«Είναι γεγονός ότι πολλοί από τους πολίτες έχουν εναποθέσει τις ελπίδες τους στην επιτυχία της προσπάθειας για ανάπτυξη. Και η επιτυχία, όπως όλοι γνωρίζουμε, θα κριθεί κατά την εφαρμογή του επενδυτικού νόμου» τόνισε μεταξύ άλλων στην ομιλία της στη Βουλή για τον επενδυτικό νόμο, η Βουλευτής Πιερίας Μαρία Μίχου.
Εξέφρασε την εκτίμηση ότι έχουν δημιουργηθεί οι προϋποθέσεις ώστε ο νέος αναπτυξιακός νόμος να μην είναι ένα ακόμη εφαλτήριο για εύκολο και γρήγορο πλουτισμό, αφού όπως χαρακτηριστικά σημείωσε «τα αποτελέσματα αυτά τα ζήσαμε και δεν θέλουμε να επαναληφθούν».
ΑΝΑΓΚΗ ΝΑ ΠΡΟΣΑΡΜΟΣΤΟΥΜΕ ΣΤΙΣ ΕΞΕΛΙΞΕΙΣ
Για πάνω από τρεις δεκαετίες ζούμε σε συνθήκες παγκοσμιοποιημένης οικονομίας και διεθνούς ανταγωνισμού. Όμως, η στάση μας ήταν σχεδόν πάντοτε παθητική. Προσπαθούσαμε, συνεχώς, να προσαρμοστούμε στις εξελίξεις, χωρίς ποτέ να δημιουργούμε τις προϋποθέσεις για να γίνουμε μέρος τους.
Η πρόσφατη έρευνα του Ι.Ο.Β.Ε. για την επιχειρηματικότητα στην Ελλάδα επιβεβαιώνει αυτή ακριβώς την πραγματικότητα. Σύμφωνα με τα ευρήματα που παρουσιάστηκαν για το 2009, μόλις το 13% των προϊόντων που παράγουν οι νέες ελληνικές επιχειρήσεις είναι εντελώς καινοτόμο, επίδοση η οποία μας κατατάσσει τελευταίους στις χώρες καινοτομίας. Επιπλέον, μόλις το 7% των νέων επιχειρήσεων δημιουργεί μια νέα αγορά για να απευθύνει τα προϊόντα της, ενώ το επίπεδο της τεχνολογίας που χρησιμοποιείται στις διαδικασίες παραγωγής είναι σε μεγάλο βαθμό παρωχημένο.
ΕΞΩΣΤΡΕΦΕΙΑ ΚΑΙ ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑ ΣΤΟΝ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΟ ΝΟΜΟ
Τα παραπάνω στοιχεία δείχνουν ότι η εξωστρέφεια και η καινοτομία είναι τα στοιχεία που λείπουν από την ελληνική οικονομία, από την ελληνική παραγωγική διαδικασία. Εάν θέλουμε να πετύχουμε, πρέπει να στρέψουμε το βλέμμα μας προς τα έξω, προσφέροντας προϊόντα και υπηρεσίες τα οποία θα χαρακτηρίζονται από μια θετική σχέση κόστους – ποιότητας.
Αυτή ακριβώς την αλλαγή επιχειρεί να σηματοδοτήσει ο νέος αναπτυξιακός νόμος. Είναι μια αλλαγή, η οποία θα δώσει την δυνατότητα στους Έλληνες επιχειρηματίες να διεκδικήσουν με αξιώσεις μερίδιο στην διεθνή αγορά.
Αυτό αποτυπώνεται, κατά την άποψή μου, στους τέσσερις βασικούς στόχους του νομοσχεδίου:
Πρώτον, ενίσχυση της ποιοτικής και ανταγωνιστικής παραγωγής με έμφαση στην καινοτομία, δεύτερον, ενίσχυση της εξωστρέφειας, τρίτον, ενίσχυση της απασχόλησης και τέταρτον, περιφερειακή συνοχή.
ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΑ ΕΡΓΑΛΕΙΑ ΟΙ ΕΝΙΣΧΥΣΕΙΣ
Για να επιτευχθούν, βέβαια, τα παραπάνω χρειαζόμαστε αναπτυξιακά εργαλεία, τα οποία στην παρούσα φάση έχουν την μορφή ενισχύσεων.
Συγκεκριμένα, πρόκειται για: φορολογικές απαλλαγές, επιχορήγηση κεφαλαίου, επιχορήγηση χρεολυσίου μακροπρόθεσμου δανείου μέχρι 10 έτη και επιδότηση του κόστους της δημιουργούμενης απασχόλησης.
Από τις διατάξεις του σχεδίου νόμου προκύπτει ότι η κατανομή αυτών των εργαλείων δεν είναι ισόρροπη. Το μεγαλύτερο βάρος πέφτει στις φοροαπαλλαγές, οι οποίες θα είναι τριπλάσιες από το άθροισμα επιχορηγήσεων και επιδοτήσεων.
Η επιλογή, βέβαια, αυτή εξηγείται και λόγω των περιορισμένων δημοσιονομικών δυνατοτήτων της χώρας. Πρέπει, όμως, κατά την γνώμη μου, να επανεξεταστεί.
Οι φοροαπαλλαγές, για την πραγματοποίηση νέων επενδύσεων έχουν νόημα όταν προσφέρονται σε επιχειρήσεις με σημαντική κερδοφορία. Στην Ελλάδα οι επιχειρήσεις αυτές είναι μεγάλες σε κλίμακα κατά κανόνα, εδρεύουν στα μεγάλα αστικά κέντρα και δεν είναι οι πρώτες που χρειάζονται αυτή την στιγμή ενίσχυση.
ΑΜΕΣΗ ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΣΤΙΣ Μ.Μ.Ε. ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ
Ενίσχυση – και μάλιστα άμεση – χρειάζονται οι μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις της Περιφέρειας, οι οποίες αντιμετωπίζουν σημαντικότατα προβλήματα, τα οποία απειλούν ευθέως την βιωσιμότητά τους. Η επιλογή αυτή, αν και αποτυπώνεται στο πρώτο άρθρο του νομοσχεδίου, όπου γίνεται ιδιαίτερη αναφορά στην περιφερειακή συνοχή, δεν μπορεί να επιτευχθεί σε ικανοποιητικό βαθμό χωρίς την αύξηση του ποσοστού των χρηματικών ενισχύσεων.
Η ΠΙΕΡΙΑ
Η Πιερία βρίσκεται στην τρίτη κατηγορία ενισχύσεων με το κατά κεφαλήν Α.Ε.Π. να βρίσκεται στο 64.44% του μέσου ελληνικού όρου, την ώρα που το αντίστοιχο ποσοστό για την Αττική φτάνει το 134,48%. Μιλάμε για μια απόκλιση της τάξης του 70%.
Εάν προσπαθήσουμε να γεφυρώσουμε αυτό το χάσμα με φοροαπαλλαγές, δεν θα καταφέρουμε τα αναμενόμενα αποτελέσματα, πολύ απλά γιατί δεν υπάρχουν τα διαθέσιμα επαρκή ιδιωτικά κεφάλαια προς επένδυση. Αν σ’ αυτό συνυπολογίσουμε και την μέχρι σήμερα αντιαναπτυξιακή στάση των ελληνικών τραπεζών τότε τα περιθώρια κινήσεων περιορίζονται σημαντικά. Πιστεύω ότι η αναπροσαρμογή της κατανομής των χρηματοδοτικών ενισχύσεων προς όφελος των ενισχύσεων κεφαλαίου θα μας οδηγήσει, κατά την άποψή μου, σε καλύτερα αποτελέσματα. Αποτελέσματα τα οποία θα έχουν διάχυτο όφελος στην κοινωνία. Δεν θα τονώσουν μόνο τους οικονομικούς δείκτες, αλλά παράλληλα θα καταπολεμήσουν την ανεργία , που συνεχίζει την ανοδική της πορεία. Σύμφωνα με τα πρόσφατα στοιχεία βλέπουμε ότι η ανεργία είναι στο 13.5%, και πλήττει, φυσικά, ιδιαίτερα τους νέους και τις γυναίκες.
Στην Πιερία, επίσης ένα σημαντικό ζήτημα σε σχέση με τον επενδυτικό νόμο, είναι το θέμα του τουρισμού. Πάρα πολλές τουριστικές επιχειρήσεις είναι μικρές επιχειρήσεις κάτω των τεσσάρων αστέρων, οι οποίες θα πρέπει να ενταχθούν στις ενισχύσεις του νέου επενδυτικού νόμου.
Θα πρέπει όμως και οι υπουργικές αποφάσεις και τα προεδρικά διατάγματα να βγουν το συντομότερο δυνατό , ώστε να συμβάλλουν στην έγκαιρη υλοποίηση του νόμου.
ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ ΕΡΓΑΛΕΙΟ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ
Ο αναπτυξιακός νόμος αποτελεί αναμφίβολα ένα σημαντικό εργαλείο στα χέρια όλων μας. Μαζί με το Ε.Σ.Π.Α. και το Ε.Τ.Ε.Α.Ν. θα αποτελέσουν την κινητήριο δύναμη της ελληνικής οικονομίας τα επόμενα χρόνια. Οι ευκαιρίες που ανοίγονται είναι πολλές και για την αξιοποίησή τους θα πρέπει να συμβάλλουμε όλοι. Γι΄ αυτό θεωρώ ότι είναι χρήσιμη η προετοιμασία από το Υπουργείο μιας μεγάλης καμπάνιας ενημέρωσης για τον νέο αναπτυξιακό νόμο. Έτσι πιστεύω ότι ο κάθε ιδιώτης θα είναι σε θέση να γνωρίζει το έργο του Υπουργείου σας, το έργο που παράγει η Κυβέρνηση, ακόμη και αν δεν προτίθεται να επενδύσει άμεσα.