Δευτέρα 11 Οκτωβρίου 2010

Θανάσης Τσιφοδήμος: Επέλεξα τον ρόλο μου στην Αυτοδιοίκηση, τον υπηρέτησα χωρίς σκιές και αυτό αποτελεί την παρακαταθήκη μου σήμερα.

Η νότια Πιερία έστειλε μήνυμα νίκης, ενότητας και ελπίδας


ΛΑΟΣ ΕΝΩΜΕΝΟΣ – ΔΗΜΑΡΧΟΣ ΙΣΧΥΡΟΣ

Θανάσης Τσιφοδήμος:
 Επέλεξα τον ρόλο μου στην Αυτοδιοίκηση, τον υπηρέτησα χωρίς σκιές και αυτό αποτελεί την παρακαταθήκη μου σήμερα.






Η ομιλία του Δημάρχου Λιτοχώρου και υποψηφίου Δημάρχου Δίου – Ολύμπου είχε ως εξής:

Συνδημότες και συνδημότισσες

Σας καλωσορίζω και πάλι όλους μαζί και έναν-έναν, μία-μία, ξεχωριστά και σας ευχαριστώ που ανταποκριθήκατε στην πρόσκλησή μου και βρίσκεστε σήμερα εδώ, σε τούτη τη συγκέντρωση νίκης.

Θέλησα σε μια δημόσια ανοιχτή συγκέντρωση να σας εκθέσω τις σκέψεις μου, τις θέσεις μου και τις απόψεις μου πάνω στις εκλογές που έρχονται και τον νέο μεγάλο Δήμο που δημιουργείται. Να σας τις εκθέσω δημόσια, αφού κατ’ ιδίαν μίλησα ήδη με πολλούς από σας και διαμορφώσαμε μαζί το πλαίσιο διαχείρισης που αφορά αυτή τη νέα, μεγάλη, διοικητική ενότητα της περιοχής μας.

Σας κάλεσα ακόμη για να σας παρουσιάσω ξεκάθαρα τη στάση μου που εκπορεύεται από αυτές τις θέσεις και απόψεις, αλλά και από τη δική σας προτροπή. Την προτροπή των έντιμων και ανιδιοτελών ανθρώπων που με ενίσχυσαν ηθικά και συνετέλεσαν καθοριστικά στο να παραμερίσω τους όποιους ενδοιασμούς μου και να είμαι σήμερα υποψήφιος Δήμαρχος Δίου-Ολύμπου. Αλλά και βέβαια την προτροπή από τα πιο επίσημα χείλη της παράταξης, τις αρχές της οποίας υπηρέτησα και υπηρετώ ακόμη. Τέλος, ανάμεσα σε αυτούς που με προέτρεψαν πρέπει να συγκαταλέξω διακριτικά ανθρώπους με τους οποίους πολλές φορές διαφώνησα και συγκρούστηκα, όχι βέβαια σε προσωπικό επίπεδο, αλλά αναζητώντας τη δημιουργική σύνθεση για το καλό του τόπου μας. Εξάλλου πίστη μου ήταν πάντοτε πως οι θετικές προοπτικές ενός τόπου δεν κινδυνεύουν από τη διαφορετικότητα ούτε των απόψεων ούτε των χαρακτηριστικών του.




Συναινετικός και αποφασισμένος λοιπόν, βρίσκομαι απέναντί σας στη σημερινή αυτή συγκέντρωση, στην αφετηρία μιας πορείας ευθύνης, με κεντρική στόχευση στην ενότητα μέσα από την διαφορετικότητα που χαρακτηρίζει τις συνιστώσες του νέου μας μεγάλου, ενοποιημένου Δήμου. Συνιστώσες κοινωνικές, πολιτισμικές, οικονομικής και επαγγελματικής διαστρωμάτωσης. Και είναι ξεκάθαρο θαρρώ, πως η αυτοδιοικητική συνένωση αφορά όχι μόνο τις διοικητικές μονάδες. Αφορά και στα πρόσωπα. Αφορά πάνω από όλα και στο πρόσωπο που ηγείται και το οποίο δεν πρέπει να πολώνει με το χαρακτήρα της υποψηφιότητάς του και της εκλογής του.

Συνδημότες και συνδημότισσες

Ασχολούμαι με την πολιτική και με τα κοινά από τότε που θυμάμαι τον εαυτό μου. Ανακαλώ στη μνήμη μου τα πρώτα χρόνια που ως έφηβος βοηθούσα στις εκλογές με αφισοκολλήσεις. Συνεχίζω ακόμη παραπέρα και θυμάμαι τις στιγμές μου στην Τοπική κομματική Οργάνωση, στη Νομαρχιακή Οργάνωση, ως Μέλος των φοιτητικών οργανώσεων και αργότερα ως υποψήφιος Δημοτικός Σύμβουλος. Η απόφασή μου προ τετραετίας να εκτεθώ ως υποψήφιος Δήμαρχος Λιτοχώρου ήταν μια συνειδητή πράξη, υπαγορευόμενη από την ανάγκη προσφοράς στα κοινά. Χωρίς να βλέπω το δημοτικό αξίωμα ως ύστατη εναλλακτική λύση για την προσωπική μου τύχη.

Τιμήθηκα με την ψήφο των συμπολιτών μου και σεμνύνομαι να πιστεύω πως ως Δήμαρχος Λιτοχώρου υπηρέτησα το θεσμό με μετριοπάθεια και ανιδιοτέλεια, χωρίς ηγετικές υπεροψίες. Και πως η πίστη στην διαφάνεια ήταν το χαρακτηριστικό της δικής μου ταυτότητας στην ενάσκηση των καθηκόντων μου.

Γιατί ήθελα να μπορώ να βλέπω στα μάτια όλους τους συμπολίτες μου και ως Δήμαρχος, αλλά προπαντώς όταν παύσω να είμαι Δήμαρχος. Γιατί επαγγελματίας της πολιτικής ούτε υπήρξα, ούτε θα γίνω. Τίμησα ως Δήμαρχος εξίσου και αδιάκριτα τον επιστήμονα, τον επιχειρηματία, τον απλό άνθρωπο του μόχθου, τον κτηνοτρόφο και τον γεωργό που έβγαζε από την ψυχή μου ξανά στην επιφάνεια τη δική μου ενασχόληση της παιδικότητάς μου στο χωράφι. Όπως έβγαζε ο επιστήμονας από μέσα μου την αφοσίωση στις σπουδές μου, στη διδασκαλία μου είτε στο φροντιστήριο είτε στο Δημόσιο Σχολείο. Και ήθελα αυτό το χαμόγελο της αποδοχής που εισπράττω καθημερινά απ΄ τους παλιούς μου μαθητές ως καθηγητής τους να μπορώ να το εισπράττω και από τους συμπολίτες μου ως ένας Δήμαρχός τους που πέτυχε πολλά με ανιδιοτέλεια για τον εαυτό του και με διάφανη ισονομία για όλους ανεξαίρετα τους δημότες του. Και ήθελα ακόμη να θυμούνται όλοι ότι έγινα Δήμαρχος για να υπηρετήσω το θεσμό και όχι μετά από αποτυχημένη θεσοθηρία είτε ως υποψήφιος βουλευτής είτε ως υποψήφιος νομάρχης. Κοντολογίς δεν έψαχνα για ένα ρόλο, όπου κι αν τον έβρισκα. Επέλεξα τον ρόλο μου στην Αυτοδιοίκηση, τον υπηρέτησα χωρίς σκιές και αυτό αποτελεί την παρακαταθήκη μου σήμερα.



Εσείς που δεν είστε Λιτοχωρίτες, ρωτήστε τους συμπολίτες μου πώς πορεύτηκα εγώ μέχρι σήμερα και πώς οι άλλοι. Και όλοι μαζί, ας αναρωτηθούμε ποιος είναι ο άλλος υποψήφιος της Παράταξης. Ποια η πορεία του στα κοινά, η συμμετοχή του στην πολιτική ζωή του τόπου, η συνεισφορά του στους αγώνες μας, οι εγγυήσεις του για το αύριο. Μήπως πρέπει να εκλεγεί κληρονομικώ δικαίω. Εγώ δε δίστασα να σας πω, πως είμαι ο γιος του τσαγκάρη που πάλεψα για τις ιδέες μου και σας καλώ σήμερα σε μια Πορεία Ευθύνης.

Συντάχτηκα με τα συμφέροντα της ευρύτερης περιοχής μου – καίτοι Δήμαρχος Λιτοχώρου- και τα υπερασπίστηκα με παρρησία. Η στάση μου ήταν συνεπής και παρέμεινα αταλάντευτος σε ό,τι συνιστούσε θέμα αρχών, έστω και αν κάποιες φορές μου ήταν επώδυνο προσωπικά• αρκεί να υπηρετούσε το συμφέρον του τόπου. Πολιτεύομαι και χρειάζομαι τη βοήθεια του Θεού και της Εκκλησίας, όμως δε δίστασα να συγκρουστώ όταν χρειάστηκε με όσους στο όνομα του Θεού και των Αγίων ανόμησαν και θέλησαν να σφετεριστούν τον τόπο μας.

Αγαπητοί φίλοι και φίλες,

Θέλω να είμαι ξεκάθαρος μαζί σας: Μετά την ανακοίνωση και την ψήφιση του Καλλικράτη, ενός νέου αυτοδιοικητικού σχήματος το οποίο δεν ψηφίσαμε εμείς (εννοώ ως απλοί πολίτες) η αλήθεια είναι ότι στάθμισα τα πράγματα και προβληματίστηκα για την εφαρμογή και τη λειτουργία του νέου αυτού εγχειρήματος στην πράξη. Γιατί όλους μας θα έπρεπε να μας προβληματίζει η επόμενη ημέρα, η αρμονική σύνθεση των θετικών διαφοροποιήσεών μας και η φυγή προς τα εμπρός για την ανάπτυξη αυτού του τόσο χαρισματικού τόπου μας. Θέλω ακόμη να σας εξομολογηθώ ότι ανησυχούσα και ανησυχώ για την αυριανή μέρα. Ανησυχώ από την ευκολία με την οποία μπορεί να θυσιαστούν οι προοπτικές του τόπου μας, χάριν προσωπικών φιλοδοξιών και μικροκομματικών σκοπιμοτήτων. Γιατί, χωρίς να αμφισβητώ ότι τα κόμματα είναι πράγματι τα κύτταρα της δημοκρατίας, θεωρώ ότι πολλές φορές θυσιάζουν τους εφικτούς στόχους των μικρών κοινωνιών στη γενικότερη πολιτική τους θεώρηση. Η σωστή αυτοδιοίκηση πρέπει να είναι πέρα και πάνω από τα κόμματα. Αλλιώς ακυρώνεται ο ρόλος της. Ακυρώνεται το "αυτό", δηλαδή η διοικητική της ανεξαρτησία και η διεκδικητική της αυτονομία.

Και είναι θαρρώ λάθος των κομμάτων να ταυτίζουν τη βούληση των πολιτών να αυτοδιοικηθούν με τον ένα ή τον άλλο τρόπο συμφωνώντας με τον ένα ή τον άλλο υποψήφιο• να την ταυτίζουν με τη στάση τους απέναντι στα μείζονα αλλά και τα ελάσσονα ακόμη προβλήματα της Χώρας. Δηλαδή αν αύριο η Κρήτη εκλέξει πράσινο Περιφερειάρχη και η Μακεδονία γαλάζιο, αυτό θα πει πως οι Κρητικοί τάσονται υπέρ του μνημονίου και οι Μακεδόνες κατά;

Δεν υποτιμούμε την σοβαρότητα της οικονομικής κρίσης, αλλά δεν πρέπει να σταματήσουμε να αναζητούμε σε τοπικό και συλλογικό επίπεδο τους τρόπους και τα μέσα, που θα δώσουν διέξοδο στις τοπικές μας δυσκολίες και ιδιαιτερότητες.

Ούτε θαρρώ πως υπηρετούν την λειτουργία της Δημοκρατίας μας οι χάρτες της Χώρας το βράδυ των εκλογών που εμφανίζουν γαλάζιες και πράσινες Περιφέρειες, γαλάζιους, πράσινους, κόκκινους, βυσσινί Δήμους. Και είμαι περίεργος να δω τι χρώμα θα βάλουν στο νέο Δήμο Δίου –Ολύμπου αν με την δική σας θέληση θα είμαι ο νέος Δήμαρχος σας.

Εγώ ξέρω πως η ανεργία, τα προβλήματα μας στον τουρισμό, στη γεωργία, στην αλιεία δεν έχουν χρώμα. Ξέρω όμως ότι μας συγκλονίζουν και ότι πρέπει να αναπτύξουμε συγκεκριμένες στρατηγικές για να τα αντιμετωπίσουμε. Θεωρώ τέλος ότι έχω πλέον την πολιτική-αυτοδιοικητική εμπειρία, αλλά προσέξτε, όχι την πολιτική φθορά.




Επειδή, όμως η τοπική μας κοινωνία και η Χώρα μας γενικότερα εντάχθηκε και συμπορεύεται με τα ευρωπαϊκά δεδομένα και δρώμενα, οφείλουμε να οργανώσουμε τους προγραμματικούς στόχους μας σε ευρωπαϊκή ατζέντα.

1) Ξεκινώ από την ανάπτυξη μέσω του τουρισμού. Η περιοχή μας, με έναν πλούτο αρχαιοτήτων και πολιτιστικής κληρονομιάς, έχει ένα τεράστιο μήκος ακτογραμμής από το Βαρικό έως τους Πόρους, έχει το μυθικό βουνό τον ΄Ολυμπο και πλούτο ποικιλομορφίας τοπίου. Οι εντάξεις σε προγράμματα τουριστικής ανάπτυξης είναι εφικτή, εφόσον τη δούμε μέσα σε επίπεδο ευρωπαϊκής τροχιάς και ακόμη, ακόμη και ευρωπαϊκής τράπεζας επενδύσεων.

2) Πολλοί από τους συνδημότες μας ασχολούνται με τη γεωργία και είναι εύλογο το ερώτημα: Πού πάμε? Τι γίνεται με τα καπνά, τι γίνεται με τις αρωτριαίες καλλιέργειες, με τις δενδροκαλλιέργειες Χρειάζεται αγώνας. Την επαύριο των εκλογών πρέπει να κινηθούμε με τον Ευρωβουλευτή μας στην Επιτροπή Γεωργίας που θα συνδράμει στην προάσπιση των συμφερόντων των αγροτών μας με κάθε πρόσφορο μέσο.

3) Σε ότι αφορά τη θαλάσσια αντζέντα, στοχεύουμε στην ανάπτυξη του θαλάσσιου πλούτου της περιοχής με ποικίλους τρόπους. Ενδεικτικά αναφέρω ότι θα προβούμε στο θαλάσσιο χωροταξικό σχεδιασμό και την ολοκληρωμένη διαχείριση των παράκτιων ζωνών, σε μια τεράστια ακτογραμμή χιλιομέτρων που κοσμεί την περιοχή μας. Είναι προφανές ότι με τους όμορους Δήμους πρέπει να δούμε από κοινού τη θαλάσσια ανάπτυξη της περιοχής και τη δυνατότητα ενιαίας ένταξης σε ευρωπαϊκά προγράμματα, έτσι ώστε να επιτευχθεί η θαλάσσια σύνδεση της περιοχής τουριστικά και εμπορικά με τους θαλάσσιους προορισμούς της Χαλκιδικής και των Σποράδων. Επίσης, πρέπει να επιτευχθεί η κοινή αλιευτική πολιτική της περιοχής, καθώς μεγάλος αριθμός των συμπολιτών μας ζει από την αλιεία. Αυτό θα επιτευχθεί με τη συνεργασία όλων των αρμόδιων φορέων, τη διαχείριση του οικοσυστήματος και τη βιώσιμη ανάπτυξη των θαλασσίων ζωνών.

Συνδημότες και συνδημότισσες,

Ανακεφαλαιωτικά και επιγραμματικά:

Προσωπικά κατέρχομαι στην εκλογική αναμέτρηση όπως προείπα όχι ως επαγγελματίας της πολιτικής• με δεδομένες όμως τις γενικότερες πολιτικές μου θέσεις, με δημοσιοποιημένη την ταυτότητά μου για την παράταξη όπου ανήκω και της οποίας τις αρχές υπηρετώ, αλλά και απερίσπαστος από δεσμεύσεις, προσηλωμένος στο χαρακτήρα της αυτοδιοικητικής λειτουργίας που καλούμαι να υπηρετήσω. Κατέρχομαι στην εκλογική αναμέτρηση, όχι από πείσμα όπως θέλουν κάποιοι να μου προσάψουν, αλλά εμφορούμενος από την πεποίθηση ότι μπορώ να τα καταφέρω καλύτερα από τους άλλους. Γιατί –το ξαναλέω- θεωρώ ότι έχω την πολιτική - αυτοδιοικητική εμπειρία αλλά όχι τη πολιτική φθορά. Τη φθορά ούτε τη δημιούργησα, ούτε την κληρονόμησα από τον πατέρα μου. Κατέρχομαι ως πολίτης και όχι ως πολιτικός.

Η "Κίνηση Ευθύνης", που αποτελεί όχι απλά το όνομα αλλά την προσδιοριστική ταυτότητα του Συνδυασμού μας, δεν είναι δημιούργημα παρασκηνιακών διεργασιών και δε θα γίνει ποτέ. Την "Κίνηση Ευθύνης" πρέπει όλοι να τη δούμε ως κίνηση συν - ευθύνης. Διαφορετικά θα χάσουμε μια ακόμη μεγάλη ευκαιρία για τα χωριά μας, για τον τόπο μας.

Σας ευχαριστώ.

...και κάτι ακόμα:

Στις εκλογές αυτές, μεμονωμένα ψηφοδέλτια ανακοινώνονται στο Ίντερνετ πριν την ώρα τους. Στο συγκεκριμένο θέμα, θέλω να κάνω λοιπόν, κάποιες παρατηρήσεις.

Πιστεύω ότι σε μια θεσμική διαδικασία, όπως οι εκλογές, οφείλουμε να είμαστε σοβαροί: οι συνδυασμοί και οι υποψήφιοι ανακηρύσσονται από τα πρωτοδικεία και ο νικητής αναδεικνύεται από την κάλπη.

Αυτές οι συμπεριφορές, όπως τα διάφορα μπες –βγες, ή οι ανακοινώσεις και οι διαψεύσεις , ή πολύ περισσότερο, η δημοπρασία ονομάτων , ευτελίζουν το δημόσιο βίο , και, για όσους τις υιοθετούν, δηλώνουν σαφή αδυναμία. Εγώ, με ψιθύρους δεν πολιτεύτηκα ποτέ και δεν πρόκειται να το πράξω ούτε και τώρα. Η ώρα των ανακοινώσεων είναι κοντά. Μπορώ , ωστόσο να σας διαβεβαιώσω ότι η κατάρτιση του ψηφοδελτίου μας έχει σχεδόν ολοκληρωθεί. Οι περισσότεροι από τους υποψηφίους είναι σήμερα εδώ και τους ευχαριστώ γι΄αυτό.