Η πρακτική του κράτους απέτυχε παταγωδώς. Τουλάχιστον 15 δισ. ευρώ έχασε τελικά το Ελληνικό Δημόσιο από τις αυξήσεις φόρων τα τελευταία χρόνια. Οι εμπνευστές των αποτυχημένων μέτρων διαψεύστηκαν οικτρά, αφού το κράτος επιβάλλει συνεχώς φόρους και αντί να εισπράττει χάνει έσοδα.
Πολλά μέτρα, όπως δημοσιεύει το Πρώτο Θέμα, αποδείχτηκαν άχρηστα και καταστροφικά. Έκτακτες εισφορές, έμμεσοι φόροι στα καύσιμα, στα ποτά και τα τσιγάρα, «χαράτσια» στην κινητή και ακίνητη περιουσία, όλα πήγαν στραβά και δεν συνέβαλαν καθόλου στη δημοσιονομική εξυγίανση.
Αντιθέτως, κατέστρεψαν την αγορά, έγιναν αιτία δεινών για πολίτες και επιχειρήσεις, έβλαψαν τη χώρα και τα δημόσια έσοδα. Σε ό,τι αφορά τα σκάφη ο φόρος πολυτελείας βούλιαξε την αγορά. Για το 2010 είχαν υπολογιστεί έσοδα 10 εκατ. ευρώ και εισπράχθηκε το αστείο ποσό των 33.500 ευρώ. Τα σκάφη εγκατέλειψαν τη χώρα, σταμάτησαν οι εισαγωγές, χάθηκαν έσοδα από ΦΠΑ, όπως και θέσεις εργασίας, εξαφανίστηκαν επιχειρήσεις και έμειναν άνεργοι πολλοί εργαζόμενοι.
Η ίδια αποτυχία καταγράφεται και στα χαράτσια στα ακίνητα. Η υπερφορολόγηση κατέστρεψε την κτηματαγορά, ενώ η οικοδομική δραστηριότητα σημειώνει ελεύθερη πτώση (-42,7% τον Οκτώβριο του 2012). Χαρακτηριστικό είναι ότι ο ΦΑΠ δεν εισπράχθηκε από την κυβέρνηση ούτε το 2011 ούτε το 2012.
Μπούμερανγκ για το κράτος αποδείχτηκαν και οι αυξήσεις φόρων στα καύσιμα. Ειδικά στο πετρέλαιο θέρμανσης αν και ο ειδικός φόρος αυξήθηκε κατά 1.740% σε δύο χρόνια, τελικά οι προβλέψεις του μνημονίου για αύξηση εσόδων κατά 1,1 δισ. ευρώ διαψεύστηκαν αφού τα έσοδα αυξήθηκαν κατά μόλις 36 εκατ. ευρώ το 2012.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα δημοσιονομικής αποτυχίας ήταν και η αύξηση φόρων στα Ι.Χ. Στο μνημόνιο προβλεπόταν το 2012 να αυξηθούν τα έσοδα από τα τέλη κυκλοφορίας κατά 170 εκατ. ευρώ . Τελικά, στα κρατικά ταμεία μπήκαν μόλις 50 εκατ. ευρώ επειδή οι ιδιοκτήτες οχημάτων κατέθεσαν μαζικά τις πινακίδες.
Οι πωλήσεις αυτοκινήτων κατέρρευσαν και το κράτος πλέον χάνει πολλαπλά. Μόνο από τα τέλη ταξινόμησης το Δημόσιο εισέπραξε 17 δισ. το 2011, αλλά από τότε δεν φτάνουν στα ταμεία ούτε 7 δισ. ευρώ τον χρόνο.
Σε ό,τι αφορά τα τσιγάρα, στον προϋπολογισμό του 2013 προβλέπεται ότι τα έσοδα από τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης στον καπνό θα μειωθούν κατά 2,5 δισ. ευρώ, έναντι 2,7 το 2012 και 3,1 το 2011. Παρά τις αυξήσεις φόρων δηλαδή το Ελληνικό Δημόσιο χάνει 1 δισ. στη διετία 2012-2013 επειδή η αγορά κατακλύστηκε από λαθραία τσιγάρα και οι καταναλωτές προτιμούν πλέον τα στριφτά ή και τα πούρα.
Τρύπα στο νερό αποδείχτηκε και ο φόρος στα οινοπνευματώδη. Μέχρι το 2011 το Δημόσιο εισέπραττε περίπου 350 εκατ. ευρώ τον χρόνο από τον ειδικό φόρο. Στην τελευταία διετία αυτός αυξήθηκε έως 124%. Το 2012 τα έσοδα μειώθηκαν δραματικά στα 280 εκατ. ευρώ και ο προϋπολογισμός για το 2013 προβλέπει κατρακύλα στα 260 εκατ. ευρώ.
Ωστόσο, οι πραγματικές απώλειες ξεπερνούν κατά πολύ τα 160 εκατ. ευρώ της διετίας ή τα 70-90 εκατ. το χρόνο. Τραγικός είναι και ο απολογισμός των αυξήσεων ΦΠΑ στο 23%. Αν και σε κάποιες περιπτώσεις ο ΦΠΑ υπερδιπλασιάστηκε η πτώση της κατανάλωσης κατάπιαν τα έσοδα από ΦΠΑ, τα οποία μειώθηκαν από 17 δισ. το 2011 σε 15,1 δισ. ευρώ το 2012 και στα 13,7 δισ. που προβλέπει ο προϋπολογισμός για το 2013.
Πολλά μέτρα, όπως δημοσιεύει το Πρώτο Θέμα, αποδείχτηκαν άχρηστα και καταστροφικά. Έκτακτες εισφορές, έμμεσοι φόροι στα καύσιμα, στα ποτά και τα τσιγάρα, «χαράτσια» στην κινητή και ακίνητη περιουσία, όλα πήγαν στραβά και δεν συνέβαλαν καθόλου στη δημοσιονομική εξυγίανση.
Αντιθέτως, κατέστρεψαν την αγορά, έγιναν αιτία δεινών για πολίτες και επιχειρήσεις, έβλαψαν τη χώρα και τα δημόσια έσοδα. Σε ό,τι αφορά τα σκάφη ο φόρος πολυτελείας βούλιαξε την αγορά. Για το 2010 είχαν υπολογιστεί έσοδα 10 εκατ. ευρώ και εισπράχθηκε το αστείο ποσό των 33.500 ευρώ. Τα σκάφη εγκατέλειψαν τη χώρα, σταμάτησαν οι εισαγωγές, χάθηκαν έσοδα από ΦΠΑ, όπως και θέσεις εργασίας, εξαφανίστηκαν επιχειρήσεις και έμειναν άνεργοι πολλοί εργαζόμενοι.
Η ίδια αποτυχία καταγράφεται και στα χαράτσια στα ακίνητα. Η υπερφορολόγηση κατέστρεψε την κτηματαγορά, ενώ η οικοδομική δραστηριότητα σημειώνει ελεύθερη πτώση (-42,7% τον Οκτώβριο του 2012). Χαρακτηριστικό είναι ότι ο ΦΑΠ δεν εισπράχθηκε από την κυβέρνηση ούτε το 2011 ούτε το 2012.
Μπούμερανγκ για το κράτος αποδείχτηκαν και οι αυξήσεις φόρων στα καύσιμα. Ειδικά στο πετρέλαιο θέρμανσης αν και ο ειδικός φόρος αυξήθηκε κατά 1.740% σε δύο χρόνια, τελικά οι προβλέψεις του μνημονίου για αύξηση εσόδων κατά 1,1 δισ. ευρώ διαψεύστηκαν αφού τα έσοδα αυξήθηκαν κατά μόλις 36 εκατ. ευρώ το 2012.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα δημοσιονομικής αποτυχίας ήταν και η αύξηση φόρων στα Ι.Χ. Στο μνημόνιο προβλεπόταν το 2012 να αυξηθούν τα έσοδα από τα τέλη κυκλοφορίας κατά 170 εκατ. ευρώ . Τελικά, στα κρατικά ταμεία μπήκαν μόλις 50 εκατ. ευρώ επειδή οι ιδιοκτήτες οχημάτων κατέθεσαν μαζικά τις πινακίδες.
Οι πωλήσεις αυτοκινήτων κατέρρευσαν και το κράτος πλέον χάνει πολλαπλά. Μόνο από τα τέλη ταξινόμησης το Δημόσιο εισέπραξε 17 δισ. το 2011, αλλά από τότε δεν φτάνουν στα ταμεία ούτε 7 δισ. ευρώ τον χρόνο.
Σε ό,τι αφορά τα τσιγάρα, στον προϋπολογισμό του 2013 προβλέπεται ότι τα έσοδα από τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης στον καπνό θα μειωθούν κατά 2,5 δισ. ευρώ, έναντι 2,7 το 2012 και 3,1 το 2011. Παρά τις αυξήσεις φόρων δηλαδή το Ελληνικό Δημόσιο χάνει 1 δισ. στη διετία 2012-2013 επειδή η αγορά κατακλύστηκε από λαθραία τσιγάρα και οι καταναλωτές προτιμούν πλέον τα στριφτά ή και τα πούρα.
Τρύπα στο νερό αποδείχτηκε και ο φόρος στα οινοπνευματώδη. Μέχρι το 2011 το Δημόσιο εισέπραττε περίπου 350 εκατ. ευρώ τον χρόνο από τον ειδικό φόρο. Στην τελευταία διετία αυτός αυξήθηκε έως 124%. Το 2012 τα έσοδα μειώθηκαν δραματικά στα 280 εκατ. ευρώ και ο προϋπολογισμός για το 2013 προβλέπει κατρακύλα στα 260 εκατ. ευρώ.
Ωστόσο, οι πραγματικές απώλειες ξεπερνούν κατά πολύ τα 160 εκατ. ευρώ της διετίας ή τα 70-90 εκατ. το χρόνο. Τραγικός είναι και ο απολογισμός των αυξήσεων ΦΠΑ στο 23%. Αν και σε κάποιες περιπτώσεις ο ΦΠΑ υπερδιπλασιάστηκε η πτώση της κατανάλωσης κατάπιαν τα έσοδα από ΦΠΑ, τα οποία μειώθηκαν από 17 δισ. το 2011 σε 15,1 δισ. ευρώ το 2012 και στα 13,7 δισ. που προβλέπει ο προϋπολογισμός για το 2013.