Παρασκευή 18 Ιανουαρίου 2013

ΤΑ ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΑ ΜΕΤΡΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΤΟΜΕΑ ΤΟΥ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ, ΟΠΩΣ ΑΝΑΚΟΙΝΩΘΗΚΑΝ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΣΤΗΝ ΕΤΗΣΙΑ ΔΕΞΙΩΣΗ ΤΟΥ ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟΥ (ΜΕΡΟΣ ΙΙ)


ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΟΥ ΣΥΝΕΔΡΙΟΥ



Τα συμπεράσματα του Αναπτυξιακού Επιχειρηματικού Συνεδρίου συμπυκνώνονται στη διαμόρφωση και την εξειδίκευση δράσεων που αναφέρονται σε επτά διακριτές δέσμες. Αυτές είναι: Υποδομές, Τουρισμός, Πολιτισμός, Υψηλή Προστιθέμενη Αξία στην Τοπική Αγροτική Παραγωγή, Ενίσχυση συνεργιών μεταξύ των οικονομικών δραστηριοτήτων του Νομού, Ποιοτική Αναβάθμιση του Ανθρώπινου Δυναμικού και Συντονισμό και Υλοποίηση των μέτρων. Κάθε δέσμη περιλαμβάνει συγκεκριμένα μέτρα, τα οποία έχουν προκύψει ύστερα από τις σχετικές διαπιστώσεις. Ακολουθεί το δεύτερο μέρος της δέσμης που αφορά στον Τουρισμό με τα υπόλοιπα μέτρα.



ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ

7. Μελέτη για την ανάπτυξη του εναλλακτικού τουρισμού στην Πιερία (Εναλλακτικές Μορφές Τουρισμού και Ολοκληρωμένα Τουριστικά Πακέτα για την αντιμετώπιση της χρονικά ανισσόροπης κατανομής του Τουριστικού αποτελέσματος)

Διαπίστωση
Παρά την πληθώρα και την ποικιλία τουριστικών πόρων, ο νομός μας εξαρτάται σχεδόν αποκλειστικά από τον θερινό παραθαλάσσιο τουρισμό με αποτέλεσμα μια περιορισμένη τουριστική περίοδο τεσσάρων περίπου μηνών, αυστηρά συγκεντρωμένη στο ανατολικό παραθαλάσσιο τμήμα της Πιερίας. Το αποτέλεσμα αυτό σε μεγάλο βαθμό οφείλεται στην περιορισμένη αξιοποίηση των εναλλακτικών μορφών τουρισμού. Ο θρησκευτικός, ο Λαογραφικός, ο Φυσιολατρικός, ο Περιηγητικός, ο Ορειβατικός, ο Συνεδριακός τουρισμός και ο Αγροτουριστικός βρίσκονται σε βρεφικό στάδιο ανάπτυξης. Σε παρόμοια θέση βρίσκεται και ο Ιατρικός Τουρισμός (ή τουρισμός αποκατάστασης), ο οποίος θα μπορούσε (λόγω μοναδικών συγκριτικών πλεονεκτημάτων της περιοχής) να αποτελέσει την αιχμή του δόρατος για την ανάπτυξη του εναλλακτικού τουρισμού στην Πιερία. Ο εναλλακτικός τουρισμός θα εμβαθύνει και θα διευρύνει το Τουριστικό προϊόν με συνέπεια να επιμηκυνθεί η τουριστική περίοδος αλλά και να αντιμετωπισθεί η χρονικά ανισσόροπη κατανομή του τουριστικού αποτελέσματος.

Εξειδίκευση του μέτρου
Να δημιουργηθούν ολοκληρωμένα πακέτα εναλλακτικών προορισμών, «με ονοματεπώνυμο και συγκεκριμένο περιεχόμενο», που να αντιστοιχούν στις διαφορετικές και διακριτές μεταξύ τους μορφές τουρισμού, που μπορεί να αναπτύξει ο νομός μας. Στόχος να μην πουλάμε τουρισμό, αλλά «εντυπώσεις ολοκληρωμένες, μοναδικές και αλησμόνητες». Ενδεικτικά πακέτα ανά μορφή τουρισμού θα μπορούσαν να είναι τα κάτωθι
Αρχαιολογικός τουρισμός: Ο αρχαιολογικός χώρος του Δίου, τα Λείβηθρα, το κάστρο του Πλαταμώνα, ο προϊστορικός οικισμός του Μακρύγιαλου, η αρχαία Πύδνα, οι μακεδονικοί τάφοι στον Κορινό κ.ά., μπορούν να αποτελέσουν έναν ολοήμερο ή δύο τρίωρης διάρκειας ολοκληρωμένους πακέτα-προορισμούς που θα προσφέρουν εντυπώσεις και εμπειρίες υψηλής προστιθέμενης αξίας.
Φυσιολατρικός, περιηγητικός και ορειβατικός τουρισμός: Οι αναπαλαιωμένοι παραδοσιακοί οικισμοί της Σκοτίνας και του Παλαιού Παντελεήμονα, σε συνδυασμό με γειτονικές διαδρομές φυσικού κάλλους, μπορούν να αποτελέσουν έναν ολοήμερο ολοκληρωμένο προορισμό, που θα περιλαμβάνει παρακολούθηση προετοιμασίας, δοκιμασία και κατανάλωση τοπικών εδεσμάτων, έκθεση και δυνατότητα αγοράς παραδοσιακών προϊόντων (ζυμαρικών, γλυκών κ.λπ.), λαογραφικό γλέντι κ.ά..
Το φαράγγι του Ενιπέα, είναι μια περίπτωση διαδρομής σπάνιου φυσικού κάλλους, που πρέπει να αξιοποιηθεί και να αποτελέσει πόλο έλξης Ελλήνων και ξένων επισκεπτών.
Ο Φυσιολατρικός Τουρισμός θα μπορούσε να εξυπηρετηθεί και από Ξύλινους Οικισμούς εντός των Δασών (ή στις παρυφές των) ή ακόμη και με την πληρέστερη αξιοποίηση του μονοπατιού Ε4, τον πολλαπλασιασμό των καταφυγίων και την κατασκευή νέων μονοπατιών.
Λαογραφικός και αναψυχής: Το Βροντινό καρναβάλι, το κάψιμο των Κέδρων κάθε Πάσχα στο Λιτόχωρο, ο Σαρακατσάνικος γάμος στο Δίον, το κάψιμο του Ιούδα σε αρκετά χωριά της Πιερίας, μπορούν να προβληθούν συστηματικά και να συνδυαστούν με προσφορά παραδοσιακών εδεσμάτων και προώθηση τοπικών προϊόντων, προσφέροντας μια μοναδική και ολοκληρωμένη εμπειρία στους επισκέπτες τους.
Θρησκευτικός: Τα μοναστήρια του Αγίου Διονυσίου στον Όλυμπο, του Αγίου Γεωργίου στην Ρητίνη, του οσίου Εφραίμ καθώς και ο βυζαντινός ναός της Παναγίας στην Κονταριώτισσα, μπορούν να αποτελέσουν τα βασικά στοιχεία ενός ολοκληρωμένου προορισμού βυζαντινών και μεταβυζαντινών αξιοθέατων για Έλληνες και ξένους επισκέπτες με ανάλογες ευαισθησίες και να συνδυάσουν τόσο τον φυσιολατρικό όσο και τη γνωριμία με τοπικές γεύσεις και παραδόσεις.
Οι παραπάνω ολοκληρωμένοι προορισμοί, που ενδεικτικά αναφέρουμε, για να προσφέρουν εμπειρίες υψηλής προστιθέμενης αξίας θα μπορούσαν να σχεδιαστούν στη λογική του «προπληρωμένου πακέτου», το οποίο θα περιέχει: Εξειδικευμένο συνοδό-ξεναγό, ενημερωτικά έντυπα σε τέσσερις γλώσσες, αναμνηστικά, ελαφρά διατροφή στη φύση, ειδική φροντίδα και απασχόληση για τα παιδιά κ.ά.. Επίσης, τα εν λόγω πακέτα (διάρκειας 3-4 ωρών) θα πρέπει να προωθούνται και κατά τους θερινούς μήνες από τα παραλιακά ξενοδοχεία, σε ειδικές τιμές, ως άλλη μια προσφορά προς τους πελάτες τους, που θα προσθέσει αξία στο σύνολο των υπηρεσιών που προσφέρουνε. Παράλληλα, για την καλλίτερη αξιοποίηση αυτών των πακέτων απαιτούνται συντονισμένες ενέργειες από το σύνολο των φορέων της Πιερίας (Επιμελητήριο, Αντιπεριφέρεια, Δήμοι, Ενώσεις ξενοδόχων και τουριστικών καταλυμάτων), ώστε:
α. να προκύψουν συνεργασίες με μεγάλους τουριστικούς πράκτορες που εξειδικεύονται στις αγορές στόχους (Ρωσία, Κίνα, Γερμανία, Τουρκία, ορθόδοξες χώρες κεντρικής και ανατολικής Ευρώπης κ.ά.).
β. να διαμορφωθεί ένα ετήσιο πρόγραμμα φιλοξενίας και παρουσίασης των πακέτων αυτών σε δημοσιογράφους και διαμορφωτές γνώμης διεθνών τουριστικών μέσων έντυπης και ηλεκτρονικής ενημέρωσης.
Η ολοκληρωμένη αντιμετώπιση του ζητήματος θα πρέπει να έχει ως σημείο αναφοράς την πραγματοποίηση μιας Μελέτης για την Ανάπτυξη του Εναλλακτικού Τουρισμού στην Πιερία. Η μελέτη αυτή μπορεί να χρηματοδοτηθεί από το αναθεωρημένο Π.Ε.Π , από το νέο πλαίσιο στήριξης ή ακόμη και από την Περιφέρεια ή του Υπουργείο Ανάπτυξης. Ηγήτορας της προσπάθειας να είναι το Επιμελητήριο Πιερίας.


8. Επιχειρησιακά σχέδια για την ανάδειξη και την εντατική εκμετάλλευση σημαντικών τουριστικών προορισμών

Διαπίστωση
Στην Πιερία παρατηρείται απαράδεκτα χαμηλή αξιοποίηση των αρχαιολογικών χώρων, των πολιτιστικών αγαθών και των παραδοσιακών οικισμών. Οι περισσότεροι αρχαιολογικοί προορισμοί χρειάζονται νέες αίθουσες εκδηλώσεων, εκθετήρια, καταστήματα διάθεσης αντιγράφων, απομιμήσεων, βιβλίων, αφισών, εκπαιδευτικού υλικού, ηλεκτρονικού υλικού, χαρτών, αίθουσες υποδοχής ενημέρωσης και ανάπαυσης επισκεπτών, πάσης φύσεως μηχανικές ή ηλεκτρονικές υπηρεσίες ξενάγησης και υποβοηθούμενης μετακίνησης, σημεία ηλεκτρονικής ενημέρωσης, εφαρμογές κινητού τηλεφώνου, κτλ. Κάθε σημαντικός αρχαιολογικός χώρος (αλλά και πολιτιστικός ή παραδοσιακός) απαιτεί την ανάπτυξη ενός Επιχειρησιακού Σχεδίου Άριστης Εκμετάλλευσης των πόρων.
Για παράδειγμα, ο αρχαιολογικός χώρος του Δίου αποτελεί ένα εξαιρετικό αρχαιολογικό προορισμό που δεν έχει την επισκεψιμότητα που του αξίζει αλλά και δεν εκμεταλλεύεται την επισκεψιμότητα που έχει. Κατά συνέπεια, στην εποχή των νέων τεχνολογιών θα πρέπει να χρησιμοποιήσουμε όλα τα σύγχρονα μέσα για να αναδείξουμε το χώρο, να προσελκύσουμε επισκέπτες και να πολλαπλασιάσουμε τα έσοδα. Για να επιτευχθεί ένας τέτοιος στόχος θα πρέπει να αναζητηθούν και να αξιοποιηθούν οι ειδικοί και οι δοκιμασμένοι. Αυτοί δηλαδή που έχουν να επιδείξουν εξαιρετικό έργο και υψηλή αποτελεσματικότητα όπως για παράδειγμα «το Ίδρυμα Μείζονος Ελληνισμού» του ευεργέτη Εφραίμογλου. Το εν λόγω ίδρυμα αλλά και εξειδικευμένοι εγχώριοι ή ξένοι ιδιώτες, θα μπορούσαν να εκπονήσουν Επιχειρησιακά Σχέδια Ανάδειξης και Εκμετάλλευσης Σημαντικών Τουριστικών προορισμών όπως επίσης θα μπορούσαν να αναλάβουν την ολική ή μερική διαχείριση αυτών των υποδομών ή και την ολική ή μερική χρηματοδότηση των απαιτούμενων επενδύσεων. Οι συμπράξεις δημόσιων και ιδιωτικών φορέων υπάρχουν, αξιοποιούνται και αποδίδουν.

Εξειδίκευση του μέτρου
Εκπόνηση Επιχειρησιακών Σχεδίων Ανάδειξης και Εκμετάλλευσης Σημαντικών Τουριστικών Προορισμών. Να προηγηθούν συζητήσεις με τα Ιδρύματα ώστε να προσδιορισθούν με ακρίβεια οι δυνατότητες και οι προοπτικές συνεργασίας. Η υλοποίηση των έργων να ανατεθεί από τους εμπλεκόμενους Φορείς στην Πιερική Αναπτυξιακή.


9. Διαφοροποίηση πελατολογίου - Προγράμματα προβολής και διαφήμισης τουριστικού προϊόντος σε Παραδοσιακές και Αναδυόμενες Αγορές Προέλευσης Επισκεπτών

Διαπίστωση
Το τουριστικό προϊόν της Πιερίας απευθύνεται σε πελάτες που διαθέτουν μεσαία και χαμηλά εισοδήματα.
Ειδικότερα, οι αλλοδαποί τουρίστες της Πιερίας προέρχονται κυρίως από τις χώρες της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης οι οποίοι σε γενικές γραμμές χαρακτηρίζονται από χαμηλή κατά κεφαλή δαπάνη. Όπως τα στατιστικά δεδομένα αποκαλύπτουν, η Πιερία είναι σχεδόν ανύπαρκτη ως προορισμός για την συντριπτική πλειοψηφία των κατοίκων της Βρετανίας, της Γαλλίας, της Ιταλίας, των Σκανδιναβικών χωρών, της Αυστρίας, του Βελγίου, της Ολλανδίας, των ΗΠΑ, της Ιαπωνίας κ.α.). Αυτό σημαίνει ότι οι παραδοσιακές αγορές προέλευσης επισκεπτών έχουν απολεσθεί προ πολλού. Παράλληλα, η Πιερία δυσκολεύεται να αξιοποιήσει τις νέες ή αναδυόμενες αγορές όπως (της Ρωσία, της Κίνας, της Ιαπωνίας, της Ινδίας, της Αραβικής Χερσονήσου κτλ)
Για την επαναπροσέγγιση των παραδοσιακών αγορών όπως και για την προσέγγιση των αναδυομένων αγορών, απαιτούνται παρεμβάσεις μακροχρόνιου αλλά βραχυχρόνιου χαρακτήρα. Ο μακροχρόνιος προγραμματισμός απαιτεί αναβάθμιση των υποδομών, πιστοποίηση των υπηρεσιών και κατασκευή πεντάστερων ξενοδοχειακών μονάδων. Σε βραχυχρόνιο επίπεδο, θα πρέπει να βελτιωθεί η προσπελασιμότητα αλλά κυρίως θα πρέπει να σχεδιασθούν και να πραγματοποιηθούν προγράμματα προβολής και διαφήμισης.

Εξειδίκευση του μέτρου
Να σχεδιασθούν και να υλοποιηθούν προγράμματα προβολής και διαφήμισης του τουριστικού προϊόντος της Πιερίας σε Παραδοσιακές και Αναδυόμενες Αγορές Προέλευσης Επισκεπτών. Ηγήτορας της προσπάθειας η Ομάδα Τουριστικής Διακυβέρνησης.