Σε αυτό συμβάλλει και η πολιτική αστάθεια η οποία διογκώνει την ύφεση στην αγορά, με πολλούς επιτηδευματίες, να αναγκάζονται να. άλουν λουκέτο στις επιχειρήσεις τους, αφήνοντας πίσω χρέη χιλιάδων ευρώ και προκαλώντας ισχυρό οικονομικό πλήγμα ακόμη και σε υγιής εταιρείες. Χαρακτηριστικές είναι οι δηλώσεις του πρόεδρου της Γενικής Συνομοσπονδίας Επαγγελματιών Βιοτεχνών και Εμπόρων Ελλάδος Δημήτρη Ασημακόπουλου, ο οποίος υποστηρίζει ότι «η αγορά έχει οδηγηθεί σε μια απραξία πρωτοφανή για τα τελευταία τουλάχιστον 50 χρόνια».
Το γεγονός αυτό έρχονται να επιβεβαιώσουν και τα επίσημα στοιχεία της Κεντρικής Ένωσης Επιμελητηρίων Ελλάδος, σύμφωνα με τα οποία προκύπτει ότι το πρώτο τρίμηνο του έτους έκλεισαν τουλάχιστον 4.958 επιχειρήσεις, δηλαδή 55 κάθε ημέρα. Μάλιστα, όπως επισημαίνουν παράγοντες της αγοράς, ο αριθμός είναι μεγαλύτερος, καθώς η καταγραφή των λουκέτων για το συγκεκριμένο διάστημα βρίσκεται ακόμη σε εξέλιξη.
Σε επικοινωνία με τον πρόεδρο της Κεντρικής Ένωσης Επιμελητηρίων Ελλάδος Κωνσταντίνο Μίχαλο, τονίζει ότι «η κατάσταση στην αγορά αναμένεται να επιδεινωθεί ακόμη περισσότερο το προσεχές διάστημα», εκτιμώντας ότι «φέτος θα βάλουν λουκέτο περίπου 136.000 επιχειρήσεις».
Σε ελεύθερη πτώση η κατανάλωση
Την ίδια στιγμή, σε ελεύθερη πτώση βρίσκεται η κατανάλωση καθώς το πρώτο τρίμηνο του 2012 οι πωλήσεις στις μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ παρουσιάζουν μείωση σε ποσοστό 5%, συγκριτικά με το αντίστοιχο διάστημα του 2011.
Τη μεγαλύτερη πτώση (της τάξεως του 20%), όπως είναι φυσικό, εμφανίζουν τα αγαθά που δεν είναι πρώτης ανάγκης, όπως τα είδη μπαζάρ, καθώς οι καταναλωτές έχουν περικόψει σημαντικά το κονδύλι που δαπανούν για την αγορά των συγκεκριμένων προϊόντων. Οι καταναλωτές, πλέον, κάνουν πιο ορθολογικές αγορές ακόμη και όταν πρόκειται για βασικά είδη διατροφής, όπως το ψάρι και το κρέας. Επιπροσθέτως, δεν λείπουν και εκείνοι που, λόγω της γενικευμένης οικονομικής δυσπραγίας και ακρίβειας, έχουν περιορίσει σημαντικά την κατανάλωση των φρέσκων προϊόντων και έχουν στραφεί σε αντίστοιχα κατεψυγμένα, που προσφέρονται σε χαμηλότερη τιμή.
Χαρακτηριστικό της στροφής των καταναλωτών στα κατεψυγμένα αποτελεί το γεγονός ότι το πρώτο τρίμηνο του έτους οι πωλήσεις στα φρέσκα ψάρια και στα κρέατα μειώθηκαν κατά 15% και 8%, αντίστοιχα, ενώ τα κατεψυγμένα κερδίζουν έδαφος, με το σύνολο των προϊόντων της κατηγορίας να εμφανίζει αύξηση της τάξεως του 5%. Σημαντική μείωση σε ποσοστό 8% εμφανίζουν και οι πωλήσεις στα φρέσκα φρούτα και λαχανικά, ενώ αντίστοιχο ποσοστό πτώσης εμφανίζουν και τα γιαούρτια. Πλήγμα έχουν δεχθεί και οι πωλήσεις των αλκοολούχων ποτών, με απώλειες που φτάνουν το 10%, απόρροια των αλλεπάλληλων φόρων με τους οποίους έχουν επιβαρυνθεί τα συγκριμένα προϊόντα.
Η καθίζηση της κατανάλωσης είναι εμφανής σε όλες τις κατηγορίες προϊόντων. Ειδικότερα, οι πωλήσεις στα τυριά μειώθηκαν κατά 4%, στο γάλα 0,5%, στα τυποποιημένα τρόφιμα 1%, στα κρασιά 3%, στα προϊόντα ομορφιάς 5%, στα απορρυπαντικά 9% και στα χαρτικά 5%.
real.gr