Πέμπτη 31 Ιανουαρίου 2013

Ποιες οι νέες διευκολύνσεις στον τρίτο νόμο για τα αυθαίρετα...




Τις γενικές κατευθύνσεις του νέου πλαισίου που ετοιμάζεται για τα αυθαίρετα παρουσίασε στη Βουλή ο αναπληρωτής υπουργός Περιβάλλοντος...
Την κατηγοριοποίηση των αυθαιρεσιών με βάση τη βαρύτητα της παράβασης, την κωδικοποίηση όλων των σχετικών ρυθμίσεων καθώς την ...
παροχή διευκολύνσεων στους πολίτες προκειμένου να  ενταχθούν στη νέα ρύθμιση θα περιλαμβάνει το σχέδιο νόμου για την αυθαίρετη δόμηση το οποίο ετοιμάζει το Υπουργείο Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής (ΥΠΕΚΑ).

Τα βασικά σημεία του νέου νομοθετικού πλαισίου παρουσιάστηκαν, σήμερα Τετάρτη, στα μέλη της Διαρκούς Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής από τον αναπληρωτή υπουργό Περιβάλλοντος κ. Σταύρο Καλαφάτη. Στόχος ήταν να ενημερωθούν οι βουλευτές και να καταθέσουν τις προτάσεις τους στις αρμόδιες υπηρεσίες έως την ερχόμενη Δευτέρα προκειμένου αυτές να αποτελέσουν τη «μαγιά» του νέου νομοθετήματος το οποίο αναμένεται να είναι έτοιμο και να έρθει προς ψήφιση στη Βουλή μέσα στον Μάρτιο.

Το υπουργείο προτείνει την κατηγοριοποίηση των παραβάσεων ώστε να χορηγήσει οριστικούς τίτλους νομιμότητας σε ιδιοκτήτες κτισμάτων με μικροπαραβάσεις. Επίσης, ετοιμάζει παροχή κινήτρων στους πολίτες για την υπαγωγή στις διατάξεις του νόμου. Σύμφωνα με πληροφορίες, ετοιμάζονται διευκολύνσεις οι οποίες αφορούν την αύξηση των δόσεων του ειδικού προστίμου τακτοποίησης αλλά ακόμη και συμψηφισμό του προστίμου με παλαιά πρόστιμα.

Επιπλέον, το ΥΠΕΚΑ δρομολογεί την κωδικοποίηση όλων των ρυθμίσεων για τα αυθαίρετα σε ένα ενιαίο κείμενο. Στον περίπου έναν χρόνο εφαρμογής του νόμου 4014/11 για τα αυθαίρετα, το ΥΠΕΚΑ έχει εκδώσει πέντε ερμηνευτικές εγκυκλίους και έχει προχωρήσει σε νομοθετικές παρεμβάσεις μέσω οκτώ νεότερων νόμων. Παράλληλα στην ιστοσελίδα του υπουργείου έχουν αναρτηθεί περισσότερες από 110 ερωταπαντήσεις ως βοήθημα για την εφαρμογή των διατάξεων του νόμου ενώ συστάθηκαν ομάδες τεχνικής υποστήριξης για την εξυπηρέτηση πολιτών και μηχανικών σε ΥΠΕΚΑ και ΤΕΕ.

Όπως είπε ο κ. Καλαφάτης μιλώντας στα μέλη της Επιτροπής, στόχος είναι «το τελικό κείμενο που θα έρθει προς ψήφιση στη Βουλή να είναι κατά το μέγιστο δυνατόν "απαλλαγμένο" από διατάξεις και προτάσεις που είτε ενέχουν στοιχείο αντισυνταγματικότητας είτε κάποιο άλλο νομικό κώλυμα το οποίο ενδεχομένως θα δυσχεραίνει ή θα εμποδίζει την εφαρμογή των διατάξεών του».

Η συζήτηση στην Επιτροπή

Ο κ. Δημήτρης Παπαδημούλης από τον ΣΥΡΙΖΑ χαρακτήρισε την ενημέρωση του κ. Καλαφάτη ως ένα ευχολόγιο και ζήτησε το προσχέδιο του νόμου προκειμένου να μπορέσουν τα μέλη της Επιτροπής να τοποθετηθούν.

Από την πλευρά του ο κ. Ευάγγελος Αποστόλου επεσήμανε ότι για να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα της αυθαίρετης δόμησης πρέπει πρώτα «να το έχεις εντοπίσει και πρέπει να γνωρίζουμε ποια είναι τα αυθαίρετα, που είναι και σε τι χρήσεις γης βρίσκονται, δεδομένου ότι βρισκόμαστε σε μια διαδικασία η οποία υπό την πίεση της οικονομικής κατάστασης μπορεί να μας οδηγήσει και σε χειρότερες ρυθμίσεις από αυτές που είχε ο προηγούμενος νόμος».

Η κυρία Αφροδίτη Θεοπεφτάτου, μιλώντας και ως πρώην επικεφαλής της πολεοδομίας Κεφαλονιάς, ανέφερε ότι η βασικότερη αγκύλωση στην αυθαίρετη δόμηση είναι η πολυνομία. «Ο πρώτος πολεοδομικός νόμος εκδόθηκε το 1923, μετά τη μικρασιατική καταστροφή και συνεχίζει να ισχύει σαν δομή μέχρι και σήμερα. Δεν βλέπω όμως να υπάρχει διάθεση από πλευράς του Υπουργείου σας για τη μείωση της πολυνομίας, δηλαδή με τον Νέο Οικοδομικό Κανονισμό έχουμε 41 άρθρα και εκδόθηκαν 38 σελίδες ερμηνευτική εγκύκλιος», σημείωσε η κυρία Θεοπεφτάτου. Και επεσήμανε ότι «προαπαιτούμενα κατά την άποψή μας, είναι κτηματολόγιο και χρήσης γης».


Η κυρία Ασημίνα Ξηροτύρη από τη ΔΗΜΑΡ υποστήριξε ότι η αυθαίρετη δόμηση δεν μπορεί να περιοριστεί εάν δεν καταργηθεί η εκτός σχεδίου δόμηση. «Για να φτάσουμε στην κατάργηση των εκτός σχεδίου δόμησης, έπρεπε να έχουμε ολοκληρωμένο τον πολεοδομικό σχεδιασμό, τις πράξεις εφαρμογής, το κτηματολόγιο, το δασολόγιο, όλα αυτά», ανέφερε. Και πρόσθεσε: «Θα πρέπει να τα βάλουμε πλέον σε μια σειρά και να έχουμε ένα χρονοδιάγραμμα, προκειμένου να ξέρουμε πως θα κινηθούμε σε αυτά τα θέματα, διότι οι πράξεις εφαρμογής, ο καθορισμός των χρήσεων γης, πρέπει να πατούν σε ένα γενικό σχεδιασμό»...