Επερώτηση βουλευτών της Ν.Δ. μεταξύ των οποίων ο βουλευτής Πιερίας Κ.Κουκοδήμος
Προς την υπουργό Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης κ. Μαριλίζα Ξενογιαννακοπούλου
Θέμα: Εικόνα γενικής παράλυσης στο Εθνικό Σύστημα Υγείας, στα νοσοκομεία και Κέντρα υγείας της χώρας
ΕΠΕΡΩΤΗΣΗ
Η σημερινή κατάσταση στο χώρο της υγείας επιδεινώθηκε σε όλους τους τομείς σε σχέση με τον Σεπτέμβριο του 2009. Την ώρα που υπάρχει επιτακτική ανάγκη για μείωση των ελλειμμάτων των νοσοκομείων και βελτίωση των οικονομικών του τομέα της υγείας η ηγεσία του Υπουργείου Υγείας δεν έχει σχέδιο χρηματοδότησης, οργάνωσης και εποπτείας του συστήματος με αποτέλεσμα εικόνα γενικής παράλυσης να έχει προκύψει σε όλο το Εθνικό Σύστημα Υγείας, τα νοσοκομεία και τα κέντρα υγείας.
Επτά περίπου μήνες της νέας κυβέρνησης δεν έχουν δημοσιευθεί ακόμη οι αρμοδιότητες των Γενικών Γραμματέων του υπουργείου, ενώ η κατάσταση στα νοσοκομεία παραμένει δραματική. Διοικητές που έχουν παραιτηθεί παρέμειναν μεγάλο χρονικό διάστημα στις θέσεις τους, χωρίς αρμοδιότητες, παρά μόνο για τα αναγκαία, ενώ όσοι ορίστηκαν περιμένουν τη δημοσίευση της απόφασης διορισμού τους ακόμη και σήμερα.
Με εγκύκλιο της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης αμέσως μετά τις εκλογές του Οκτωβρίου του 2009 ανεστάλησαν όλες οι διαγωνιστικές διαδικασίες προμηθειών από τις διοικήσεις των νοσοκομείων με αποτέλεσμα οι προμήθειες να γίνονται με παρατάσεις συμβάσεων, στα όρια της νομιμότητας, και με απευθείας αναθέσεις χωρίς προηγούμενη έγκριση της Επιτροπής Προμηθειών Υγείας του υπουργείου. Ενώ η σημερινή κυβέρνηση είχε δηλώσει ότι θα την καταργήσει και θα αλλάξει το σύστημα προμηθειών, χρειάστηκε να περάσουν έξι μήνες αμφισβήτησης και απαξίωσης της επιτροπής για να αποφασίζει ότι θα συνεχίσει το έργο της και με νέο διοικητικό συμβούλιο.
Αυτές οι λάθος αποφάσεις έχουν ως αποτέλεσμα από τις 4 Οκτωβρίου 2009 μέχρι και σήμερα, να σωρευτούν νέες υποχρεώσεις των νοσοκομείων προς τους προμηθευτές που ξεπερνούν τα 1,2 δις ευρώ.
Την ίδια ώρα το πρόγραμμα σταθερότητας και ανάπτυξης του Υπουργείου δεν φαίνεται εφικτό να επιτύχει τους στόχους του.
Καμία απόφαση της ηγεσίας του Υπουργείου δεν έχει δημοσιευθεί στο διαδίκτυο, όπως έχει εξαγγείλει ο Πρωθυπουργός.
Παράλληλα, η φαρμακευτική δαπάνη το πρώτο τρίμηνο του 2010 αυξήθηκε σε ποσοστό 12% δηλαδή κατά 220 εκ. ευρώ τον Ιανουάριο, Φεβρουάριο και Μάρτιο του 2010, σε σχέση με την αντίστοιχη του 2009. Οι κύριες αιτίες που οδηγηθήκαμε σε αυτήν την κατάσταση είναι το γεγονός ότι η κυβέρνηση πειραματίστηκε με τις παραμέτρους που καθορίζουν τη φαρμακευτική δαπάνη, δηλαδή την τιμή των φαρμάκων, τον όγκο συνταγογράφησης και το ποσοστό αποζημίωσης, ενώ χρειάστηκαν 6 μήνες να καταλήξει στα κριτήρια καθορισμού της λίστας φαρμάκου.
Η περικοπή του ποσού των εφημεριών χωρίς να προηγηθεί καταγραφή των πραγματικών αναγκών ανά νοσοκομείο προκάλεσε έμφραγμα στα νοσηλευτικά ιδρύματα και σε επισχέσεις εργασίας από την πλευρά των ιατρών. Ένα μεγάλο ποσοστό των ασθενών καταφεύγει στις ιδιωτικές κλινικές καθώς οι διοικητές των νοσοκομείων δεν υπογράφουν υλικά, με το πρόσχημα της διαγνωστικής διαδικασίας του Μαΐου, με αποτέλεσμα την εκτίναξη της ιδιωτικής δαπάνης.
Σημαντικά κενά και αναστολή λειτουργίας κλινικών επίσης παρατηρούνται στα δημόσια νοσοκομεία καθώς από τις 4 Οκτωβρίου 2009 με απόφαση της υπουργού πάγωσαν όλες οι κρίσεις των ιατρών κλάδου ΕΣΥ.
Έλλειψη πολιτικής βούλησης και κυβερνητικού προσανατολισμού παρατηρείται και με τη συλλογική σύμβαση που έχει υπογραφεί μεταξύ του υπουργείου Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης και των νοσοκομειακών ιατρών. Ενώ από τον Αύγουστο του 2009 με πράξη υπουργικού συμβουλίου είχε εξασφαλιστεί η χρηματοδότηση για 2000 θέσεις ιατρών στα νοσοκομεία, μέχρι σήμερα δεν έχει προσληφθεί ούτε ένας και οι μόνες θέσεις που έχουν προκηρυχθεί είναι οι 750 θέσεις ειδικευμένων που αντιστοιχούν σε οργανικά κενά και που με απόφαση της υπουργού πάγωσαν.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα ανακρίβειας από την πλευρά της σημερινής πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Υγείας είναι οι επανειλημμένες εξαγγελίες ότι ετέθησαν σε λειτουργία 83 νέες κλίνες και ότι μέχρι τέλος Φεβρουαρίου θα λειτουργήσουν 150 συνολικά στις μονάδες εντατικής θεραπείας. Μέχρι σήμερα όμως έχουν δοθεί μόλις 51 νέες κλίνες, ενώ μια ακόμη παλινδρόμηση της σημερινής πολιτικής ηγεσίας σχετικά με τον εξοπλισμό τους αποτελεί η ακύρωση από την υπουργό Υγείας της απόφασης έγκρισης σκοπιμότητας για την προμήθεια 50 monitors, 60 αναπνευστήρων όγκου με πεπιεσμένο αέρα και 40 κλινών ΜΕΘ, 11 ημέρες μετά την αρχική απόφαση.
Ο σχεδιασμός, η εκπόνηση και η υλοποίηση μιας ολοκληρωμένης αντικαπνιστικής πολιτικής, παραπέμφθηκε στις καλένδες. Δυστυχώς όμως μετά τις εκλογές της 4ης Οκτωβρίου, παρατηρείται παντελής αδιαφορία για τη συνέχιση και εφαρμογή της αντικαπνιστικής πολιτικής.
Κατόπιν των ανωτέρω
ΕΡΩΤΑΤΑΙ Η ΑΡΜΟΔΙΑ ΥΠΟΥΡΓΟΣ
1.Ποιο είναι το μοντέλο οργάνωσης και χρηματοδότησης του συστήματος Υγείας στη χώρα μας που έχει η σημερινή κυβέρνηση;
2.Πώς ακριβώς θα λυθεί η πολυπλοκότητα της εμπλοκής του κράτους στις χρηματικές ροές μεταξύ του ασφαλιστικού συστήματος και του ΕΣΥ;
3.Σε τι στάδιο βρίσκεται η επεξεργασία και η εκπόνηση της ΚΥΑ για τον καθορισμό πρόσθετης διαδικασίας ελέγχου και επιβολής κυρώσεων στους παραβάτες του νόμου (αρθ.6 παρ.3 Ν.3730/2008) και ποια είναι η πορεία ελέγχου και εφαρμογής της απαγόρευσης του καπνίσματος που ο ίδιος ο νόμος θέσπισε;
4.Ποιος είναι ο λόγος που δεν λειτούργησαν και οι 150 νέες κλίνες στις Μονάδες Εντατικής Θεραπείας όπου αρχικά είχατε ανακοινώσει καν εάν έχει εξασφαλισθεί ο απαραίτητος εξοπλισμός τους;
Οι επερωτώντες Βουλευτές
Μάριος Σαλμάς, Γιαννόπουλος Αθανάσιος, Γιακουμάτος Γεράσιμος, Τσιάρας Κωνσταντίνος, Κιλτίδης Κωνσταντίνος, Τζακαλάγιας Ζήσης, Βρούτσης Γιάννης, Κόλλιας Κωνσταντίνος, Γιαννάκης Μιχάλης, Δημ.Τσουμάνης, Γεώργιος Βλάχος, Γεώργιος Χασαπίδης, Μιχάλης Χαλκίδης, Μαρία Κόλλια, Κουκοδήμος Κώστας, Κεφαλογιάννη Ολγα και Πλακιωτάκης Ιωάννης.