Oι «Τρωάδες» του Ευριπίδη, ανεβαίνουν χθσ και σημερα το βράδυ (στις 9) στο Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου. Το πάντα επίκαιρο αντιπολεμικό έργο -που διδάχτηκε το 415 π.Χ. στα χρόνια του Πελοποννησιακού Πολέμου, στα Μεγάλα Διονύσια-, παρουσιάζεται από το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος.
Ανεβαίνει σε νέα μετάφραση της Ελένης Βαροπούλου, και φέρνει για πρώτη φορά -στα πενήντα χρόνια της θεατρικής της πορείας- τη Λήδα Πρωτοψάλτη στη σκηνή του αρχαίου θεάτρου, στο ρόλο της πολύπαθης Εκάβης.
Βρισκόμαστε στο σήμερα..., σ' ένα βομβαρδισμένο σχολείο ανάμεσα σε σπασμένα θρανία, πεταμένα βιβλία, ρημαγμένους τοίχους, μια ομάδα παιδιών «παίζει» τους Θεούς από τον Πρόλογο των Τρωάδων του Ευριπίδη. Σε αυτόν το χώρο -προσωρινό στρατόπεδο αμάχων- θα συγκεντρωθούν οι γυναίκες της Τροίας, και το μοιρολόι τους θα γίνει ο θρήνος όλων των ηττημένων και εξορισμένων του κόσμου, μια πανανθρώπινη κραυγή διαμαρτυρίας.
Τη σκηνοθεσία υπογράφει η Νικαίτη Κοντούρη. Οι «Τρωάδες» αποτελούν την τρίτη προσέγγισή της στο αρχαίο δράμα. Το έργο είναι ένα «αντιπολεμικό μανιφέστο κι ο Ευριπίδης εισάγει την έννοια της ατομικής ευθύνης και φέρνει τον άνθρωπο προ των ευθυνών του», εξηγεί η σκηνοθέτης, που μέσα από αυτό επιχείρησε να δώσει μία εξήγηση στο γιατί οι νικητές μεταχειρίζονται με αυτόν τον απάνθρωπο τρόπο, τον άμαχο πληθυσμό.
Και συνεχίζει λέγοντας: «Ο σκηνικός χώρος, το βομβαρδισμένο σχολείο, μας παραπέμπει, αυτόματα στους πολέμους του 20ου και 21ου αιώνα, και κυρίως της τελευταίας 20ετίας, οπότε είναι πολλά τα μέτωπα, πολλές οι μαρτυρίες, πολλές οι πληροφορίες που έρχονται μέσω Ιντερνέτ».
Τα σκηνικά και τα κοστούμια είναι του Γιώργου Πάτσα, η μουσική της Καλλιόπης Τσουπάκη, η χορογραφία της Καλλιόπης Σφήκα, η σύνθεση και επιμέλεια ήχων του Δημήτρη Ιατρόπουλου, οι φωτισμοί του Στέλιου Τζολόπουλου, η δραματουργική ανάλυση της Αμαλίας Κοντογιάννη.
Το ρόλο της Ανδρομάχης ερμηνεύει η Μαρία Ναυπλιώτου, της Κασσάνδρας η Λαμπρινή Αγγελίδου, της Ωραίας Ελένης η Πηνελόπη Μαρκοπούλου, του Ταλθύβιου ο Φαίδων Καστρής, του Μενελάου ο Ηλίας Μελέτης, ενώ η Ιφιγένεια Δεληγιαννίδη ενσαρκώνει την κορυφαία.