για τις εγγυητικές μετάκλησης αλλοδαπών εργατών
Την πρόθεση του υπουργείου να προχωρήσει σε αναμόρφωση του νομοθετικού πλαισίου που αφορά τις μετακλήσεις αλλοδαπών εργατών, αναφέρει η υφυπουργός Εσωτερικών κ. Τζάκρη σε ερώτηση που κατέθεσε ο βουλευτής Πιερίας Κ.Κουκοδήμος, αναφορικά με τα προβλήματα που προέκυψαν με μεγάλο αριθμό αγροτών του δήμου Δίου που «έχασαν» τις εγγυητικές τους επιστολές λόγω της μη επιστροφής των αλλοδαπών εργατών στις χώρες προέλευσής τους.
Η κ. Τζάκρη στην απάντησή της, αναλύει το υπάρχον νομικό πλαίσιο και στο τέλος επισημαίνει πως αναγνωρίζει τα προβλήματα που δημιουργούνται τονίζοντας πως το αρμόδιο υπουργείο θα προχωρήσει σε απαραίτητες αλλαγές, πλην όμως δεν δίνει ουσιαστικές απαντήσεις στα ερωτήματα που τίθενται στο κείμενο της ερώτησης.
Η απάντηση της κ. Τζάκρη
Σε απάντηση της αριθ.9424/28.4.2010 Ερώτησης, που κατατέθηκε από τον βουλευτή κ. Κώστα Κουκοδήμο, αναφορικά με τις εγγυητικές επιστολές που καταθέτουν οι εργοδότες για τη μετάκληση αλλοδαπών εργατών με σκοπό την εποχιακή απασχόληση και κατά το μέρος που άπτεται των αρμοδιοτήτων του υπουργείου μας, σας γνωρίζουμε τα εξής:
Με βάση το υφιστάμενο σήμερα νομοθετικό πλαίσιο η διαδικασία εισόδου υπηκόων τρίτων χωρών στην Ελληνική Επικράτεια με σκοπό την εποχιακή εργασία ρυθμίζεται από τις διατάξεις του άρθρου 16 του Ν.3386/2005 και της αριθ.12311/3.6.2008 κοινής υπουργικής απόφασης 9ΦΕΚ 1063 Β’) που αφορά στον καθορισμό της διαδικασίας και των κριτηρίων που λαμβάνονται υπόψη κατά την κατάρτιση της έκθεσης της παραγράφου 3 του άρθρου 14 του Ν.3386/05, καθώς και των ειδικότερων όρων για τη μετάκληση για εξαρτημένη εργασία υπηκόων τρίτων χωρών, η οποία εκδόθηκε σε εφαρμογή των διατάξεων της παραγράφου 5 του άρθρου 14 του ν.3386/05, όπως αυτές αντικαταστάθηκαν με τις διατάξεις της παραγράφου 4 του άρθρου 5 του ν.3536/07 (ΦΕΚ 42 Α’).
Συγκεκριμένα με τις διατάξεις της παραγράφου 2 του άρθρου 16 του ν.3386/05 ορίζεται ότι «Ο εργοδότης που επιθυμεί να απασχολήσει υπήκοο τρίτης χώρας για εποχιακή εργασία και προκειμένου να χορηγηθεί η αντίστοιχη θεώρηση εισόδου, οφείλει να λάβει προηγούμενη έγκριση του Γενικού Γραμματέα της Περιφέρειας, εφόσον προβλέπονται αντίστοιχες θέσεις στην απόφαση του άρθρου 14 του νόμου αυτού, ύστερα από αίτηση που κατατίθεται στο δήμο ή στην κοινότητα του τόπου κατοικίας ή διαμονής του, τουλάχιστον τρεις μήνες πριν από την έναρξη των εργασιών του, εφαρμοζόμενης, κατά τα λοιπά, της διαδικασίας του άρθρου 11 του ίδιου νόμου. Μαζί με την αίτηση ο εργοδότης καταθέτει εγγυητική επιστολή τράπεζας ή του Ταμείου παρακαταθηκών και Δανείων που αντιστοιχεί στις αποδοχές ενός μηνός του ανειδίκευτου εργάτη, η οποία επιστρέφεται στον εργοδότη μετά τη λήξη της άδειας διαμονής και την αναχώρηση του υπηκόου τρίτης χώρας από την Ελλάδα. Αρμόδια για την εξέταση της αίτησης είναι η οικεία Υπηρεσία Αλλοδαπών και Μετανάστευσης της Περιφέρειας».
Επίσης με τις διατάξεις της παραγράφου 4 του άρθρου 16 του ν.3386/05 διευκρινίζεται ότι: «Κατά τα λοιπά, η είσοδος, διαμονή και το χρονικό διάστημα απασχόλησης υπηκόων τρίτων χωρών για εποχιακή εργασία στην Ελλάδα ρυθμίζονται από διμερείς ή πολυμερείς διεθνείς συμφωνίες, οι οποίες και κατισχύουν». Η χώρα μας έχει συνάψει διμερή συμφωνία με την Αλβανία για εποχιακή απασχόληση η οποία έχει κυρωθεί με το ν.2482/1997 (ΦΕΚ 73 Α’) οι διατάξεις της οποίας εφαρμόζονται και κατισχύουν των διατάξεων του ανωτέρω άρθρου.
Επιπλέον με την αριθμ. 12311/3/6/2008 ΚΥΑ ορίζεται ότι μετά την έκδοση της κοινής υπουργικής απόφασης της παραγράφου 4 του άρθρου 14 του Ν.3386/05, ο εργοδότης που επιθυμεί τη μετάκληση υπηκόου τρίτης χώρας για εποχιακή απασχόληση, εφόσον συμπεριλήφθηκε η σχετική θέση εργασίας σε αυτήν, υποβάλλει αίτηση στον αρμόδιο δήμο ή κοινότητα. Στην αίτηση οποία αναφέρεται το ονοματεπώνυμο, το όνομα πατρός, η ημερομηνία γέννησης και ο αριθμός διαβατηρίου των προς μετάκληση υπηκόων τρίτων χωρών και συνοδεύεται από τα εξής δικαιολογητικά:
Α)εγγυητική επιστολή τράπεζας ή του Ταμείου Παρακαταθηκών και Δανείων, για κάθε εργαζόμενο ξεχωριστά η οποία αντιστοιχεί στις αποδοχές ενός μηνός του ανειδίκευτου εργάτη.
Β)Βεβαίωση του εργοδότη ότι θα προσλάβει τους εργαζόμενους και ότι θα αναλάβει τις προβλεπόμενες δαπάνες σε περίπτωση συνδρομής των προϋποθέσεων για την εφαρμογή των διατάξεων της παραγράφου 2 του άρθρου 80 του ν.3386/2005.
Γ)Σύμβαση εργασίας (εις διπλούν), υπογεγραμμένη από τον εργοδότη, για κάθε εργαζόμενο, από την οποία θα προκύπτει το είδος της απασχόλησης, διάρκεια και η αμοιβή του εργαζόμενου, η οποία δεν μπορεί να είναι, σε καμία περίπτωση, μικρότερη από τις αποδοχές ανειδίκευτου εργαζόμενου, θεωρημένη από την οικεία υπηρεσία της Επιθεώρησης Εργασίας.
Δ)Υπεύθυνη δήλωση του εργοδότη ότι θα του εξασφαλίσει κατάλυμα.
Στη συνέχεια με τις διατάξεις της παραγράφου 1 του κεφαλαίου Η’ της ιδίας ΚΥΑ, καθορίζονται περιοριστικά οι περιπτώσεις για τις οποίες είναι δυνατή η επιστροφή των εγγυητικών επιστολών οι οποίες έχουν κατατεθεί από εργοδότες για τη μετάκληση υπηκόων τριών χωρών για την παροχή εποχιακής εργασίας και ως εκ τούτου δεν μπορεί να γίνει επίκληση οποιουδήποτε άλλου λόγου για την επιστροφή τους.
Ειδικότερα, οι εγγυητικές επιστολές, οι οποίες έχουν κατατεθεί για μετάκληση υπηκόων τρίτων χωρών για εποχιακή εργασία επιστρέφονται εφόσον:
Α.Λήξει η άδεια διαμονής ή παρέλθει το χρονικό διάστημα για το οποίο έχει δικαίωμα να παραμείνει στη χώρα. Συνεπώς, στην περίπτωση που δεν έχει εκδοθεί έγκαιρα η άδεια διαμονής από την οικεία Περιφέρεια και έχει παρέλθει το χρονικό διάστημα των έξι μηνών από την υποβολή της σχετικής αίτησης για το οποίο είχε δικαίωμα να παραμείνει στη χώρα, η εγγυητική επιστολή επιστρέφεται στον εργοδότη.
Β.Δεν εγκριθεί η μετάκληση υπηκόου τρίτης χώρας από τον οικείο Γενικό Γραμματέα της Περιφέρειας.
Γ.Δεν χορηγηθεί θεώρηση εισόδου από την αρμόδια Προξενική Αρχή είτε για λόγους δημόσιας τάξης και ασφάλειας είτε για άλλους λόγους, εφόσον αυτό βεβαιώνεται από την αρχή αυτή.
Δ.Χορηγηθεί μεν η θεώρηση εισόδου αλλά ο υπήκοος τρίτης χώρας δεν εισέλθει στη χώρα, εφόσον αυτό βεβαιώνεται από την αρμόδια Διεύθυνση Αλλοδαπών της Ελληνικής Αστυνομίας.
Ε.Με αίτηση του εργοδότη ανακληθεί η εγκριθείσα μετάκληση του υπηκόου τρίτης χώρας, πριν την είσοδό του στην Ελλάδα, εφόσον η αρμόδια υπηρεσία διαβιβάσει την ανάκληση της πράξης έγκρισης στην οικεία προξενική αρχή και αυτή βεβαιώσει ότι δεν χορηγήθηκε στο μεταξύ ειδική θεώρηση εισόδου.
Για την επιστροφή των εγγυητικών, ο ενδιαφερόμενος εργοδότης καταθέτει σχετική αίτηση στο δήμο ή την Κοινότητα του τόπου κατοικίας του. Η αίτηση αυτή διαβιβάζεται άμεσα στην οικεία Περιφέρεια η οποία, αφού διαπιστώσει τη συνδρομή των ανωτέρω προϋποθέσεων εκδίδει έγγραφη παραγγελία για την επιστροφή της εγγυητικής στον εργοδότη. Αντίθετα, αν η Περιφέρεια διαπιστώσει ότι δεν πληρούνται οι προϋποθέσεις επιστροφής των εγγυητικών επιστολών, αυτές καταπίπτουν υπέρ του Δημοσίου και αποτελούν έσοδο του Κρατικού Προϋπολογισμού. Η κατάπτωση των εγγυητικών επιστολών, γίνεται ύστερα από την έγγραφη παραγγελία του οικείου Γενικού Γραμματέα Περιφέρειας. Σε κάθε περίπτωση, όμως, η Περιφέρεια οφείλει να ενημερώσει εγγράφως τον εργοδότη για την αποδοχή ή την απόρριψη του αιτήματος του για επιστροφή της εγγυητικής επιστολής.
Σε κάθε περίπτωση πάντως, το Υπουργείο μας σχεδιάζει την αναμόρφωση του ισχύοντος νομοθετικού πλαισίου για την είσοδο και διαμονή υπηκόων τρίτων χωρών στην ελληνική επικράτεια και στο πλαίσιο αυτό δίνει ιδιαίτερη σημασία στη βελτίωση της ισχύουσας διαδικασίας εισόδου υπηκόων τρίτων χωρών στην Ελλάδα με σκοπό την παροχή εργασίας, έτσι ώστε να εξαλειφθούν τα οποιαδήποτε προβλήματα έχουν παρατηρηθεί μέχρι τώρα.
Η ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ
Θ.ΤΖΑΚΡΗ