Παρασκευή 7 Δεκεμβρίου 2012

ΕΙΣΗΓΗΣΗ ΣΤΟ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΤΟΥ ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟΥ ΠΙΕΡΙΑΣ ΤΗΣ ΜΙΧΟΥ ΜΑΡΙΑΣ ΩΣ ΕΚΠΡΟΣΩΠΟΣ ΤΟΥ ΠΑΣΟΚ



ΣΗΜΑΝΤΙΚΑ ΠΕΡΙΘΩΡΙΑ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ
ΣΤΟΝ ΑΓΡΟΤΙΚΟ ΚΑΙ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΟ ΤΟΜΕΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΙΕΡΙΑ


Θα ήθελα να αναφερθώ πιο συγκεκριμένα στους τομείς που παίζουν ιδιαίτερο ρόλο για την Πιερία και υπάρχουν σημαντικά περιθώρια ανάπτυξης ακόμα.
Να ξεκινήσω με τον Αγροτικό Τομέα που αφορά ιδιαίτερα την περιοχή μας. Πιστεύω ότι υπάρχουν σημαντικά περιθώρια ανάπτυξης γιατί οι απαντήσεις είναι θετικές στα βασικά ερωτήματα.

Υπάρχει σημαντικό έλλειμμα στο εμπορικό ισοζύγιο αγροτικών προϊόντων περίπου 2 δις ευρώ. Θα πρέπει όχι μόνο να το καλύψουμε αλλά και να δημιουργήσουμε πλεόνασμα. 
Όσον αφορά τα γεωγραφικά στοιχεία υπάρχουν όλες οι προϋποθέσεις σχετικά με την καλλιεργούμενη γη.
Στη χώρα μας 25 εκατ. στρέμματα δεν καλλιεργούνται και 23 εκατ. στρέμματα καλλιεργούνται. Εάν επιχειρήσουμε να τα αξιοποιήσουμε θα διπλασιάσουμε τις παραγωγικές εκτάσεις και μαζί με αυτές και τις κοινοτικές ενισχύσεις.
Υπάρχει ο ανθρώπινος παράγοντας. Η Πιερία έχει σημαντικό δυναμικό αγροτών .
Υπάρχει και η διάθεση πλέον της οργάνωσης του παραγωγού σε επίπεδο επιχειρηματία σε μια εποχή σαφούς τάσης απογαλακτισμού του αγρότη από το κράτος.
Προσφάτως έκανα συγκεκριμένες προτάσεις προς τον Υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης, για την διάθεση των αγροτικών προϊόντων.
Στην Πιερία παράγονται εξαιρετικής ποιότητας προϊόντα του πρωτογενή τομέα από τα οποία σημαντικό τμήμα τους εξάγεται όπως τα ακτινίδια, τα σταφύλια, τα κεράσια και άλλα. Το μεγαλύτερο πρόβλημα των παραγωγών είναι οι χαμηλές τιμές που απολαμβάνουν στην διάθεση των προϊόντων τους και η ανασφάλεια πολλές φορές για την είσπραξη των χρημάτων από τον έμπορο. Από την άλλη πλευρά ο καταναλωτής, δηλαδή οι κάτοικοι της Πιερίας πληρώνουν πολύ ακριβά τα προϊόντα στο ράφι των εμπόρων.
Αυτό όμως απογοητεύει τον αγρότη που πολλές φορές βλέπει αυτήν την μεγάλη ψαλίδα στις τιμές από το χωράφι στο ράφι. Πολλές φορές μάλιστα δεν βγάζει ούτε το κόστος της καλλιέργειας.
Μία από τις προτάσεις λοιπόν είναι :
Οι αγορές των αγροτών (farmers’ markets) και στην Πιερία :
Είναι υπαίθριες ή στεγασμένες αγορές όπου συμμετέχουν αμιγώς γεωργοί, διαθέτοντας απευθείας στους καταναλωτές τα προϊόντα που οι ίδιοι παράγουν - φυτικά ή ζωικά, νωπά και μεταποιημένα.
Έτσι επιτυγχάνεται η άμεση διάθεση των προϊόντων, βελτιώνοντας τις αγοραστικές επιλογές των καταναλωτών και τις επιλογές διάθεσης των παραγωγών. Τα παραπάνω εξυγιαίνουν την αγορά και μεγιστοποιούν το όφελος και για τις δύο ομάδες, με πληθώρα από οφέλη να συνυπάρχουν, όπως :
  • Καλύτερες τιμές για παραγωγούς και καταναλωτές χωρίς ενδιάμεσα κόστη
  • Άμεση επαφή παραγωγού-καταναλωτή
  • Φρεσκάδα και ταυτότητα των προϊόντων
  • Δυνατότητα υγιεινής διατροφής με τοπικά προϊόντα
  • Συμβολή στη διατροφική αυτάρκεια των κατοίκων μίας περιοχής ή χώρας
  • Μειωμένη επιβάρυνση του περιβάλλοντος λόγω της μικρής απόστασης που διανύουν τα τρόφιμα
  • Σύνδεση με τον αγροτουρισμό
Το μοντέλο των Farmers’ Markets μπορεί να περιλαμβάνει από μερικούς μόνο πάγκους μέχρι ολόκληρα οικοδομικά μπλοκ. Δεν μιλάμε για Λαϊκές Αγορές.
Επίσης, στόχος είναι οι αγορές αυτές να έχουν τέτοια οργάνωση και υποδομή ώστε το όποιο κόστος λειτουργίας να είναι ελάχιστο.
Τα κριτήρια για την λειτουργία των farmersMarkets ικανοποιεί πλήρως και η Πιερία δηλαδή:
1) Βρίσκεται κοντά σε μεγάλο αστικό κέντρο, τη Θεσσαλονίκη, (επομένως τα μεταφορικά κόστη είναι μικρά) και συνδέεται μ’ αυτήν με άριστο οδικό δίκτυο.
2) Διαθέτει δυναμικές ομάδες παραγωγών (βραβεύονται μάλιστα και στο εξωτερικό) και μεμονωμένους παραγωγούς οι οποίοι παράγουν εξαιρετικά προϊόντα.
3) Υπάρχει διαθεσιμότητα χώρων και ενδεικτικά αναφέρω τον χώρο της εμποροπανήγυρης Κατερίνης (ένας χώρος περίπου 23,5 στρεμμάτων δίπλα στον οικιστικό ιστό της πόλης που ανήκει στον Δήμο Κατερίνης κατάλληλος για την έκθεση όλων των παραγόμενων προϊόντων της Πιερίας).
Τουριστικός Τομέας
Είναι γνωστό ότι η τουριστική ανάπτυξη είναι η σημαντικότερη ελπίδα της χώρας για άμεση επανεκκίνηση της οικονομίας. Ο τουρισμός έχει συμμετοχή με 16% περίπου στο ΑΕΠ και απασχολεί το 19% του εργατικού δυναμικού της χώρας. Το 1/3 του ελλείμματος του εμπορικού ισοζυγίου καλύπτεται από τον τουρισμό
Ο Τουρισμός βοηθά στην ανάπτυξη όλης της περιφέρειας και υποστηρίζεται από πολλούς κλάδους της ελληνικής οικονομίας.  Χρειάζεται κατά συνέπεια εθνικός σχεδιασμός για την τουριστική ανάπτυξη,. Ειδικότερα προτείνονται :
*Ολοκλήρωση του ειδικού χωροταξικού για το τουρισμό.
*Τακτοποίηση λιμανιών. Από τα 899 Λιμάνια που διαθέτουμε περίπου τα 2/3 αντιμετωπίζουν προβλήματα με την αδειοδότησή τους και αποκλείονται από τους σχετικούς διαγωνισμούς για χρηματοδότηση έργων υποδομής.
*Αναβάθμιση της τουριστικής εκπαίδευσης.
*Υλοποίηση προγράμματος αναβάθμισης των μουσειακών εγκαταστάσεων, μέριμνα για καθημερινή κανονική λειτουργία τους και για την ανάπτυξη της συναφούς τοπικής οικονομίας. Συνεργασία με πολιτιστικούς συλλόγους.
*Εισαγωγή ενός απλού, σταθερού και ελκυστικού φορολογικού συστήματος, που θα παραμείνει αμετάβλητο στις βασικές του ρυθμίσεις για τουλάχιστον 10 χρόνια, θα ενισχύσει τις επενδύσεις στο τουρισμό.

*Προτάσεις για τον Ιατρικό Τουρισμό
Η Ελλάδα μπορεί να γίνει ιδιαίτερα ανταγωνιστική στον ιατρικό τουρισμό λόγω του κλίματος και των άλλων στοιχείων (ήλιος, θάλασσα, ιαματικά λουτρά κλπ), καθώς και λόγω της διαθεσιμότητας σημαντικού ιατρικού και νοσηλευτικού δυναμικού. Απαιτούνται τα εξής:
Διαμόρφωση υποδομών ιατρικού τουρισμού, όπως ‘’Ξενοδοχεία Αποκατάστασης, Ψυχολογικής Υποστήριξης & Ανανέωσης, Ευεξίας, κ.α.’’
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ – ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ
Είναι γνωστή η μεγάλη πολιτιστική κληρονομιά που έχει αναδειχτεί αλλά και συνεχώς αναδεικνύεται στην περιοχή μας. Μόνο τα 2,5 τελευταία χρόνια έχουν υλοποιηθεί αλλά και ενταχθεί έργα πολλών εκατομμυρίων ευρώ.
Τα Λείβηθρα, οι Μακεδονικοί Τάφοι,η Μουσειακή έκθεση του Μακρυγιάλου, οι Λουλουδιές Κίτρους, τα έργα στη Μονή του Αγίου Διονυσίου και πάνω από όλα αυτά που ήδη αναδείχτηκαν, όπως ο Αρχαιολογικός χώρος του Δίου,το κάστρο του Πλαταμώνα πρέπει επιτέλους να παντρευτούν με το τουριστικό μας προϊόν.
Μαζί με τον Μυθικό Όλυμπο και τις μοναδικές του διαδρομές η Πιερία οφείλει να δημιουργήσει αυτό που της αξίζει.
Και αυτό πρέπει να το παραδεχτούμε ότι είναι καθαρά δικό μας τοπικό θέμα και δικό μας στοίχημα.
ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ - ΓΑΣΤΡΟΝΟΜΙΑ
Τα παραγόμενα προϊόντα της Πιερίας θα μπορούσαν άριστα να ενταχθούν σε ένα συνολικό τουριστικό πακέτο.
Τα παραγόμενα ποιοτικά μας προϊόντα μπορούν να παντρευτούν με τη γαστρονομία και τη σωστή διατροφή και τον τουρισμό.
Να δώσουμε την δυνατότητα στον τουρίστα εκτός από τον ήλιο και την θάλασσα, να έχει στις διακοπές του και μια εξαιρετική διατροφή. Αυτός επιστρέφοντας στη χώρα του θα γίνει κομιστής και διαφημιστής της Ελληνικής διατροφής .
Εξειδικευμένες προτάσεις για την Πιερία
  • Η εφαρμογή ως καλή πρακτική ( best practice ) των κοινωνικών δικτύων ( social media ) στην προβολή της περιοχής μας. Μπορούμε με συνεργασία να γίνουμε πρότυπος νομός που ακολουθεί τις τρέχουσες τάσεις χρήσης του διαδικτύου.
  • Η προβολή της περιοχής μας με ένα ενιαίο αναθεωρημένο τουριστικόbrand name.
  • Η αξιοποίηση δημοτικής περιουσίας ( πχ η καλύτερη δυνατή χρήση του χώρου της εμποροπανήγυρης και του παλαιού νοσοκομείου για να δώσουμε ένα καλύτερο προφίλ που θα χαρακτηρίζει το δήμο της Κατερίνης ).
  • Η οργάνωση σε ομάδες παραγωγών για συγκεκριμένα αγροτικά προϊόντα των οποίων οι καλλιεργητές δεν μπορούν από μόνοι τους να προχωρήσουν σε εξαγωγές.




Aναρτήθηκε από: ΤΟΝ ΑΠΟΣΤΟΛΟΝ ΛΑΓΙΟΝ