Το παιδί σας είναι 13 χρόνων και το πρωί δεν θέλει να σηκωθεί από το κρεβάτι για να πάει στο σχολείο. Εσείς το κατηγορείτε ότι είναι τεμπέλης και ότι δεν πάει να κοιμηθεί το βράδυ την ώρα που πρέπει. Κάνετε όμως λάθος. Σύμφωνα με έναν καθηγητή Νευρολογικών Επιστημών της Οξφόρδης, οι έφηβοι ζουν σε μια διαρκή κατάσταση τζετ-λαγκ επειδή η μελατονίνη, η ορμόνη που ενθαρρύνει τον ύπνο, εμφανίζεται σε αυτούς δύο ώρες αργότερα από το κανονικό. Δηλαδή, ο εγκέφαλός τους λειτουργεί καλύτερα νωρίς το απόγευμα. Και, αν τους υποχρεώνεις να σηκώνονται καθημερινά νωρίς από το κρεβάτι, μπορεί να γίνουν ευερέθιστοι, να μην μπορούν να συγκεντρωθούν, να νυστάζουν.
Δεν πρόκειται απλώς για μια θεωρία. Πέρυσι ο Πολ Κέλι, ο πρόεδρος του σχολείου Μονκσίτον, στο Ουίτλι Μπέι του Βόρειου Τάινσαϊντ, κοντά στο Νιουκάσλ, αποφάσισε να μεταθέσει την έναρξη των μαθημάτων από τις εννέα στις δέκα το πρωί, ακριβώς για να συντονιστούν καλύτερα με το εσωτερικό ρολόι των παιδιών. Τα αποτελέσματα των εξετάσεων ανακοινώθηκαν την περασμένη εβδομάδα και ήταν εντυπωσιακά, τα καλύτερα των τελευταίων 30 ετών, καθώς οι βαθμοί ήταν 21% έως 34% υψηλότεροι. «Η επιστήμη», εξήγησε ο Κέλι στους λονδρέζικους «Τάιμς», «έδειξε ξεκάθαρα ποιος είναι ο κιρκαδιανός ρυθμός των παιδιών (σ.σ.: κιρκαδιανός ρυθμός είναι το «ρολόι» του εσωτερικού μας μηχανισμού, που καθορίζει τις φάσεις της δραστηριότητας των κυττάρων και των οργάνων μας σε όλη τη διάρκεια της ημέρας). Τώρα πρέπει να κάνουν κάτι τα σχολεία και τα πανεπιστήμια. Το διακύβευμα είναι η ευεξία των παιδιών».
Τη θέση υπέρ της αλλαγής των σχολικών ωραρίων των εφήβων υποστηρίζει ο Ράσελ Φόστερ του Κολεγίου Μπρέιζνοουζ του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης. «Οι έφηβοι έχουν βιολογική προδιάθεση να κοιμούνται αργά και να ξυπνούν αργά», εξήγησε στο BBC. «Αρχίζοντας τα μαθήματα πιο αργά και μεταθέτοντας τα πιο δύσκολα μαθήματα αργά το πρωί ή το απόγευμα, επιτυγχάνουμε καλύτερα αποτελέσματα και έχουμε λιγότερα κρούσματα κατάθλιψης. Οι γονείς όμως πρέπει να θυμούνται πως οι έφηβοι είναι απαραίτητο να κοιμούνται τουλάχιστον 8-9 ώρες τη νύχτα, για να έχουν καλή απόδοση στο σχολείο».
Δεν πρόκειται απλώς για μια θεωρία. Πέρυσι ο Πολ Κέλι, ο πρόεδρος του σχολείου Μονκσίτον, στο Ουίτλι Μπέι του Βόρειου Τάινσαϊντ, κοντά στο Νιουκάσλ, αποφάσισε να μεταθέσει την έναρξη των μαθημάτων από τις εννέα στις δέκα το πρωί, ακριβώς για να συντονιστούν καλύτερα με το εσωτερικό ρολόι των παιδιών. Τα αποτελέσματα των εξετάσεων ανακοινώθηκαν την περασμένη εβδομάδα και ήταν εντυπωσιακά, τα καλύτερα των τελευταίων 30 ετών, καθώς οι βαθμοί ήταν 21% έως 34% υψηλότεροι. «Η επιστήμη», εξήγησε ο Κέλι στους λονδρέζικους «Τάιμς», «έδειξε ξεκάθαρα ποιος είναι ο κιρκαδιανός ρυθμός των παιδιών (σ.σ.: κιρκαδιανός ρυθμός είναι το «ρολόι» του εσωτερικού μας μηχανισμού, που καθορίζει τις φάσεις της δραστηριότητας των κυττάρων και των οργάνων μας σε όλη τη διάρκεια της ημέρας). Τώρα πρέπει να κάνουν κάτι τα σχολεία και τα πανεπιστήμια. Το διακύβευμα είναι η ευεξία των παιδιών».
Τη θέση υπέρ της αλλαγής των σχολικών ωραρίων των εφήβων υποστηρίζει ο Ράσελ Φόστερ του Κολεγίου Μπρέιζνοουζ του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης. «Οι έφηβοι έχουν βιολογική προδιάθεση να κοιμούνται αργά και να ξυπνούν αργά», εξήγησε στο BBC. «Αρχίζοντας τα μαθήματα πιο αργά και μεταθέτοντας τα πιο δύσκολα μαθήματα αργά το πρωί ή το απόγευμα, επιτυγχάνουμε καλύτερα αποτελέσματα και έχουμε λιγότερα κρούσματα κατάθλιψης. Οι γονείς όμως πρέπει να θυμούνται πως οι έφηβοι είναι απαραίτητο να κοιμούνται τουλάχιστον 8-9 ώρες τη νύχτα, για να έχουν καλή απόδοση στο σχολείο».