ΤΑ ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΑ ΜΕΤΡΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΤΟΜΕΑ ΤΩΝ ΥΠΟΔΟΜΩΝ, ΟΠΩΣ ΑΝΑΚΟΙΝΩΘΗΚΑΝ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΩΝ ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΩΝ ΤΟΥ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΟΥ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΥ ΣΥΝΕΔΡΙΟΥ (ΜΕΡΟΣ Ι)
Τα συμπεράσματα του Αναπτυξιακού Επιχειρηματικού Συνεδρίου συμπυκνώνονται στη διαμόρφωση και την εξειδίκευση δράσεων που αναφέρονται σε επτά διακριτές δέσμες. Αυτές είναι: Υποδομές, Τουρισμός, Πολιτισμός, Υψηλή Προστιθέμενη Αξία στην Τοπική Αγροτική Παραγωγή, Ενίσχυση συνεργιών μεταξύ των οικονομικών δραστηριοτήτων του Νομού, Ποιοτική Αναβάθμιση του Ανθρώπινου Δυναμικού και Συντονισμό και Υλοποίηση των μέτρων. Κάθε δέσμη περιλαμβάνει συγκεκριμένα μέτρα, τα οποία έχουν προκύψει ύστερα από τις σχετικές διαπιστώσεις. Στη συνέχεια παρουσιάζονται τα πρώτα επτά μέτρα που αφορούν στον τομέα των Υποδομών.
ΥΠΟΔΟΜΕΣ
1. Προμελέτη για τη λειτουργία αεροδρομίου cargo στην Αλεξάνδρεια
Διαπίστωση
Το γεγονός ότι εξάγουμε 200.000 τόνους αγροτικά προϊόντα από την Κεντρική Μακεδονία στη Ρωσία, που κάνουν 3-4 μέρες να φτάσουν στον προορισμό τους, δείχνει την αναγκαιότητα αεροδρομίου μεταφοράς εμπορευμάτων και ευπαθών προϊόντων.
Είναι αυτονόητο ότι εάν ο χρόνος μεταφοράς έπεφτε στις 3-5 ώρες, οι παραγγελίες των εξαγόμενων προϊόντων θα αυξάνονταν γεωμετρικά. Το στρατιωτικό αεροδρόμιο της Αλεξάνδρειας, φαίνεται να πληροί τους όρους εγγύτητας στις αγροτικές καλλιέργειες και σύνδεσης με οδικούς και σιδηροδρομικούς άξονες.
Η θέση του αεροδρομίου που κατασκεύασαν οι Γερμανοί κατά την κατοχή είναι ιδανική. Η ευρύτερη περιοχή θα ευεργετηθεί τα μέγιστα από την λειτουργία ενός αεροδρομίου για μεταφορές CARGO στην Αλεξάνδρεια. Θεωρούμε κατά συνέπεια ότι τα επιμελητήρια και οι τοπικοί άρχοντες των όμορων νομών θα πρέπει να συνεργαστούν για την προώθηση αυτής της ιδέας αλλά και αυτής της επένδυσης.
Το ταξίδι για την επίτευξη αυτού του στόχου είναι μεγάλο. Όμως, όπως και με όλα τα ταξίδια, το ταξίδι αυτό θα πρέπει να ξεκινήσει με ένα πρώτο βήμα.
Απαιτείται να διερευνηθεί η δυνατότητα βιωσιμότητας μιας τέτοιας επένδυσης που θα στηρίζεται αποκλειστικά και μόνο σε διακίνηση εμπορευμάτων.
Εξειδίκευση του μέτρου
Το ταξίδι της ωρίμανσης ενός τέτοιου έργου θα πρέπει να αρχίσει με την πρώτη από τις απαραίτητες για το σκοπό αυτό μελέτες που δεν είναι άλλη από την μελέτη σκοπιμότητας. Το κόστος της μελέτης να ενταχθεί από την περιφέρεια στο αναμορφωμένο ΕΣΠΑ ώστε να υλοποιηθεί το συντομότερο δυνατό.
2. Ωρίμανση (μελέτη) για τη δημιουργία τουριστικού λιμανιού στην Πιερία
Διαπίστωση
Θα ήταν τεράστια τα πλεονεκτήματα του Τουριστικού κλάδου της Πιερίας εάν διέθετε ένα τουριστικό λιμάνι στο οποίο θα μπορούσαν να σταθμεύσουν μικρά ή/και μεσαία κρουαζιερόπλοια. Ο Δήμος Κατερίνης έχει ήδη πραγματοποιήσει σχετική προμελέτη σε συνεργασία με το ΑΠΘ και κατά τα φαινόμενα θα προχωρήσει και στην πραγματοποίηση της μελέτης. Η χρηματοδότηση της μελέτης μπορεί να ενταχθεί στο αναθεωρημένο ΕΣΠΑ ενώ το κόστος των έργων υποδομής θα μπορούσε να ενταχθεί στο Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης 2014-2017. Εναλλακτικά θα μπορούσαν να αναζητηθούν ιδιωτικά κεφάλαια το οποία θα αναλάμβαναν την εκτέλεση του έργου έναντι κάποιας σύμβασης παραχώρησης της εκμετάλλευσης (ΣΔΙΤ).
Εξειδίκευση του μέτρου
Να υλοποιηθεί η μελέτη από το Δήμο Κατερίνης σε συνεργασία με το ΑΠΘ και να καταβληθεί προσπάθεια ένταξης του κόστους στο αναθεωρημένο ΕΣΠΑ.
3. Ωρίμανση έργου εκμετάλλευσης αδρανών υλικών και συστηματική οργάνωση και αξιοποίηση ενός «LOBBY για την Εκμετάλλευση των Αδρανών Υλικών»
Διαπίστωση
Οι δυνατότητες εκμετάλλευσης των αδρανών υλικών που ο Όλυμπος, μέσω των ποταμών του, έχει την καλοσύνη να «φέρνει στα πόδια των κατοίκων της Πιερίας» , είναι τεράστιες. Σύμφωνα με εκτιμήσεις του Δήμου Κατερίνης, μόνο από τον ποταμό «Πελέκα» υπάρχουν σήμερα και είναι άμεσα απολήψιμα περί τα 1.650.000 κυβικά μέτρα αδρανών. Τα υλικά αυτά, δεν χρειάζεται να αναζητηθούν, τα «κατεβάζει» το ποτάμι και τα αποθέτει σε σημεία που είναι εύκολη η απόληψή τους. Η σημαντικότερη παρατήρηση επί του ζητήματος αφορά το ευχάριστο γεγονός ότι τα ποτάμια πάντα θα κατεβάζουν και άρα πάντα θα ανανεώνουν τις ποσότητες που θα έχουν αναληφθεί. Πρόκειται για τεραστίων διαστάσεων πλουτοπαραγωγική πηγή είναι απολύτως ανεκμετάλλευτη. Όπως ανέφερε και ο Δήμαρχος Κατερίνης κ. Σάββας Χιονίδης, ο Δήμος έχει ήδη ολοκληρώσει τις απαραίτητες μελέτες (αν και δεν όφειλε) και άρα το έργο διαθέτει ένα ικανό βαθμό ωρίμανσης. Το εμπόδιο της γραφειοκρατίας θα πρέπει αντιμετωπισθεί μέσω του συνασπισμού των φίλιων δυνάμεων και της άσκησης πιέσεων προς κάθε κατεύθυνση.
Εξειδίκευση του μέτρου
Ο Δήμος Κατερίνης να αναλάβει την ηγεσία στην προσπάθεια συσπείρωσης των δυνάμεων που θα ασκήσουν πίεση για την απεμπλοκή του έργου και την αντιμετώπιση της γραφειοκρατίας. Η ανάδειξη της προσπάθειας, η δημοσιοποίηση του στόχου αλλά και η προσωποποίηση των προβλημάτων θεωρούνται απαραίτητες προϋποθέσεις για την αντιμετώπιση της γραφειοκρατίας.
4. Ωρίμανση έργου εκμετάλλευσης ορυκτού πλούτου και συστηματική οργάνωση και αξιοποίηση ενός «LOBBY για την Εκμετάλλευση Του Ορυκτού Πλούτου»
Διαπίστωση
Σύμφωνα με τις μελέτες που έχουν εκπονηθεί από το ΙΓΜΕ, στην Πιερία υπάρχουν τεράστιες ποσότητες υψηλής ποιότητας λιγνίτη (περιοχή Μοσχοποτάμου) αλλά και πολύ μεγάλες ποσότητες από χρωμίτη. Σύμφωνα με τον Δήμαρχο Κατερίνης, ο φάκελος με τις σχετικές πληροφορίες έχει κατατεθεί στα αρμόδια υπουργείο προ πολλού και αναμένονται οι δικές τους ενέργειες.
Εξειδίκευση του μέτρου
Ο Δήμος Κατερίνης να οργανώσει και να αξιοποιήσει ένα «LOBBY για την Εκμετάλλευση Του Ορυκτού Πλούτου»
5. Αξιοποίηση υδάτινου δυναμικού και έλεγχος υδροφόρου ορίζοντα
Διαπίστωση
Το υδάτινο δυναμικό της Πιερίας είναι πολύ σημαντικό, θα μπορούσε να αξιοποιηθεί ποικιλοτρόπως (άρδευση ή ύδρευση) αλλά κυρίως θα μπορούσε να αξιοποιηθεί για την παραγωγή ηλεκτρικού ρεύματος,. Ειδικότερα και όπως από τις προτάσεις και τις τοποθετήσεις των συνέδρων προκύπτει, έχει εντοπισθεί μια θέση φράγματος στην περιοχή «Μαυροκορφή» Φωτεινών με λεκάνη απορροής 142.000 τ. χιλ., υψόμετρο 340 μέτρα, μήκος φράγματος 400 μέτρα και δυναμικότητα 20.000.000 κυβικά μέτρα. Το φράγμα αυτό θα μπορούσε θα είναι ισοδύναμο με αυτό που διαθέτει η ΔΕΗ στη Σφηκιά και άρα από μόνο του θα ήταν μια «ανυπολόγιστή» πηγή ενέργειας και πλούτου. Το φράγμα αυτό αποτελεί μια τεράστια αναπτυξιακή προοπτική η εκμετάλλευση της οποίας θα πρέπει να δρομολογηθεί από την Αντιπεριφέρεια πάραυτα. Ομοίως, αντίστοιχες οι ανάλογες περιπτώσεις αποτελούν το «Φράγμα του Μοσχοποτάμου», το «Φράγμα του Κούκου» και το «Φράγμα της Τραπεζούντος» στη Θέση «Καλόγερος».
Οι δυνατότητες είναι τεράστιες. Οι προσπάθειες μερικής ή ολικής εκμετάλλευσης θα πρέπει να δρομολογηθούν από την Αντιπεριφέρεια η οποία θα πρέπει να προετοιμάσει και να δημοσιοποιήσει συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα ενεργειών.
Εξειδίκευση του μέτρου
Να προετοιμασθεί και να δημοσιοποιηθεί συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα ενεργειών από τον Δήμο Κατερίνης
6. Διαμετακομιστικός Σταθμός
Διαπίστωση
Ο νομός Πιερίας αποτελεί κομβικό σημείο για τις μεταφορές (ΠΑΘΕ, ΕΓΝΑΤΙΑ, ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΟΣ, προσβασιμότητα σε Θάλασσα, στρατιωτικό αεροδρόμιο Αλεξάνδρειας) και πρέπει να αξιοποιηθεί για την δημιουργία και την εκμετάλλευση ενός Εμπορευματικού/Διαμετακομιστικού Κέντρου ή Σταθμού. Μελέτη για τον Εμπορευματικό Σταθμό έχει πραγματοποιηθεί από τη Νομαρχία εδώ και αρκετά έτη και κατά συνέπεια θέλοντας και μη το έργο διαθέτει ένα ικανό βαθμό ωριμότητας. Οι πιθανές επικαιροποιήσεις ή τροποποιήσεις της αρχικής μελέτης σε καμία περίπτωση δεν ακυρώνουν το σημαντικό έργο που ήδη έχει συντελεσθεί. Σύμφωνα με την εισήγηση του κ. Χιονίδη οη τοποθεσία εγκατάστασης αυτού του σταθμού θα μπορούσε να είναι
«το σημείο ανάμεσα στην παλαιά και νέα Εθνική οδό, αλλά και μεταξύ Εθνικής Οδού και Σιδηροδρομικού Σταθμού, ένα σημείο αρκετών εκατοντάδων στρεμμάτων το οποίο …..».
Σχετική πρόταση κατέθεσε και ο κ. Αμοιρίδης ο οποίος πρότεινε ως τόπο εγκατάστασης την περιοχή του Μακρύγιαλου.
Σε κάθε περίπτωση, το ζήτημα του Εμπορευματικού/ Διαμετακομιστικού Κέντρου ή Σταθμού είναι κομβικής σημασίας για το Νομό και την ανάπτυξή του και θα πρέπει να αντιμετωπισθεί οριστικά και αμετάκλητα από τα αρμόδια όργανα και τις υπηρεσίες.
Εξειδίκευση του μέτρου
Να συνδιαμορφωθεί πρόταση για τη διαχείριση του ζητήματος από τους φορείς και τις υπηρεσίες της πόλης με ηγήτορα το Επιμελητήριο ώστε συντεταγμένα να αποφασισθεί η θετική ή αρνητική αντιμετώπισή του. Η συλλογική δέσμευση συνεπάγεται και συλλογική ανάληψη ευθυνών.
7. Περιφερειακός Δρόμος Κατερίνης
Διαπίστωση
Ο Περιφερειακός δρόμος Κατερίνης αναβαθμίζει την προσβασιμότητα (από, προς και εντός), διευκολύνει τις αστικές και όχι μόνο συγκοινωνίες, συμβάλει στην αποσυμφόρηση του κέντρου, διευκολύνει τους επισκέπτες και τους τουρίστες, εξυπηρετεί την οικιστική ανάπτυξη, επιταχύνει την πρόσβαση σε εθνικά οδικά και σιδηροδρομικά δίκτυα και συντάσσεται με τη λογική της διαμόρφωσης μιας «κλειστής» πόλης (compact city) η οποία αντιπροσωπεύει ότι πιο σύγχρονο καταγράφεται σήμερα στο παγκόσμιο στερέωμα σε επίπεδο ανάπτυξης και διαχείρισης πολεοδομικών συγκροτημάτων.
Εξειδίκευση του μέτρου
Μέχρι σήμερα έχει ενταχθεί προς χρηματοδότηση μόνο το Νότιο Τμήμα της Περιφερειακής οδού. Με πρωτοβουλίες του Δήμου Κατερίνης να ληφθεί μέριμνα ώστε, να καταστεί εφικτή και η ένταξη του υπόλοιπου τμήματος (βόριου Τμήματος).