Παρασκευή 29 Οκτωβρίου 2010

«Ο ΟΣΕ πρέπει να εξυγιανθεί και να αναπτυχθεί»


«Ο ΟΣΕ πρέπει να εξυγιανθεί και να αναπτυχθεί»
Ομιλία της Βουλευτού Πιερίας Μαρίας Μίχου για την  «Αναδιάρθρωση, εξυγίανση και ανάπτυξη του ομίλου ΟΣΕ και της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και άλλες διατάξεις για το σιδηροδρομικό τομέα»


«Όλοι όσοι βρισκόμαστε σε αυτή την αίθουσα, αλλά και όλοι όσοι δεν βρίσκονται εδώ, θεωρούμε και πιστεύουμε ότι ο Ο.Σ.Ε. πρέπει να εξυγιανθεί, πρέπει να αλλάξει, άσχετα αν κάποιοι διαφωνούν στο περιεχόμενο της αλλαγής. Πρέπει να αλλάξει για να λειτουργεί προς όφελος της κοινωνίας χωρίς να την επιβαρύνει» τόνισε χαρακτηριστικά η Βουλευτής Πιερίας κα Μαρία Μίχου, στην ομιλία της στη Βουλή στη συζήτηση του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων με τίτλο: «Αναδιάρθρωση, εξυγίανση και ανάπτυξη του ομίλου ΟΣΕ και της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και άλλες διατάξεις για το σιδηροδρομικό τομέα».
Όπως επεσήμανε η κα Μίχου,  τα συσσωρευμένα χρέη του Οργανισμού φθάνουν πλέον τα 10 δισεκατομμύρια ευρώ. Για την εικόνα αυτή, οι ευθύνες είναι πολιτικές και διαχρονικές.
  ΕΚΤΡΟΧΙΑΣΜΟΣ ΤΟΥ ΟΣΕ ΑΠΟ ΤΗΝ  ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΗ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ
 H προηγούμενη Κυβέρνηση πέτυχε ένα πραγματικά αρνητικό ρεκόρ. Πέραν του γεγονότος ότι πολλαπλασίασε τα προηγούμενα χρόνια τα χρέη, κατάφερε και το ακατόρθωτο. Ενώ μείωσε το προσωπικό κατά 25%, αύξησε τις δαπάνες μισθοδοσίας κατά 17% και έφτασε το κόστος της στο 70% της λειτουργίας του Οργανισμού. Όλοι καταλαβαίνουμε πόσο σημαντικό είναι αυτό.
Ο εκτροχιασμός αυτός οφείλεται, κατά την άποψή μου, στην έλλειψη σχεδίου. Έγιναν κάποιοι αποτυχημένοι πειραματισμοί, μόνο για επικοινωνιακούς λόγους χωρίς να συνιστούν μια σοβαρή πολιτική μεταφορών. Η Κυβέρνηση με το παρόν σχέδιο νόμου αποδεικνύει ότι όχι μόνο έχει σχέδιο, αλλά μπορεί και ξέρει να το υλοποιήσει.
 ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ ΣΕ ΤΡΙΑ ΕΠΙΠΕΔΑ
Με τις επιμέρους ρυθμίσεις, γίνονται παρεμβάσεις σε τρία βασικά επίπεδα.
Πρώτον, επέρχεται πλήρης, λειτουργικός και διαχειριστικός διαχωρισμός μεταξύ του σιδηροδρομικού δικτύου και του μεταφορικού έργου. Το πρώτο το αναλαμβάνει ο Ο.Σ.Ε.. Το δεύτερο αναλαμβάνεται από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Τα οφέλη από αυτή την επιλογή είναι πολλά και σε μεγάλο βαθμό αντιλαμβανόμαστε ότι είναι αυτονόητα. Το κυριότερο, όμως, είναι ότι υπάρχει πλέον η δυνατότητα δύο ανεξάρτητες επιχειρήσεις να λειτουργούν ανταγωνιστικά σε μία ανοιχτή αγορά. Μια αγορά, όμως, η οποία δεν θα είναι ανεξέλεγκτη αλλά θα εποπτεύεται στενά από μια Ανεξάρτητη Αρχή, την Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων. Έτσι ο ανταγωνισμός θα είναι υγιής.
Δεύτερον, το νομοσχέδιο προβλέπει την απαλλαγή του Οργανισμού από τα συσσωρευμένα χρέη τα οποία τον βαρύνουν εδώ και χρόνια. Τα χρέη αναλαμβάνονται από το δημόσιο, αλλά ως αντιστάθμισμα το δημόσιο παίρνει την ακίνητη περιουσία του Ο.Σ.Ε. και την αξιοποιεί. Υπάρχει τεράστια περιουσία στους Οργανισμούς αλλά και δημόσια ακίνητη περιουσία και ήρθε η εποχή, ήρθε το χρονικό σημείο που θα πρέπει να την αξιοποιήσουμε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.
Τρίτον, το νομοσχέδιο έχει και κοινωνική διάσταση. Με τις διατάξεις του εξασφαλίζεται ότι κανείς εργαζόμενος δεν πρόκειται να χάσει την δουλειά του, κάτι που δεν μπορούσαμε να πούμε ότι θα ήταν αυτονόητο αν ο ΟΣΕ συνέχιζε να λειτουργεί με το υπάρχον καθεστώς. Αντιλαμβανόμαστε όλοι ότι αυτή η πρόβλεψη είναι ιδιαίτερα σημαντική για την κρίσιμη οικονομική εποχή που βιώνουμε. Όσο προσωπικό είναι πλεονάζον θα αξιοποιηθεί από  άλλες υπηρεσίες του δημοσίου για να καλυφθούν υφιστάμενα κενά και ελλείψεις.
Οι αλλαγές που θα γίνουν στο εργασιακό καθεστώς δεν θα πρέπει, κατά την άποψή μου, να συνεπάγονται σημαντικές μισθολογικές αποκλίσεις, γιατί γνωρίζουμε όλοι ότι σε αυτή την περίπτωση θα ανατραπεί ένας μεσοπρόθεσμος προγραμματισμός που κάνει κάθε εργαζόμενος. Εδώ λοιπόν θεωρώ ότι θα πρέπει να εξαντληθούν όλα τα