Ποιο είναι το πρώτο πράγμα που μαθαίνει ένα παιδί στο σχολείο; Η ορθογραφία. Για ποιο πράγμα φωνάζουν πάντα οι εκπαιδευτικοί, λέγοντας ότι κρύβει μέσα του όλη την... ομορφιά και την ιστορία της Ελλάδος; Για τη γλώσσα. Τι συμβαίνει λοιπόν όταν ένα επίσημο κείμενο κρατικού φορέα είναι γεμάτο λάθη; Λάθη που κυριολεκτικά βγάζουν μάτι. Πιο συγκεκριμένα, το Υπουργείο Παιδείας έχει βγάλει μια προκήρυξη για τους εκπαιδευτές των ΙΕΚ η οποία συνοδεύεται από έναν οδηγό με συμβουλές για το πώς πρέπει να συμπληρωθεί η αίτηση από τους υποψήφιους εκπαιδευτές (για όποιον ενδιαφέρεται: http://cert.gsae.edu.gr/diek/images/docs/odigies_1.pdf) Η αλήθεια είναι ότι ένα κείμενο σε κερδίζει ή σε χάνει από την πρώτη στιγμή που θα το κοιτάξεις, πριν καν το διαβάσεις. Στο συγκεκριμένο κείμενο δεν υπάρχει καμία στοίχιση, χρησιμοποιείται άλλη γραμματοσειρά σε κάθε πρόταση, πολύ λίγες προτάσεις ξεκινούν με κεφαλαίο, στις μισές λέξεις λείπει ο τόνος, ενώ απουσιάζουν και πολλά σημεία στίξης. Πρώτη εντύπωση: Άλλο ένα προχειρογραμμένο κείμενο. Υπάρχουν και χειρότερα. Το κείμενο έχει δεκάδες ορθογραφικά λάθη, λάθη που ούτε μαθητής δημοτικού δε θα έκανε (να γράψεται, πηγαίνεται, θα εμφανιστή κτλ). Σύνταξη ανύπαρκτη. Για να βγάλει κανείς νόημα από κάθε πρόταση πρέπει να τη διαβάσει δυο και τρεις φορές. Δεύτερη εντύπωση: Ντροπή. Είναι δυνατόν ένας επίσημος κρατικός φορέας όπως το Υπουργείο Παιδείας να επιτρέπει να κυκλοφορήσει ένα τόσο προχειρογραμμένο και γεμάτο λάθη κείμενο; Όταν το ίδιο το Υπουργείο αδιαφορεί τόσο και υποβιβάζει την αξία της γλώσσας, τι μήνυμα θα πάρουν όλοι όσοι διαβάζουν το κείμενο; Μα δε βρέθηκε ένας υπάλληλος σε ολόκληρο Υπουργείο να αναγνωρίσει τα λάθη και να τα διορθώσει για να αποφευχθεί και το ρεζιλίκι; Όλοι οι άνθρωποι κάνουν λάθη και στον προφορικό και στο γραπτό λόγο. Είναι κάτι απολύτως κατανοητό και αποδεκτό. Όταν, όμως, κάποιος τριπλοτσεκάρει ένα απλό email που στέλνει σε ένα φίλο του, δεν είναι αυτονόητο ότι ένας κρατικός φορέας θα φρόντιζε ακόμη περισσότερο ένα κείμενο που απευθύνεται σε χιλιάδες άτομα, και μάλιστα εκπαιδευτικούς; Προφανώς το κείμενο αυτό είναι ενδεικτικό του πως αντιμετωπίζει το Υπουργείο το θεμελιώδες ζήτημα της εκπαίδευσης, με προχειρότητα και αδιαφορία.
Δευτέρα 28 Ιανουαρίου 2013
Mάθε υπουργείο γράμματα!..
Ποιο είναι το πρώτο πράγμα που μαθαίνει ένα παιδί στο σχολείο; Η ορθογραφία. Για ποιο πράγμα φωνάζουν πάντα οι εκπαιδευτικοί, λέγοντας ότι κρύβει μέσα του όλη την... ομορφιά και την ιστορία της Ελλάδος; Για τη γλώσσα. Τι συμβαίνει λοιπόν όταν ένα επίσημο κείμενο κρατικού φορέα είναι γεμάτο λάθη; Λάθη που κυριολεκτικά βγάζουν μάτι. Πιο συγκεκριμένα, το Υπουργείο Παιδείας έχει βγάλει μια προκήρυξη για τους εκπαιδευτές των ΙΕΚ η οποία συνοδεύεται από έναν οδηγό με συμβουλές για το πώς πρέπει να συμπληρωθεί η αίτηση από τους υποψήφιους εκπαιδευτές (για όποιον ενδιαφέρεται: http://cert.gsae.edu.gr/diek/images/docs/odigies_1.pdf) Η αλήθεια είναι ότι ένα κείμενο σε κερδίζει ή σε χάνει από την πρώτη στιγμή που θα το κοιτάξεις, πριν καν το διαβάσεις. Στο συγκεκριμένο κείμενο δεν υπάρχει καμία στοίχιση, χρησιμοποιείται άλλη γραμματοσειρά σε κάθε πρόταση, πολύ λίγες προτάσεις ξεκινούν με κεφαλαίο, στις μισές λέξεις λείπει ο τόνος, ενώ απουσιάζουν και πολλά σημεία στίξης. Πρώτη εντύπωση: Άλλο ένα προχειρογραμμένο κείμενο. Υπάρχουν και χειρότερα. Το κείμενο έχει δεκάδες ορθογραφικά λάθη, λάθη που ούτε μαθητής δημοτικού δε θα έκανε (να γράψεται, πηγαίνεται, θα εμφανιστή κτλ). Σύνταξη ανύπαρκτη. Για να βγάλει κανείς νόημα από κάθε πρόταση πρέπει να τη διαβάσει δυο και τρεις φορές. Δεύτερη εντύπωση: Ντροπή. Είναι δυνατόν ένας επίσημος κρατικός φορέας όπως το Υπουργείο Παιδείας να επιτρέπει να κυκλοφορήσει ένα τόσο προχειρογραμμένο και γεμάτο λάθη κείμενο; Όταν το ίδιο το Υπουργείο αδιαφορεί τόσο και υποβιβάζει την αξία της γλώσσας, τι μήνυμα θα πάρουν όλοι όσοι διαβάζουν το κείμενο; Μα δε βρέθηκε ένας υπάλληλος σε ολόκληρο Υπουργείο να αναγνωρίσει τα λάθη και να τα διορθώσει για να αποφευχθεί και το ρεζιλίκι; Όλοι οι άνθρωποι κάνουν λάθη και στον προφορικό και στο γραπτό λόγο. Είναι κάτι απολύτως κατανοητό και αποδεκτό. Όταν, όμως, κάποιος τριπλοτσεκάρει ένα απλό email που στέλνει σε ένα φίλο του, δεν είναι αυτονόητο ότι ένας κρατικός φορέας θα φρόντιζε ακόμη περισσότερο ένα κείμενο που απευθύνεται σε χιλιάδες άτομα, και μάλιστα εκπαιδευτικούς; Προφανώς το κείμενο αυτό είναι ενδεικτικό του πως αντιμετωπίζει το Υπουργείο το θεμελιώδες ζήτημα της εκπαίδευσης, με προχειρότητα και αδιαφορία.