Το κυκλοφοριακό πανθομολογουμένως επιφέρει καίριο πλήγμα στην ποιότητα ζωής των Θεσσαλονικέων, καθώς εκτός των άλλων προκαλεί και μια σειρά από αρνητικές ενέργειες
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ΤΑΣΟΣ ΤΑΣΙΟΥΛΑΣ
«Πνιγμένη» στο κυκλοφοριακό είναι η Θεσσαλονίκη, με αποτέλεσμα να δημιουργείται μια σειρά από προβλήματα που έχουν σημαντικές επιπτώσεις στην ποιότητα ζωής στην πόλη. Τα στοιχεία σε σύγκριση με εκείνα άλλων ευρωπαϊκών πόλεων είναι ενδεικτικά μιας κατάστασης που επείγει να αλλάξει. Σε αυτό το πλαίσιο διοργανώθηκε χτες εσπερίδα από τον Τομέα Βόρειας Ελλάδας του εθελοντικού οργανισμού για το αστικό περιβάλλον «Ecocity» και το Διεθνές Πανεπιστήμιο, υπό την αιγίδα του δήμου Θεσσαλονίκης, για την οικολογική μετακίνηση στην πόλη.
«Η Θεσσαλονίκη ζει σε κλοιό ρύπων για τη συγκέντρωση των οποίων κύρια αιτία είναι το κυκλοφοριακό και μετά οι βιομηχανικοί ρύποι και η θέρμανση», τόνισε ο αρμόδιος αντιδήμαρχος, Κώστας Ζέρβας.
Θεσσαλονίκη
Η υπεύθυνη του Τομέα, Λιάνα Γούτα, παρουσίασε μια σειρά στοιχείων για την κατάσταση που επικρατεί σήμερα στο πολεοδομικό συγκρότημα:
- Η Θεσσαλονίκη είναι η ευρωπαϊκή πόλη με τη μεγαλύτερη ατμοσφαιρική ρύπανση ως προς τα αιωρούμενα σωματίδια.
- Τα ιδιωτικά οχήματα που κυκλοφορούν στο νομό Θεσσαλονίκης είναι περίπου 400 ανά 1.000 άτομα.
- Μόνο το 20% των νοικοκυριών δεν έχει ιδιωτικό όχημα.
- Από τα περίπου 300.000 ΙΧ τα οποία κυκλοφορούν αθροιστικά στο κέντρο της Θεσσαλονίκης, τα 200.000 σταθμεύουν παράνομα, αφού ο αριθμός νόμιμων θέσεων στάθμευσης δεν ξεπερνά τις 70.000.
- Στο ευρύτερο πολεοδομικό συγκρότημα πραγματοποιούνται περισσότερες από 1,8 εκατ. μετακινήσεις ημερησίως. To 44% των μετακινήσεων γίνονται με ΙΧ, το 27% με αστικά λεωφορεία, το 12% πεζή, το 6% με δίκυκλα, το 7% με ταξί, το 4% με άλλους τρόπους (επαγγελματικό όχημα κ.ά.).
- Το 1989 (πληθυσμός 744.997) τα 411 λεωφορεία του ΟΑΣΘ μετέφεραν 107.000 επιβάτες. Το 2009 (πληθυσμός 836.820) τα 605 λεωφορεία του ΟΑΣΘ μετέφεραν 500.000 επιβάτες.
- H παράνομη στάθμευση συμβάλλει στη μείωση της κυκλοφοριακής ικανότητας στις διασταυρώσεις έως και κατά 70% και επιδεινώνει το «φαινόμενο του θερμοκηπίου».
- Η Θεσσαλονίκη βρίσκεται στην τελευταία θέση των ευρωπαϊκών μεγαλουπόλεων σε επιφάνεια ελεύθερου δημόσιου χώρου ανά κάτοικο.
- Ο αριθμός των βλαβερών μικροσωματιδίων είναι μεγαλύτερος του επιτρεπόμενου ορίου για περισσότερο από 200 ημέρες το χρόνο.
- Παρατηρείται απουσία πεζοδρόμων.
- Δημιουργήθηκαν ποδηλατόδρομοι (απουσιάζει η χρήση δημόσιων ποδηλάτων).
- Οι ποδηλατόδρομοι πρόσφεραν μια ακόμη εναλλακτική στην επιλογή μέσου μετακίνησης και η χρήση του ποδηλάτου, παρά τις δυσκολίες, παρουσίασε αύξηση κατά 30% τον τελευταίο χρόνο στο κέντρο της πόλης.
Στάθμευση
Σύμφωνα με τον ομότιμο καθηγητή του ΕΜΠ, συγκοινωνιολόγο, Γιάννη Φραντζεσκάκη, προοπτικές βελτίωσης του κυκλοφοριακού στη Θεσσαλονίκη υπάρχουν μέσω της αναδιοργάνωσης των αρμόδιων φορέων, την αξιοποίηση του δυναμικού των συγκοινωνιολόγων, τις διευκολύνσεις χρηματοδότησης (έσοδα ελεγχόμενης στάθμευσης, ΣΔΙΤ για πάρκινγκ και αυτοκινητόδρομους, ευρωπαϊκά προγράμματα και προώθηση έργων και ενεργειών μικρού κόστους, άμεσης ανάγκης και ουσιαστικής απόδοσης), την ευρωπαϊκή εμπειρία, τις υφιστάμενες μελέτες και στοιχεία και τις πρόσφατες προσπάθειες υπουργείων και άλλων αρμόδιων φορέων που βάζουν τέλος στην αδράνεια.
Ο κ. Φραντζεσκάκης επιμένει στην προτεραιότητα των θεμάτων στάθμευσης, όπου δίνονται ευκαιρίες με ευκολίες χρηματοδότησης για πάρκινγκ, υπάρχει οικονομική απόδοση και ουσιαστική συμβολή στην αντιμετώπιση του κυκλοφοριακού. «Η ελεγχόμενη στάθμευση στην οδό σε συνδυασμό με τη συστηματική αστυνόμευση της παράνομης στάθμευσης, εκτός από την ουσιαστική επίλυση των προβλημάτων κυκλοφορίας και στάθμευσης, θα προσφέρει και ένα ουσιαστικό έσοδο στο δήμο χωρίς να απαιτήσει χρηματοδότηση (όπως στην Αθήνα)», τόνισε. Στη Θεσσαλονίκη προωθείται η κατασκευή εννέα πάρκινγκ, βάσει του σχεδίου του υπουργείου Μεταφορών, μεταξύ των οποίων Μίκρας, «Παπαγεωργίου», Ν. Ελβετίας, ΑΠΘ, Θεάτρου Γης, Ανθέων κ.λπ.
Ο πρόεδρος του ΣΑΣΘ, Παναγιώτης Παπαϊωάννου, σημείωσε ότι πρέπει να προωθηθούν τα έργα για μέσα σταθερής τροχιάς στην πόλη, να υπάρξει συμπληρωματικότητα των μέσων μεταφοράς και να υλοποιηθούν πολιτικές, όπως το ηλεκτρονικό ενιαίο εισιτήριο, πάντα στην κατεύθυνση της ενίσχυσης του ρόλου των δημόσιων συγκοινωνιών.
Ο αρμόδιος αντιδήμαρχος, Κώστας Ζέρβας, επισήμανε ότι σε τοπικό επίπεδο και σε έργα «μικρής» κλίμακας, υλοποιήσιμα από την τοπική αυτοδιοίκηση, προέχουν: πεζοδρομήσεις, μονοδρομήσεις, διαχείριση των σηματοδοτών, χάραξη λεωφορειακών γραμμών, δημιουργία υπόγειων και υπέργειων διαβάσεων πεζών κ.ά. Ο κ. Ζέρβας επισήμανε την προτεραιότητα κατασκευής του μετρό έναντι όλων των άλλων έργων εξαιτίας των προφανών ευεργετικών επιπτώσεών του στο κυκλοφοριακό και την ποιότητα ζωής στην πόλη, ενώ σημείωσε πως το τραμ θα πρέπει να κατασκευαστεί εκεί όπου δεν πάει το μετρό και πως ευελπιστεί η θαλάσσια συγκοινωνία να μπορέσει να λειτουργήσει από το 2012.