Το Υ.ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε. κάνει αυτή την ώρα τέσσερις μελέτες βελτίωσης της οδικής ασφάλειας, οι οποίες θα δούμε τι μπορούν να βελτιώσουν. Δεν μπορείς να κάνεις, όμως, θαύματα, γιατί οι δρόμοι είναι παλιοί».